Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 2909 ggr
toodiloo
0

Nybörjare, nyfiken på lydnadsprov

JO, jag är lite nyfiken på lydnadsprov men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga med vissa saker. "Utgångsställningen", (fotposition?) hur lär man hunden det? exempelvis efter hopp o så? Hur lär jag min hund placera sig där nu innan? Ska man öva innan eller ska man placera sin hund där efter hoppet eller vad? Är som sagt helt ny..

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har i alla fall kört med "klossmetoden"  finns många bra snuttar på youtube att kika på :)

toodiloo
0

hmm, har kollat nu men förstår inte riktigt.. förstår ju att hunden ska stå på nåt med frambenen o flytta bakdelen efter att jag flyttar mig, men sen då? Jag ska iaf köpa en klicker på måndag, för det har jag inte..

O sen, hur ska man lära hunden att alltid inta den positionen?

Zabina
0

#2 Jag shejpade (stavning?) till största delen fram fotpositionen. Alltså, jag gjorde ingenting utan lät min hund komma på vad som lönade sig. Till en början belönade jag att han bara satt i närheten av mig, sedan för varje litet steg i rätt riktning. Jag har inte använt klossmetoden, men ska nog testa det. Vi har inte kört lydnad nu på ett tag så positionen börjar bli sämre.

Hursom, när han sedan satte sig i rätt position varje gång la jag på ett kommando, i mitt fall "hit". Har även ett ganska diskret handtecken.

toodiloo
0

3: ahh, bra tips, tack!

men en annan fråga, vad gör man om hunden inte tycker att jag är jättekul hela tiden? Hon tappar liksom fokus, ffa vid fotgående. Är det bara att fortsätta öva och berömma när hon har ögonkontakt? Gör jag rätt?

Maja2
0

Om hunden tappar fokus så kanske du gått för fort fram?  När man ska träna fritt följ, så börja bara med några steg, sen belöna. Gör så några gånger, ta sen paus….  Sen tar du upp träningen igen med några steg fritt följ… kräv inte för mycket till en början, utan öka vartefter. Det handlar inte om att hunden ska tycka att du är jättekul hela tiden, utan att den lär sig vad som förväntas av den, dvs vad Du vill att den ska göra.

Zabina
0

#4 Du får bra tips av #5, men jag vll även lägga till att det kan vara bra att variera belöning. Ibland blir det lek (om hunden gillar det förstås), ibland blir det godis. Och variera även antal steg hunden behöver gå innan belöning. Om hunden utan problem klarar tex. 15 steg, så kan du belöna efter 5 steg ibland, 10 steg ibland och 15 steg ibland. På så vis håller du motivationen uppe.

När jag har haft uppehåll i lydnanden (som nu) så får jag backa ganska många steg innan vi är tillbaka där vi slutade. Nu kan min få mycket belöning för bra utgångsposition, även om det för några månader sedan var världens enklaste för honom.

toodiloo
0

tack för tipsen! jag tänkte om jag övar ca 30 minuter per dag uppdelat på 3 pass (3x10min), är det bra? då tänkte jag träna effektivt liksom, lite olika moment..

sen undrar jag vad man har för koppel/halsband på lydnadsprov? Det ska väl vara lätt att lägga i fickan, men måste hunden ha halsband på sig på banan? Annars tänkte jag att man kan ha ett retrieverkoppel i tyg? dom är ju smidiga..

fettmedkevlar
0

#7 Javisst går det att dela upp i små korta pass. Jag själv tränar ungefär 10 minuter åt gången. Brukar köra ibland om jag kikar på tv och i reklampauserna så kan jag träna lite moment, tycker det fungerar kanon och har enligt mig gett lite bättre resultat än när man kör längre pass på kanske 30 minuter sammanhängande.

