Tillskott i form av olja, vad anser ni?
Jo, jag har sett att det finns mkt tillskott att ge sina hundar. Jag har funderat på detta och tycker egentligen inte att det ska behövas om man ger sin hund ett bra foder.. men samtidigt är det ju ofta bra tillverkare som kommer med dessa tillskott? tex standart har ju en mängd tillskott? Jag tänker främst på olika sorters oljor. Dels ren laxolja men såg att lupus har "seniorolja" och "valpolja".
Vad tycker ni? Ger ni er hund nåt och varför, har ni märkt nån skillnad?
Jag ger min hund vetegroddsolja.
Hon var jättetorr i huden och hade klåda och när man trimmade henne (irlänsk terrier - alltså rycker man pälsen) så blev den alldeles mjällig.
Började ge henne vetegroddsolja 4ml om dagen och det hjälpte supermycket! Ingen klåda, inga "mjäll". Det enda negativa är att hon inte gillar den så om jag häller det på maten vill hon inte äta så jag ger det direkt i munnen.
Jag har alltid precis som du tyckt att man inte ska behöva ge massa tillskott men efter detta ändrade jag mig lite 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
okej, jo men då behövde du det ju.. ja tänkte mest i förebyggande syfte, bara för att liksom
Vi ger Grizzly laxolja +öljästtabletter mot fästingar och det hjälper mot det; dock inte 100 % så man får kolla igenom pälsen ändå.
Man ska inte behöva tillsätta något i ett bra foder och vi kommer att sluta med det när fästingarna är borta.
Nästa vår kommer jag att köpa Salmopet laxolja ist eftersom den är ISO-certifierad, alltså kontrollerad och godkänd avseende kvalitet och påverkan på miljö. Finns även en norsk laxolja som är det. Tror den heter Fjord. Salmopet finns hos foderbilen. En liter kostar 319 kr och 300 ml kostar 149 kr.
http://foderbilen.se/salmopet-laxolja-1000ml.html
Dr Baddakys fiskolja är också kontrollerad och godkänd "efter farmaceptiska principer", tror jag det står på hemsidan. Jag skulle välja en kontrollerad fiskolja eftersom det kan finnas miljögifter och ethoxyquin i fiskoljor. Ethoxyquin är cancerframkallande. Det som är kosttillskott kontrolleras inte alls. Det räknas till gruppen livsmedel, men tillverkaren behöver bara anmäla sitt företag och köra igång. Man har ingen aning om vad man stoppar i hunden.
Våra hundar har bra foder och pälsarna är lika fina som förut, möjligen är stråna lite "halare" och mindre sträva. Fiskoljor kan vara bra för gamla hundars leder. För fin pälskvalitet räcker ett bra foder eller om man vill en matsked rapsolja som tillskott.