Stöldsäkerhet vs. brandräddning
I helgen hade Länsförsäkringar jippo på Liseberg och jag fick med mig de här lapparna hem.
Jag vet att många andra med hundar och/eller andra husdjur har liknande på dörren och självklart vore det en trygghet att veta att brandkåren, annan räddningspersonal eller grannarna får info om att de borde bryta sig in hos oss och rädda mina bebisar om det skulle utbryta en brand eller annan katastrof.
Men samtidigt finns det dom som inte vill ha sådan lapp på dörren för att det ger information till evetuella inbrottstjuvar att det finns något ordentligt värdefullt i lägenheten/huset.
Vad tycker ni?
(Jag har även postat inlägget på Sif)
där kom det… har svarat på SiF 
- Tillräckligt bra är perfekt! -
kanon, nu kan jag ju följa svaren på båda ställena :-D
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man kan ju sätta upp den skylten PLUS en skylt med "Varning för hunden" och så en bild på en rottweiler, schäfer eller liknande 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag har aldrig hört talas om att hundar skulle ha blivit stulna ur låsta hus. Jag kan inte tänka mig att hundtjuvar skulle vandra runt på gatorna och leta efter såna här märken. Är de ändå där så hör de ju i de flesta fall ändå att det skäller.
Så jag tycker att det är en överdriven rädsla/försiktighet!
#5 Så tycker jag med. Min annoserar ändå sig själv rätt bra så fort någon rör sig i trapphuset…
Men jag vet att det finns dom som tycker att det är att annonsera…
#4 Haha en bra idé!
Jag har heller inte hört talas om folk som bryter sig in enkom för att stjäla ett djur, för just den lappen säger ju inte ens vilket husdjur det rör sig om. Kan vara en hamster, två råttor, en katt eller två hundar och i ärlighetens namn inbringar väl inte ens rashundar eller en raskatt ett särskilt stort värde på andrahandsmarknaden även om husdjuret såklart är värdefullt för ägaren. Vilket möjligen skulle kunna utnyttjas i en utpressningssituation men även det verkar vara väldigt ovanligt.
När det gäller hundar tar man ju dessutom en risk att bli skadad om man inte vet vilken slags hund det rör sig om. Vet man inte vilken slags hund de rör sig om vet man inte heller om den är värd något överhuvudtaget i rena pengar. Samt att det lika väl kan höras att man ar en hund i lägenheten utan att behöva skriva det på en lapp.
Tror faktiskt att just den rädslan, för stöld, är ganska överdriven. Lite som när man diskuterar ID-brickor till hundarna och vissa menar att det skulle öka stöldrisken eftersom tjuven i så fall kan ta reda på hunden namn.
Först och främst ser jag inte varför man som tjuv skulle behöva veta hundens namn? Vill man locka på en hund går det ungefär lika bra med glada tillrop och kom/hit/vissling eller vad nu hunden lärt sig för kommando. I vilket fall lämnar jag inte mina hundar ensamma utan uppsikt så länge att någon skulle hinna locka till sig dem och försvinna.
Men om nu tjuven absolut skulle behöva hundens namn räcker det väl att hålla sig i närheten ett tag, de flesta hundägare brukar använda hundens namn i olika situationer.
Öh, jag kanske har missuppfattat, men jag har satt en sån skylt på INSIDAN av min ytterdörr. Då kanske ingen brandman kollar på den…? Jag oroar mig iaf inte för djurtjuvar;)
#8 Haha :P Där gör den nog inte mycket nytta :)
Tycker sådana lappar är bra och tror knappast det lockar några tjuvar!
Smart grej! Tror som sagt man ska våga en del för att bryta sig in och sno hundar. Här i lägenheten lämnar jag balkongdörren öppen just för att jag tänker att Seth nog skrämmer bort de flesta. Lilla Sigrid attackerade nästan vår hyresvärd när han kom in oanmäld, undrar då vad Seth skulle hitta på. Jag skulle inte vilja vara tjyven iaf 
Dock kan väl tjuven få ersättning om hunden attackerar ?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Sjukt nog ja
Dock tycker jag det borde gillas som nödvärn. Dessutom om man har lapp ute som säger att det finns hund borde man kunna yrka på att man informerat om risken tycker jag.
