Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 1797 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

Ang läderhalsband/koppel

Vad är skillnaden på vanligt "platt" läder och den rundsydda varianten? Är det rundsydda bekvämare/sliter mindre på pälsen eller är det bara en fråga om utseende?

Chalin3
0

Den rundsydda varianten har jag bara sett med stypfunktion, halv eller hel.

Men jag tycker det ser ut som att det gör ont på hunden. Iaf om man har en större hund som gärna drar lite/mycket i kopplet. Det är ju inte så mycet yta som jämnar ut trycket.

Så för oss har dom runda aldrig varit ett alternativ.

Finns säkert någon som kan förklara vitsen med dom rundsydda.

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Rundsyttläderhalsband är som du säger sliter inte på pälsen så mycket.  Vi får andvända 3 olika halsband så vi inte sliter på pälsen, det är kedja-utställnings halsband ( inte stryp), men tunn o det är inte behagligt därmed har inte vi det. rundsyddhalsband har vi då vi är på kurs, och minkhalsband detta har vi alltid lent mjukt halsband.  

1 Jag anser oavsett vilket halsband man nu har så ska hunden lära sig att man går bra, detta har jag fått lära våran hund då hon innan var dragig.

fettmedkevlar
0

Jag hade rundsytt läderhalsband på en av schäfertikarna, problemet med det halsbandet var att det "nöp" åt i päls och hud så hunden fick nästan brännsår och pälsen blev kortare.

Ska kanske tilläggas att det halsbandet använder jag inte mer, men misstänker att den förstörde pälsen och nöp i huden för att ytan på halsbandet var nästan "klibbig". Dvs den gled inte alls lika bra som välsmorda halsband gör.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

[Forest]
0

3 jaså mitt halsband nyper inte av pälsen inte klibbigt heller, dyrt som tusan var det 560 kr jajaj var min man som kosta på det själv hade jag aldrig köpt så dyrt halsband.

Chalin3
0

#2 absolut, ska dom det.

Vissa hundar har lite svårare än andra för att lära sig. Och Simba har jätte svårt med det. Han kan inte alls fårst vitsen med det, när allt som finns utanför koppletsräckvidd är så extremt mycket mer intressant och spännande.

Men vi jobbar på det, mycket =) Och så smått blir det bättre och bättre, Men fortfarande drar han en hel del. (Men tidigare hängde han i halsbandet och gick nästan på bakbenen)

Noa-Nisse
0

Jag har rundsytt läderhalsband med strypfunktion, För att vanlig stryplänk färgade av sig och nötte av pälsen.

Jag smörjer alla lädertillbehör med jämna mellanrum. Fungerar jättefint och det är så himmla lätt att bara dra på och av :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

[jakke94]
0

dem rundsydda kopplena är skitsköna att hålla i om man har en hund som gillar att dra, eller 4…

[Lava&Zorro]
0

Får man hoppa in och fråga en konstig fråga kanske?

Vad är bästa kopplet till valpar? Vi gjorde ett litet impulsköp och köpte koppel som har "kedja" typ..

Men jag vill ha läder.

Vad föreslår ni?

zoolatri
0

Jag har ett runtsytt halsband utan strypfunktion till lillkillen, han drar inte(oftast) i kopplet så det påverkar honom inte alls, de flesta halsband i storlek 35 har samma bredd. Jag tyckte det var mjukt och snyggt till hans koppel helt enkelt. Men nu använder jag ändå bara hurttas halvstryp till hundarna, så lätt att ta på och av;) och så stora att strypfunktionen inte fungerar:)

bblomquist
0

#8 jag tycker inte du ska ha varken hel/halvstryp på en valp som inte lärt sig gå i kopplet klokt. Men om valpen kan gå på koppel så säger jag absolut. det är bekvämt :)

[Forest]
0

8 ska du ha halsband så tycker jag man ska ha ett fast vanligt rakt halsband ´:) Koppel finns om man vill köpa billigt på ÖoB det har hållt länge till grannen o till våran hund. Något kort vissligen men 19kr så får man ett som ligger skönt i handen :D Rek inte att du köper halsbanden iaf där då dessa blir stela och inte allså så sköna.

SaraC
0

Jag har en rundsydd sele och koppel, upplever inte alls att selen sliter på pälsen.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Lava&Zorro]
0

#9 tack för tipset! Ska prova byta då valparna drar så otroligt mycket.