Kom ihåg att sluta när det går som bäst ;)

När man tävlar i lydnadsklasserna så är det stryplänk och läderkoppel som gäller, iaf på klubbarna omkring mig. Enklast är att man har en träningsväst med en stor ficka på ryggen, där tar inte kopplet någon plats.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

toodiloo
0

8: ahaa, så det finns vissa regler på koppel/hasband?

toodiloo
0

nu har vi tränat lite platsliggning och fotposition :)

toodiloo
0

imorgon när jag har köpt en klicker ska vi träna klossträning  har jag tänkt :) det är så kul!

Saken är den att min hund är 8 år och kommer från ett helt liv av vanvård, jag har haft henne ett år och hon har ju aldrig tidigare gjort något sånthär. Nästa år ska vi köpa en lillasyster till henne och tanken är då att jag ska träna en del med den men eftersom jag inte vet nånting så tänkte ajg öva upp mig med min nuvarande hund så jag inte gör fel sen med valpen. Dethär var ju dock mkt roligare än jag trodde så nu vill jag nog testa på o tävla med min gammeltik  :)

fettmedkevlar
0

#9 Ja det finns det, speciellt när det kommer till halsband. Det måste vara stryplänk.

toodiloo
0

12: oj, ingen annan jag pratat med har sagt det.. bra att veta ju. Men kan man välja att vara helt utan halsband med?

[Driva]
0

Jag skulle tipsa om att gå vardagslydnads kurs och sedan lydnadskurs på en sbk-klubb. Jag gick vardagslydnaden och även om min hund var väldigt duktig så fick man mycket bra tips och man gick igenom mycket av lydnadsmomenten :)

toodiloo
0

jo, tanken är att gå kurs men just nu är min hund under vila (opererad för 10 dagar sen) så vi tränar lite försiktigt hemma bara, o sen är alla kurser denna termin fulla. Ska kolla till våren :)

Zabina
0

#12 Är det sant??? Så om jag vill börja tävla med min hund måste jag sätta på honom en stryplänk? Han har aldrig haft det tidigare och det skulle kännas jättekonstigt för mig att tvingas till det. Vad är anledningen, vet du det?

TS, Va roligt att det går framåt och att ni har kul! Glad

toodiloo
0

Jag har en ny fråga, min hund "slarvar" rätt ofta och jag har inte riktigt fått henne att förstå vikten av precision :S Ofta är hon med me framdelen men bakdelen är nån annan stans, hon sätter sig snett vid fot osv.. Hur får man henne att förstå?

fettmedkevlar
0

#13 Man har ju bara hunden kopplad under första momentet om jag minns rätt, därefter kopplar man lös och använder inte kopplet mer. Koppel används när man hälsar på domaren och domaren går igenom hunden.

Jag är inte heller helt säker på om man får ta av halsbandet i lk1, så det kan jag tyvärr inte svara på.

#16 Man behöver inte ha halsbandet kopplat på stryp, iaf på dem klubbar jag har varit på. Men just stryplänk är ett måste. Anledningen vet jag faktiskt inte.

KvirrZ
0

#17 Det är då klossträningen är bra, hunden får träna på att kontrollera fram och bakdelen Glad

- Mvh Emma

toodiloo
0

19: jag ska börja med det imorgon när jag köpt en klicker, men sen då? eller kommer det automatiskt då om jag tränar den övningen mkt? hon ska alltså inte bara flytta sig när jag gör det utan självmant mot mig med bakdelen?

toodiloo
0

Nu har jag mailat SBK och frågat, halsband eller ej samt vilken sort är helt frivilligt :) Då vet vi det.

[Zorita]
0

Lägger in ett tassavtryck, bra tråd! Jag vill också träna lydnad med min egen hund. Dock har jag inte hittat någon kurs eller instruktör nära så det får bli egenträning och kanske kurs när jag flyttar tillbaka till Sverige om ett år eller så. Ska testa klossmetoden! Jag har bara frishejpat lite nu men bakbensmotorik är ju super! Ska försöka hitta en stor bok han kan stå på.

fettmedkevlar
0

#21 Du får gärna meddela i tråden sen vad du får för svar. Skulle vara intressant om det är samma som gäller för tävlingar nere i södern.

toodiloo
0

23. ja har alltså mailat o fått till svar att det är helt frivilligtm du vill ha halsband och isåfall vilken sort,

Zabina
0

#21 Toppen, tack för info!

jonnson
0

Håller med #22 - jättebra tråd! Har tänkt att göra som Ts - att köpa en till hund nästa år och träna/tävla lydnad med den och vill test med den jag har nu för att göra alla "misstag" med honom, som ändå bara gör det för skojs skull (lydnad är inte riktigt hans grej då han är för glad och sprallig och inte klarar så strikta grejer såpass länge - agility är mer hans melodi).