Tror det ska mycket till för att en tjuv ska få ersättning om han blir hundbiten vid ett inbrott. Det är ju som om tjuven ska få ersättning om han halkar på vägen ut pga att man inte skottat uppfarten ;)
Jag tycker såna lappar är bra. Tyvärr har jag aldrig hört talas om såna innan, och vet inte heller vart man kan få tag på dom.. :( Men jag skulle nog behöva genomgå en personlig kris OCH halvt ha ihjäl mina grannar och brandmännen om dom inte ens försökte rädda mina djur om dom var instängda här hemma om det började brinna - och (gud förbude) brann inne! Men en sån lapp låter ju som en väldigt bra idé! Vart får man tag på såna?
Sen tror jag verkligen inte att det är någon fara med inbrottstjuvar, nästan tvärtom! Känner några inom polisen här i borås och har pratat en del med dom. För ett år sen lite drygt var det inbrott i ett stort bostadsområde strax utanför borås. En av gångerna hittade polisen en karta över området (som tjuvarna glömt kvar i ett av husen) och där var det utmarkerat i vilka hus det bodde hund - spelade ingen roll om det var en "livsfarlig" pitbull eller en liten fet och halvdöd westie - dom hade markerat ut dom husen ändå och rörde inte dom. Just för att oavsett VAD för hund det är huset, så skäller dom flesta när det kommer in någon genom utterdörren - särskilt en okänd människa. Och det gör ju att det drar uppmärksamhet till sig, vilket är det minsta tjuvarna vill ha! Så en såndär lapp på dörren kan nog vara bra i två syften tror jag, särskilt då om man bor i lägenhet där folk vekrligen går förbi ens dörr, dagligen.
#13, det kan de också få!
#14 Haha kul karta!
Jag fick som sagt mina lappar av Agria, kanske det går att beställa.
Annars tror jag att det går att hitta i veterinärbutiker, djurbutiker och mässor.
Jag fick tipset om detta braiga kit, som jag funderar på att beställa:
http://www.stokk.skk.se/gif/djurag.html
Jag har också hört att inbrottstjuvar väljer andra hus om det finns hund. Spelar ingen roll om den är liten!
Det finns många larmföretag som åker runt och knackar dörr för att få sälja larm. Deras metod är att skrämma upp folk och visa på snedvriden statistik. Jag sa till en sån kille att "Nej tack, jag har redan fyra larm" med en nick mot hundarna. Fick då till svar att det inte spelar någon som helst roll, och att de dessutom kan skada hundarna. Då sa jag bara "Så du har fått lära dig att ljuga under din säljutbildning. Vad ljuger du mer om?" Han lommade förläget iväg utan att säga mer!
#17 hehe här har också kommit en larmförsäljare.
Han ringde på dörren och jag gick upp för att öppna. Eftersom Klenod inte skäller när det ringer eller knackar på dörren så trodde väl inte försäljaren att det bodde någon hund här.
Det jag såg i kikhålet var en mörkklädd lång människa med något i handen. Jag blev faktiskt lite rädd, men jag öppnade och Klenod står precis brevid mig. Då hoppar försäljaren till när jag öppnar och får syn på Klenod! och säger "ooh shiit" :P
Hehe, och han försökte på samma vis säga att hundar inte skrämmer iväg en inbrottstjuvar.
När jag säger att jag inte är intresserad så frågar han varför. Och då förklarar jag att jag tycker att jag redan har ett larm. Han fortsätter att hålla på sin sak att det inte hjälper med hund. Så jag får avbryta honom och säga att jag är upptagen. (klenod står vid min sida hela tiden under samtalet) När han då tar ett steg tillbaka och ska gå. Då pang, skäller Klenod till två-tre gånger och försäljaren han hoppar till EN GÅNG TILL och ser orolig ut :P
Hahah tyckte det var så komiskt, för han sa verkligen emot sig själv :P
Medarbetare på Hundar.ifokus
#17-18 
fast det bygger ju på att hunden är hemma… annars är ju larmet på dagis typ 
#19 såklart :P men Klenod är alltid hemma om jag inte är ute och går med henne.
Medarbetare på Hundar.ifokus
#9 Könner mig lite dum nu;) Haha, jaja, när vi flyttat ska den nya lappen sitta på UTSIDAN av dörren!
Men om man har flera ytterdörrar, bör man kanske ha en sådan på varje dörr för säkerhelts skull? Vi kommer ha en altan med två dörrar in i huset i markplan, förutom ytterdörren…
#21 Man kan inte göra rätt alltid :P Tyckte det var lite gulligt ;)
Men ja, det äör nog en bra ide att ha en lapp på varje dörr, bara för säkerhets skull. För är olyckan framme så känns det säkrast att det syns överallt.