Konstigt beteende?
Ibland när jag kastar något till Klenod så springer hon och tar den kommer sen med saken, ben/leksak vad det än är och duttar med den i mitt huvud tills jag tar den igen och kastar.
Samma sak om hon vill ut ich gå, så ställer hon sig vid dörren och tittar på mig. Om jag ignorerar det då så kommer hon upp i soffan och sätter sig brevid mig och duttar med hennes nos i mitt huvud.
Jag stör mig inte på det. Men Vad betor detta duttandet på? Har hon bara lärt sig göra så för att få hennes vilja fram?
Medarbetare på Hundar.ifokus
Det tror jag, att hon lärt sig att det leder till uppmärksamhet
.
Mina hundar duttar när de vill något, de kan dutta bort datorn ur mitt knä om de tycker att jag inte uppmärksammar dem tillräckligt. På varann duttar de gärna med tassen, men de har nog lärt sig att matte inte gillar att få klorna på sig och tar till nosen i stället. Fast Seth brukar dutta på Sigrid med nosen också ibland, och liksom nicka åt henne att nu är det lekdags. Samma med leksak, Seth dinglar den framför Sigrid och duttar den mot henne för att hon ska kampa lite.
Lite gulligt ju 
Kanske helt enkelt som så att hon upptäckt att det påkallar din uppmärksamhet? Att det liksom lönar sig, och så fortsätter hon med det. Men frågan är ju vad som fick henne att göra det från början.. *funderar*
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
#2 Jag tror det kommer ganska naturligt för dem. Som sagt gör mina hundar så mot varann också ibland, så det är kanske en del av deras vanliga kroppsspråk. Ofta använder de tänderna också, men det är nog samma som mig och tassen, de lär sig att matte inte gillar att nafsas på utan dutten funkar bättre. Eller vad tror ni?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tror precis som ni andra, hon har lärt sig att det ger uppmärksamhet! Jag tycker personligen att det är charmigt…för det mesta!
#1 Min gör ungefär likadant med datorn! Till en början var det lite gulligt så självklart lärde han sig att det var smart att göra så. Nu kan det bli lite halvjobbigt när en klumpig hund kommer och kliver på tangenterna och lägger sig över hela datorn….Men, det är smällar man får ta när man lärt dom det 
#3 Ja, så kan det nog vara. Chilli brukar göra så när man ligger i sängen, så kommer hon o trycker en kall nos på en, haha:P
Rottisen kunde göra så när man gick på promenad och höll handen med någon, då kom han o buffade!
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.