Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1651 ggr
[Ronon-m]
0

Tips på aktivering till Indra!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick ju hem en schäfervalp förra fredagen som nu är 20 veckor. Då hon har mycket motor så vill jag gärna börja träna lite smått med henne. Har ni några tips på bra aktiviteter med en 20 veckors schäfervalp? Tanken är att jag ska tävla i lydnad, utställning och skydd sen..  Jag vet redan att hon har bra bett och driv då uppfödaren håller på mycket med skydd så han testade henne lite och hon var bäst i kullen på att hålla kvar trasan. Därför behöll han henne så länge, han ville igentligen ha henne själv. Men jag vill gärna börja träna lite nu men jag har lite svårt att komma på övningar till henne då hon är min första brukshund. Och överhuvudtaget min första riktigt krävande hund :)

Så bomba mig gärna med massa ideér som lämpar sig för Indra och mig!! :)

PetraKarin
0

Eftersom hon är så liten räcker miljöträning och grundträning gott för henne.

Om du vill gärna starta med grundträning som aktivering finns ett par bra artiklar på http://www.klickerklok.se/category/artiklar/

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag skulle om jag var du, anmäla mig till kurser ögonaböj :)   Alt. ta kontakt med någon instruktör som ger privatlektioner.

[Ronon-m]
0

Okej.. Men då kör jag lite sitt.. ligg.. miljöträning.. lek.. godis, m.m

#2 jag ska göra det lite senare! Uppfödaren är tränare och har kurser så jag ska gå där senare :) Men jag ville ha några övningar att köra här hemma då hon är väldigt svår att få trött. Och jag har ingen anledning att ta privatträningar med henne :)

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Varför jag tipsade om privatlektioner med instruktör är absolut inte för att du skulle ha problem, tänk att nästan alla tror att det handlar om problem när man tar privatlektioner med instruktör!  Vad jag tycker att det handlar om, är att du behöver kunskap för att få en bra och väl fungerande brukshund.   Du säger att hon är väldigt svår att få trött, vad menar du då?

Ankilika
0

Enkla positionsövning tycker jag aldrig är fel :) Sen tror jag absolut att det räcker gott med vardagslydnaden sitt ligg och det du va inne på. Tex lämna leksaken i din hand och sånt som är guld värt senare :)

[Ronon-m]
0

#4 hehe nee tänkte inte så, utan att det är bättre med en kurs med fler hundar, då hon får socialträning också :) Hon har en stor motor, men hon är mycket lugnare nu. Det var mer stress i början, men hon har lugnat sig massor. Tyvärr har jag brist på ideér för övningar :)

#5Ja just det sånt kan jag göra, lite lätt apport. Hur menar du med possitionsövningar? Är lite dålig på alla träningsnamnen :)

Ankilika
0

#6 Eftersom du har planer på att tävla i lydnad och skydd så kommer din hund att behöva kunna fotgående. Det lär man in genom positionsövningar :) Väldigt enkla med godis i handen och inga krav. Blir det fel så försök igen. Googla så får du tips om hur du tränar position

[Ronon-m]
0

Jag har tränat in det på min andra hund så det vet jag hur man gör.. har redan börjat lite smått med henne =)