Men jag har en liten fråga. När jag har varit inne på lydnad.se och läst om vad det är för moment med i Lydnadsklass 1, så stod det kommandon med också. MÅSTE man använda just dom kommandona, eller får man ha egna? För dom som står listade där är inga jag använder till min hund, och därför kommer dom inte komma naturligt med nästa hund sen heller.. Går det bra att använda egna kommandon och/eller handtecken på tävling eller är det bara vissa speciella som är godkända?

fettmedkevlar
0

#24 Då ska jag minsann ta upp det på mina lokala klubb, där får man inte använda något annat än kedjestryp och 180cm läderkoppel oavsett om det är inoff eller officiellt.

toodiloo
0

26: jag har hört att man får ha dom ord man vill, men absolut inte dubbelkommandon (hand+ord), Dock måste man säga till tror jag om man bara använder handtecken..

27: ja, gör det.. enligt svenska brukshundklubben fanns inga sånna regler iaf..

Changrila
0

Ett tips till alla er som skriver här i tråden - läs reglerna ;) http://www.brukshundklubben.se/upload/04_Tavla/Lydnad/Regler/LydnadsreglerI-III07.pdf

Där kan ni bland annat se att kommandona som står nämnda vid de olika momenten är rekommendationer, att det inte står något om halsbandstyper osv.

En liten instruktionsfilm om klossträning hittar ni här: http://www.youtube.com/watch?v=WsKZBqMgIJc

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Ankilika
0

Ett tips. Googla på bakdelskontroll. Själv lär jag in position samt utgångsposition med hjälp av godis och att jag visar hunden helt enkelt.

Zabina
0

#26 Jag har fått lära mig att det är precis som #28 skriver, att du får ha vilka kommandon du vill men att du ska berätta dina kommandon till domaren innan. Sen FÅR du såklart göra dubbelkommandon, men det blir poängavdrag.

jonnson
0

#28 och #31 men jag får alltså använda vilka ord jag vill? Måste det vara ett ord bara? För med inkallning till exempel, så har min hund "Milo, kom här" (hans namn + inkallningsord) men det får man avdrag för? Måste man förklara exakt vilka ord/tecken man använder till vad, innan tävlingen börjar? Kanske är ovanligt trög, men det här med kommandon är viktigt för mig då jag inte vill lära nästa hund fel, ochjag redan har vissa som kommer naturligt nu, och funkar bra på min hund nu. Hade ju liksom tänkt att föra över dom på nästa också, om nu inte jag MÅSTE lära om, till den nya, ur tävlingssynpunkt..

reverse
0

Vi har aldrig någonsin haft stryplänk på Loke för lydnadstävling.

//Lina

Maja2
0

TS, jag rekommenderar även att både gå på lydnadstävling och kolla, samt läsa boken "Med sikte på 10:an" av Niina å Kenth Svertberg :)

KvirrZ
0

#32 Ofta har man olika kommandon för de olika situationerna.
Vardag- lägg dig
Lydnad - ligg

Vardag - kom
Lydnad - hit

Detta är ju för att lydnadsmomenten ska ha fart och vara "perfekt", men det är ju inte riktigt lika viktigt i vardagen Glad

- Mvh Emma

[Driva]
0

ang kommandon.

Här - betyder att hunden ska komma, men lite som hon vill, så länge hon söker sig till mig är det ok

Hit- hon ska komma som ett skott och sätta sig brevid mig

toodiloo
0

34: tack för tipset! Ska faktikst gå på en lydnadstävling här snart o kolla lite :)