Gungan - agility
Hur gjorde ni för att lära in detta?
Moa gillar inte att den åker neråt, så lite tips hur jag ska träna in denna för att den ska bli riktigt rolig!
Eller åtminstone att hon tar den utan problem.
Detta är sista hinder som hon tycker är lite småläskigt, men jag förstår henne!
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tror attm hon ska ta det jätteförsiktigt och att hon ska ta den jääääättemånga gånger innan hon kommer över läskighets-känslan.
Övning ger färdighet :)
Ikväll ska vi prova på vippan (som jag säger ^^) på kursen. får se vad hon tycker om det.
Medarbetare på Hundar.ifokus
När jag lärt in gungan har jag haft en kompis som hjälpt till att hålla den, så kompisen håller gungan och släpper sakta och försiktigt ner den samtidigt som jag lockar på hunden med en godis. Då min hund är så ivrig så har jag lärt in ordet "Sakta" så nu vet han att han ska sakta in såfort han är på mitten av gungbrädan så att inte gungan smäller ner.
Nu tar han gungan utan problem, tycker mer att den är jätte rolig.
Hur har du gjort när du lärt in den?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#2 Jag har försökt få henne att gå upp på till ungefär mitten, sen att hon ska lägga sig ner (borde vara mindre läskigt då kanske?), sen har jag hållt i den har åkt ner..
Men hon tycker ändå det är läskigt, och det kan ibland vara svårt att få henne att gå upp på den.
Jag håller emot, men mina tycker fortfarande att den är jätteläskig så jag får hålla i både hund och bräda..
Största anledningen till att dom ogillar den är att den vi har på klubben smäller högt när den slår ner, vilket får dom att bara vilja hoppa av.
Jag tror också att öva och öva tills hon kommer över sin rädsla :)
Jag tränade mycket på det idag när vi tränade, nu ser det ut såhär:
Det hgår framåt, hon hoppar inte av iaf.
Använd medhjälpare locka hunden längst ut på gungan och belöna nergången med massa godis så har jag gjort :)
#5 det gick ju superbra :D
Medarbetare på Hundar.ifokus
Oj tittade inte på filmen :S fortsätt så där så kommer det nog gå över :D
#8 Tror också det!
Hoppas det iaf, haha! 
Måste berätta nåt kul, satt och hade en paus, och Moa fick gå lite runt, helt plötsligt kliver hon upp på gungan och bara går över, lägger sig så den vippar över jättefint sen kliver hon av och "SÅÅÅÅG DU MATTE!?!?!? Visst var jag duktig!?!?!?!??!
Hit med godis", ihihih
#5 Det klarade ju hon hur fint som helst! Bara att öva, öva, öva så att hon går upp på den utan att tveka. Sen är det bara att jobba lite på farten :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Lite ot ska du tävla i jokkmokk?
#10 Ska fortsätta öva öva och öva! 
#11 Var tävlingen i Jokkmokk i December?
Det är ca 8 timmar att åka en väg, så det blir nog rätt dyrt med boende, bensin m.m., men vi får se om jag lyckas övertala morsan.
Det är ju hon som får följa med på mina/våra äventyr, hehe.
#12 okej jag bor ju i umeå så det tar väl max 5 timmar ;) Vi bokade hotell också haha :) den är väl i november? 12-13 nov hoppas jag iaf :D
#12 Du har nog mer rätt än mig.
Jag gissade bara när det kunde vara. 
Hotell var inte dåligt! 
Vi sover på billigaste stället vi hitta,r lite lättare att övertyga morsan då. 
Men det vore kul med en tävling i November.
Ja det är bara att tjata ju :D
#15 Har verkligen fått mersmak av tävlingar!!!
Så nu är det nog kört för henne att inte säga ja, HAHAHHAHAA!!!
Det är verkligen superkul, och man lär sig olika.
Ja hoppas du får fara :) Typ mamma jag vill ha egen tid med dig ska vi inte fara på en weekend :)
#17 Haha, kanske ska fjäska lite så!
