Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 1083 ggr
Noa-Nisse
0

Agility med GD

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vet inte om jag nämt det innan, men jag har anmält mig till agilitynybörjarkurs till hösten/slutet av augusti :)

Vi har redan varit ute och smygprovat när jag tränade mammas och pappas pudel. Hon sprang in i tunneln precis som om hon aldrig hade gjort annat i sitt liv :P

Men får se hur det går med klätterhinderna :)

Visste inte att det fanns så många Grandisar som körde agility, men om man söker på youtube så hittar man en hel del faktiskt :)

Kolla in denna Grandisen :) den är faktiskt ganska snabb för dess storlek, eller vad tycker ni?

Medarbetare på Hundar.ifokus

Noa-Nisse
0

kan väl bara tillägga att denna grandisen tydligaen var 8 år vid tillfället när videon togs :) imponerande :)

zoolatri
0

Jag håller med, imponerande!:)

Charlotta-B
0

Riktigt imponerande :) Kul att se lite "ovanliga" raser tävla :)

Charlotta-B

Mira89
0

Låter jättekul! Jag skulle gärna testa det med min grandis, men jag ska nog vänta med det till våren. Ska fokusera lite mer på vardagslydnad, och låta honom mogna lite mer. Sen kanske det vora bra att röntga honom innan? 

Har du röntgat Klenod eller ska du göra det? Du måste tala om hur kursen går sen, är nyfiken! :).

Lojs
0

Så länge hunden är i god form, har god kroppskontroll och är friröntgad så. Det blir ju större skaderisk ju tyngre hunden är, så man får vara lite försiktig med de större raserna.
Jag hade en hund av tung mastifftyp på nybörjarkurs en gång, den tyckte det var kul, men den var oröntgad och ung med dålig kroppskontroll så den fick springa på låga hinder och skippa gunga och balansbom.

Det närmsta jag sett på tävling är en irländsk varghund som tävlade en del i klass 1 ett tag, den var härlig att se! =) Hindren såg väldigt små ut när han sprang. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Noa-Nisse
0

Nej jag har inte HD/AD röntgat henne än, men har en tid beställt i november. Då har hon fyllt 24 månader och jag vill inte röntga innan dess. Efyersom hon än inte är riiiktigt färdigvuxen.

Jag tänkte att det inte gjorde något att prova på nybörjarkusr. Hindrena börjar man ju inte med på full höjd direkt ändå. Eller ni tycker jag ska vänta?

Kan säga att Hennes pappa fick A-höfter och UA på armbågar. Mamman har B-höfter och UA på armbågar. Även om jag vet att det inte direkt betyder att Klenod kommer vara "fri" så är det kanske större chans att hon kommer bli det ifall hennes föräldrar har bra resultat.

Lojs
0

#6 Vi (på min klubb) kör för det mesta höga hinder så snart som möjligt på våra kurser, men jag personligen brukar ha max hälften av hindren på large, för att skona alla hundarna. Jag hade dock inte kört en oröntgad grandis på large alls, (särskilt inte en som inte räknas som färdigvuxen) borde ju vara så enkelt att du ber att få köra med hoppen på mediumhöjd. (Många kanske tycker att jag är överförsiktig, men jag tycker det är nog med skador inom agilityn ändå, även på små lätta hundar.)

Sedan beror det ju på vilken typ av nybörjarkurs det är, på vissa noggranna klubbar så är det väldigt lite hinderträning på nybörjarkurserna, mest markarbete, då går det ju alldeles utmärkt. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Noa-Nisse
0

#7 nej jag förstår din "överförsiktighet"

Jag har ju gått på agility i 11 år. dock med lättare rasere som pudel,pumi och sheltie. Men aldrig med en så stor hund som en GD.

Klubben där jag tränar är väldigt etablerad och har bra kursledare. (tar ofta in föreläsare) 
På våra nybörjarkuser så måste hundarna först gå igenom ett lydnadstest. för att få börja. Sen kör vi de första gångerna 50% ute på planen och 50% i stugan (taktik, uppvärmning/nedvärmning/massage, regler m.m)

Jag kan såklart be om att få hoppa på mediumhinder (precis som alla largehundar i nybörjarklass) meduimhundar brukar få hoppa på small och smallhundar brukar få ha halva "pinnen" liggandes på marken och halva på hindret i smallhöjd.

Hon är ju över 1½ år så enligt agility reglerna får hon börja träna, men nu blev jag fundersam när vi pratade om HD/AD

Jespersen
0

Häftig hund i startinlägget! :)

Blev det någon kurs sen?

Noa-Nisse
0

Jadå, vi går på  kurs! Än sålänge går det JÄTTEBRA!!! och det är kul med en hund som det är så mycket fart i. Man kan ju glömma att ens tro att man ska kunnda hinna med henne! Det är en sådan fart på henne så jag blev helt förvånad själv :P

Hennes favorithinder är tunnel, A:et och vanliga hopphinder.

Vi kör på small/mediumhinder för att inte slita ut henne. Men hon tycker det är supersuperduper kul :D

På Bommen så måste vi träna på kontaktfälten. Hon liksom tar ett enda stort kliv upp på den och missar kontaktfältet påväg upp, men nervägen går bättre.

Vi har gått 5 gånger än sålänge. Jag vill jättegärna anmäla mig till fortsättningskursen.

Jespersen
0

Vad roligt! Klart ni ska anmäla er till fortsättingskursen :) Ni kan ju köra låga hinder där med! Nu ska hon väl snart röntgas med :)

Kontaktfälten verkar nästan svårare ju större hunden är, med stora kliv är det nog lättare att missa. Fast mina small-hundar kan ju också fuska ibland, oftast då att dom hoppar upp/ner snett så att dom missar kontaktfälten.

Maja2
0

Alternativet är ju att köra alla hinder förutom hopphindren :)  Balans och klätterhinder, tunnlarna och slalom, tills hon är röntgad.

Noa-Nisse
0

#11 ja precis, det tänkte jag fortsätta med :)

Ja Kontaktfältet verkar vara klurigt :P

#12, Fast hon tar redan hopp-hinder, klätter-hinder och bommen.
Vi kör ju på låga hinder. Hindret når knappt upp till hennes has. Och hon brukar hoppa runder och springa och stojja högre än vad hindrena är på egen hand. Så det är ingen fara. Hon tar liksom ett gallopsprång över hindret precis som om där inte vore ett hinder.