Vill ha utställningstips
Vilken söt bild
, ett tips jag kan ge om nu nerverna sitter utanpå är att tugga tuggumi då känner inte hunden av det så mycket, men du kanske kan tipsa lite mera om vad du vill veta och så…
Är det en valp utställning så kan man slappna av lite mera för domarna räknar kallt med att det är bus vappisar, det brukar vara kul att stå på sidan och kolla in valputställningar just bara för det :-)))

Tack lena1 =) Tugga tuggummi är jag en jäkel på så då ska nog det ordna sig ;o) Ja eftersom jag är helt borta när det gäller att ställa ut hundar så är alla tips & råd varmt välkomna!! Jo det är ren valputställning så där känns det ju lite enklare eftersom det inte är blodigt allvar liksom =)

Bästa utställnigs godiset till hunden är om man köper lever och torkar/kokar den själv hemma. Gå på inofficiella utställningar som träning både för dej och hunden. Träna hemma att stå fint utan att du behöver hålla upp hunden, dommarna brukar uppskatta en handler som står framför hunden då den ska ställas upp ist för en som står bredvid och håller upp hela hunden.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tusen tack Biobio, det där ska jag lägga på minnet!!

http://www.keeshond.nu/utstallning.htm även om det inte är keeshond du har så är detta en jätte bra text för den som vill lära sig lite on hur det går till på utställningar. Sedan finns det aven böcker om hanling (hur man ställerut hundar)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lite små tips. Se till att du har bra skor. Är propert klädd men inte så du överglänser din hund. Alltså inte för stakra färger. Se till att inte ha jacka som faromkring, sådant stör domarens koncentration. Var lugn. Det blir som det blir i alla fall. Är du nervös? Passa på att berätta att du är helt ny när domaren och du hamnar mer i jämnhöjd med varandra. När domaren kollar på din hund. Då ger de dig bättre hjälper också. ;-)
Och framför allt, lycka till. Och glöm inte det viktigaste.
Oavsett hur det går på en utställning har du samma underbara hund med dig hem. Han som är den finaste i världen för dig. Och det är det enda som egentligen betyder något. ;-)
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ååå tack Biobio, den där sidan ska jag kika på =)
ÅsaF: Många kloka ord där!! (som vanligt!) =) Att han kommer vara världens finaste oavsett hur det går är självklart, den killen är något av det speciellaste i mitt liv, inte bara en hund! Går inte att beskriva med ord! Han är något jag har drömt om halva mitt liv och nu ska det bli verklighet om 14 dagar =) Å utställningar ska bara bli en kul grej, inget blodigt allvar har jag tänkt.
Mycket att ta in i huvet men det är ju det som är meningen, tar gärna emot MER tips & råd!! =)

#3 D där me o hålla i hunden eller inte beror ju helt på vilken ras man har, vissa hundar är ju s.k. head end tail hundar som man ska hålla upp både huvud o svans på… Men tror dock att amstaffen är en sån som ska stå själv, kanske det var det du syfta på??? :)
Jag fick aldrig min labbe att stå själv i ringen, för korkade jag lärde han sitt först, vilket resulterade i att så fort jag stod framför honom o försökte få han att stå fint så satte han sig ner… Så lär in stå först så han kan det innan du lär sitt… :)
Mitt exs dotter handlade alltid min labbe, o hon hade aldrig satt sitt åt honom, o me henne så stod han som en gud… :)
Ett litet tips kan ju oxå vara att fara o titta på nån utställning innan du ställer själv så får du ju se lite hur det går till o så.
Förresten, en riktigt liten söting… :) *dreggel*

Piro fick lära sig sitt innan stå, men det gick bra i alla fall. Jag gör handtecken och säger stå. Jag håller godisen i noshöjd för att inte locka till sitt (som det blir om man håller den lite högre) och handtecknet är en sorts "hålla godisen och dra den 1-2 dm längre från nosen med en elegant handlesrörelse". Börjar han sätta sig flyttar jag handen från honom, säger stå igen, så kan han ju inte sätta sig, för då kommer godisen längre ifrån.
För oss är det där med trava fint i kopplet det svåraste, då han inte är så bra på att gå fint i vanliga fall heller. Just nu tränar vi inför sommarens utställningar, med start 20 maj i Östersund. Runt huset går bra nu, men då det inte finns hus i ringarna ska vi börja träna på en plan istället, efter att ha tagit några lyckade varv runt huset…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Hej hej!
Innan jag började ställa ut min amris ställde uppfödarna ut henne ett par gånger. Du kan ju alltid be dem om hjälp. Jag är 14 år och ställer ut så du borde nog klara det!
Lycka till och vinn mycket priser.. att ställa ut är så roligt att du aldrig kommer vilja sluta!
Therese

Hej igen!
Glömde en sak.. träna mycket och ha roligt så går det jättebra!!