Foderfundering - valp
Hej!
Jo, jag funderade på dethär om foder till valp. Jag vill att min nästa hund ska få ett riktigt bra foder men hur gör man om det uppfödaren ger inte är det?
Jag vet tex att många ger sina hundar Royal Canin och jag gillar verkligen inte det fodret, men samtidigt känns det dumt att byta foder till en valp? Min tanke isåfall är att ge det fodret valpen är van vid tills det är dax för vuxenmat och då fasa över till det fodret jag tänkt ge.. Men samtidigt vill jag ju helst inte att valpen ska växa upp på ett foder jag inte tycker är bra?
Binos uppfödare gav honom rc. Och han var väl ok i magen på det men bajsade mycket. Kände att jag ville g honom ett bättre foder. Men eftersom att han funkade på det då så väntade jag med att byta tills han skulle ha vuxenfoder. Jag tycker inte att man bör byta foder på valpen om den.funkar på det, utan vänta tills det är dax för vuxenfodret. Det är ju så mycket som händer i valpens liv och kropp så jag tycker det är snällast att vänta.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Om fodret är OK ur näringssynpunkt skulle jag fortsätta med det som uppfödaren börjat med, även om jag tyckte det var sådär. Man byter inte direkt på en valp för då kan magen rasa, utan man får hålla kvar det gamla åtmintone ett par månader tycker jag. Min tik började med RC och hon fick äta det tills hon var ett år, men sen bytte jag till ett foder jag och hon gillar bättre.
Om valpen börjat med ett foder som kan vara farligt för skelettutvecklingen; alltså med en kalciumhalt på 1,8 % el över eller om fodret har fel kvot kalcium/fosfor, skulle jag avstå från att köpa den valpen.
Om uppfödaren börjat med ett foder med dåliga råvaror, men ändå OK näringsbalans skule jag köpa valpen, men byta efter några veckor. Foder jag tänker på är tex Pedigree som har OK näringsbalans, men sämre råvaror än vad jag vill ge min hund.

Jag skulle faktiskt byta foder, vill verkligen inte att min valp ska växa upp på ett dåligt foder - det är ju den viktigaste fasen i livet där det verkligen krävs bra mat! Sen är det ju självklart att man försiktigt fasar ut det gamla och in de nya fodret under en längre tid så att valpen mage tar så lite skada som möjligt!
Jag har sett på nära håll hur två syskon ur samma kull växt upp till två helt olika hundar. Båda tikar, födda i en stor kull. Den ena tiken fick byta foder direkt hos nya ägaren, men den andra tiken som var kvar hos uppfödare fortsatte på samma foder. Det spelar också in att valparna hade mask samt att uppfödaren tycker att valpar ska vara åt det smalare hållet och inte knubbiga.
Hur som helst, valpen i det nya hemmet är matgalen men har vuxit upp till en normalstor tik. Valpen hos uppfödaren blev extremt liten, flera centimeter längre i mankhöjd och väger säkert 6kg mindre än den större tiken. Uppfödarens valp blev minst i hela kullen, och omplacerades pga. av att hon blev för liten för att avla vidare på….
Så ja, foder och rätt mängd spelar stor roll under valpens uppväxt och jag hade helt klart bytt om fodret varit av dålig kvalité!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag förutsätter ju att den får ett bra foder, men kanske inte ett foder jag skulle ge; ex eukanuba eller RC. Men kanske är det bäst att ge det hela valptiden o sen byta när det är dax för vuxenmat… :S
Jag hade bytt foder efter ett tag.
Inte direkt från början då det är tillräckligt mycket nytt. en efter några veckor hade jag så smått börjat fasa över till ett annat foder. Gör man överfasningen långsamt över några veckor brukar inte valpen reagera. Fast vissa bekommer det inte om man fasar över snabbt heller.
Men som svar på frågan: Jag hade väntat några veckor efter hemkomsten och sedan fasat över långsamt.
I början kan man ju göra så att de kan testa det nya fodret som godis.
Jag brukar vara försiktig med att byta foder till valpar, men märks det att det är ett foder som inte är bra för valpen så är det klart att man ska byta. Dock väldigt försiktigt.
Vår uppfödare menade att det inte är några stora problem att byta foder under valpperioden. Dock att det är viktigt att göra det gradvis. Dvs att under en period blanda fodret och så öka andel nytt foder.
jag tror som #7 och jag tror också det är bättre att byta till ett bra foder, med ett litet magras än att låta valpen under den period där den verkligen behöver alla vitaminer ioch ett bra foder gå på ett dåligt foder..
Valle käkar RC valpfoder just nu och jag kan hållla med om att det kanske inte är världens bästa foder. Men eftersom uppfödaren gav honom det som valp så har jag fortsatt ge honom det. Och han funkar ju helt okej på det fodret, så därför ser jag inte nån anledning att byta just nu. Jag vill inte heller riskera att han blir kass i magen. Hade det varit ett dåligt foder så hade jag ju bytt nu direkt när han fortfarande är valp, men jag tycker faktiskt RC duger bra. Byta till ett annat foder gör jag när han blir vuxen.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Vi har precis bytt foder till vår lappisvalp på 5 månader och han fungerar bättre på nya fodret. Bytte från RC medium puppy till Bravo färskfoder(utan vete) och han har blivit mycket finare i pälsen och bajsar mindre. Vi hade en ganska lång överfasningsperiod och han blev aldrig dålig i magen av foderbytet, överlag har han en riktigt stålmage dock :)

känns nu som att jag kommer byta men avvaktar lite och byter väldigt försiktigt. kanske börjar med att ge nya fodret som godis o sen ger några kulor i maten o ökar försiktigt. Uppväxttiden är ju ändå väldigt viktigt o jag vill inte ge ett dåligt foder då :S
Då jag ger färskfoder, så byter jag oftast över inom första veckan på nyhemkommen valp och det är sällan några problem.
Har även bytt torrfoder under den perioden jag gav mer av det och även det utan problem. Bara man har i åtanke att ju mer olika foder, desto längre infasningsperiod.