Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1165 ggr
Janinah
0

Kastrering

Undrade när man kan kastrera sin han hund? Alla säger olika så vill höra er åsikt, när kastrerade ni er pojke?

Jag är lite på två sätt med det här att kastrera (han är dock bara 11veckor ennu så det är låååång tid tills kastreringen, haha), skulle vilja ha en kull av han innan jag kastrerar honom men tillika vill jag ha en lugn och sansad hund. tur har jag tid att fundera men det här funderande irriterar mej lite.

Han är en långhårig collie

//tacksam för svar Skrattande

[Asta]
0

Om du vill ha en kull av honom först så måste det gå åtminstone ett par år. Först ska han ögonlysas och hd-röntgas. Sedan måste du också göra ett MH-test med honom och det testet måste gå bra. MH-testet gör man mellan 12-18 månader tror jag. Får han inte ett bra MH-test ska det inte bedrivas avel på hunden.

Det här är saker som ska göras innan man avlar med en collie. Seriösa uppfödare jobbar hårt med att få tillbaka den mentalt stabila collien och flera har också kommit en bra bit på vägen. Därför måste man stötta det arbetet.

fettmedkevlar
0

#1 MH-testet är ju inte ett prov som visar om hunden är duglig för avel eller inte. Det är ju ett test där man ser hur hunden i den åldern beter sig. Menar du kanske MT?

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

[Asta]
0

#2 nej - jag menar MH.

Jag har inte någon koll på de olika testen, men det som krävs för att man ska avla på en långhårig collie enligt rasklubben är att båda föräldrarna ska ha genomgått MH-test med bra resultat.

Chilli10
0

Från 6 månader o framåt brukar det sägas. Men om man ska ta en kull på honom går det ju inte :P Då är det ju som tidigare säger att man behöver göra massa tester osv för hälsan. O tydligen även MH, iom att man vill avla på stabila hundar.

Men å andra sidan tycker och tror jag att du kan få en lugn o harmonisk hanhund utan att kastrera. Om det är enda anledningen till att du vill göra det så tycker jag inte att du ska kastrera honom.

Ett allternativ är ju att göra kemisk kastrering ifall man sedan vill avla. Vet dock att det kan variera en hel del hur länge dessa håller i sig.

fettmedkevlar
0

#3 Men hur kan du mena att ett dåligt MH avgör om man ska avla på hunden? En av mina hundar hade ett SKIT KASST MH, men vet du vad.. Hon har ett super bra MT. Så MT för mig spelar betydligt större roll än vad ett sketet MH gör. Som jag skrev tidigare, MH visar ju endast hur hunden är just i den åldern, och många hundar som gör MH mellan 12-18 månader är i spökåldern, har en jädra massa hormoner i kroppen osv..

MH är ju ett test för att se hur kullen är och beter sig vid den åldern. Men självklart så har det ju en liten betydelse, dvs VAD för moment som inte gick bra för hunden. Reagerar hunden inte t.ex på förföljande eller avståndsleken så är det absolut ingenting att bry sig om.

Chilli10
0

#5 Vad är MT? :)

Reby28
0

Du får väl se hur han är som person tids nog. Om han är jättejobbig mot andra hanhundar och väldigt på och aggressiv så är det väl bäst att kastrera. Men beter han sig normalt och är snäll så är det kanske bättre att inte kastrera.

[Asta]
0

#5 - jag menar inte någonting. Vill du ha en diskussion får du ha den med svenska collieklubben.

Loveradio
0

#6 MT är mentaltest. Det är en del av korning. Då är det en domare som bedömmer hundens agerande under olika moment och utdelar poäng utifrån en poängsystem. Och hunden får godkänt eller icke godkänt.

Medans MH (mentalbeskrivning) varken poängsätts eller döms. Utan endast är ett test för att kunna få en bra bild över hunden mentalitet.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Chilli10
0

#9 Tack, då förstår jag :)

fettmedkevlar
0

#9 Hann före mig :-)

Chalin3
0

Jag ska snart beställa tid för Simba. Vi har inte så mycket val eftersom han är "krypt", men vi funderade på det redan innan vi visste att han skulle bli det.

Nu fyller han ju 1 år om en månad så då kan vi få intyg på att han är krypt och sedan ska han kastreras.

[Asta]
0

#12 - fast man måste inte kastrera dem bara för att de är "krypt". Risken för testikelcancer är bara aningens högre än annars. 4% tror jag siffran är

Janinah
0

Tack ska ni ha!

Roligt att ni berättade lite om aveltester också! Glad