Annars får jag väl tjata att farsan får följa med, men att han gömmer sig i bilen, HAHAHA
Verkar faktiskt som pappa skulle kunna "offra" sig om det löser sig rent praktiskt! 
Jag ska tävla i jokkmokk :) blir våran 4:e tävlings helg i vår karriär då :) SUPER KUL :D
Jag lärde in gugan genom hjälp en "prispall" på klubben. stoppade gungan mot den, så den tyngsta delen var i marken och den lätta mot prispallens 1a plats, så fick han gå på den på det viset, så han lärde sig att gå ner på den. massa beröm på slutet av den. en person fick hålla i så den ej skulle låta. (följa med bommen lite ) Sen utökade vi och tillslut fick han ta den själv, men det lilla ljudet som blev när ej personen följde med gugan ner. sen stoppade vi den på pallplats nr2. så då fick med hjälparen hjälpa där till en början så inge ljud kom . sen fick han ta den själv, (smällen, ett högre ljud ) funkade toppen, massa godis på slutet. Sen så körde vi från marken,gick kanon. ( den normala smäll ljudet) massa godis… HAN är väldigt ljudkänslig för sånna ljud, dvs tungtrafik och sånt som smäller. MEN allt gick på 3-4 tränings tillfällen. ÄN kan han vissa gånger gå sakta på den, men han har lite brottom ibland och trillar av den med nått bakben.
ÄR KASS PÅ ATT FÖRKLARA DOCK!
Jag använde ett "bord" ( agility hindret) som tar emot stöten först maxi och tog sedan small storleken :) det funkade för oss :)
#19 härligt:D
#20 vad kul :) Lycka till , Jag ska också dit det blir våran debut eftersom vi missade både ö-vik och nordmaling pga löp :(
#22, debuten, spännande :) Tävlar du i small? :)
#23 nä medium min tik är nästan 40 cm :S
#24 Haha, min tjej kommer se väldigt liten ut jämfört med din då med andra ord! 
#25 på tal om det min hund kommer få stanna hemma på lördag :( Eftersom det går kennelhosta i umeå vill jag inte riskera något efter som enligt vett så har hon lättare att smittas pga av att vi har opererat bort tonsillerna :( Därimot så kan dom få träffas i jokkmokk om du ska dit :) Hur hög är din tik ?
#26 Jag förstår dig! Låter vettigt, är också orolig för kennelhosta!!
Men vi ska inte enda till Umeå, bara nästan.
Moa är 33 cm, så hon är en liiiten tjej!
Alla Sheltisar är typ större än henne och hon ser alltid så liten ut, hehe.
#27 jo men jag tror det är många umebor på tävlingen så låt ingen hälsa på vovven :) Jag vill också ha en liten sheltie :)
#28, de smittas i luften med, tror jag. eller ja av mina erfarenheter så.
För vi var på en utställning med våran storpudel, han fick ej hälsa på någon som vanligt för hans aggresivitet. och ja han fick en REJÄL kennelhosta ändå, och var riktigt dålig. Så jag antar att de sprids i luften med!
Jag lärde in gungan genom att min hund fick gå upp på den och att jag ,eller någon annan, höll änden. När han gick ut mot kanten matade jag med godis medans den som höll i änden sakta sänkte ner gungan till marken. Sen fick han kliva av med framtassarna, så att jag på så vis även la in 2+2. Efter bara ett par försök höll ingen i änden och han fick sakta kliva ut mot änden och känna att han kunde tippa själv. Massor med beröm!!
Någon gång i början fick han för mycket fart på den, så då fick jag vara med och "haffa" den lite. Men det tog inte många vänder/ försök innan han fick kläm på det. Dock händer det ibland att han fortfarande får för mycket fart så att den smäller ner så jag har lärt in ett typ av "försiktigt" kommando vilket gör att han springer till mitten och sen saktar av lagom så han hinner ut på kontaktfältet innan den slår i backen.
Kan även tillägga att vi är nybörjare, både jag och min hund. Gick nybörjarkurs i våras/försommaren och går nu fortsättningskurs.