Första fästingen!
Nu var det dags! Fästing nr 1.
Alfons får inte så många fästingar, antagligen äter han upp de flesta. Han är mycket irriterad om det kryper något på honom och hugger ihjäl det mesta eller slickar i sig.
Men den här store, tuffe, ädla Töntbull är en supermes när jag tar bort en fästing.
AJ, AJ, vad ont det gör!!
Hehe töntbull….bara skoja, då skulle du höra Skorpan..låter som man rycker all päls av henne. Men hon har inte haft nån en som tur är. Men oftast visar hon mycket tydligt när hon fått en, hon kliar på den hela tiden ;)

Min ena har haft en och den andra jycken har haft två än så länge. Har så svårt att bestämma vilket fästingpreparat jag ska ha nu när jag har liten dotter i huset. Har ju använt scalibor innan och varit nöjd med det. Men det vågar jag inte ha nu då dottern gärna klappar och kramar på hundarna.
Och frontline och det andra som man droppar i nacken har jag lite svårt för.

Jag har en jättebra fästingplockare som ser ut som en kofot. Snurrar bort fästingarna me den, o hunden hinner knappt märka det, SKITBRA! :) Uss, hatar dom där små krypen, blä…
Jag har inte provat nått av dom..jag hade nått fästinghalsband till Skorpan Som luktar örter. Men det är svårt och allra helst när man har småbarn. Frontline är inte det nått dom hade typ i öronen om djuren hade öronskabb?
Förra året hade vi jättemycket fästingar här, det var alltså vidrigt. Innan jag satte på Skorpan fästinghalsbandet så hade hon haft jättemycket av dom där vidriga djuren *usch*
har också en sån där grej man tar bort fästingar med, Lusse har inte haft en enda, peppar peppar. men iof så syns dom knappt heller.. =/
Fördelen med Alfons är hans korta päls, mest vit. Å på vissa ställen har han knappt någon päls alls. Så fästingarna är mycket lätta att upptäcka.
På vår gamla svarta labbe Bosse var de däremot omöjliga att upptäcka.
Förra veckan hittade jag 3 som nyligen satt sig på Snodden, och förra trsdagen köpte vi "hopp off" och vi har varit i skogen flera ggr sedan des, och än så länge har jag inte hittat någon flera….han blir också mycket irriterad på den och äter upp dom om han får chansen ;-).
Ohhh lena jag hatar dom småkrypen…hopp off vad är det för nått?
det lotta ska jag berätta när jag kommer hem från prommisen sedan ….måste ha cigg nu annars dör jag hahaha;-)))))

Det var säkert en månad sedan jag hitade fästingar på både hunden och katterna. Tog 5st på en utav katterna här om dagen, tur att vi hade de små kofötterna, de är suveräna. Nu har alla fått Frontline. Usch, va dyrt men det får det vara värt. Hatar de små krypen.
jamen det är dyrt med hopp off också, men jag tycker det är överkomligt för det ska späs ut med vatten och sådant, men sedan kan det skilja mycket på priset, inne i Västerås kostade en flaska på 450ml, 400??, men nu fick jag tag på en annan butik på vischan här och dom tog inte mer än 229 spänn, och det är värt pengarna för mig i alla fall, det var värre då vi hade 3 hundar då blev det ju klart dyrare, jag ska skriva ner här vad som står på flaskan och vad det innehåller, så vet ni sedan….
Hopp Off är ett fodertillskott som används dagligen för hundens allmänna hälsa (man kan alltså använda det året runt), medlet skyddar mot fästingar,loppor insekter,tandsten samt ger finare päls, man ger det i maten och all mina hundar älskar det, det stinker vitlök, men är en en köttig smak på det, och det luktar inte om hunden bara för att den käkar det heller….perfekt också om man har en badarhund…
innehåller: vitlök, 13 sorters vegetabiliska proteiner, jäst, köttbuljong, vatten, tillsatta vitaminer är:B1,E,C.

okay Lena jag ska kolla det här, i och för sig så har det faktiskt funkat med fästinghalsband på Skorpan =)
okay Lena jag ska kolla det här, i och för sig så har det faktiskt funkat med fästinghalsband på Skorpan =)
ja skorpis är ju inte så stor heller som snodden, och pälsen skiljer sig ju avsevärt ;-).men jag gillar det för det är ju nyttigt också för dem,sedan badar ju som sagt min hund och då behöver jag inte tänka på halsband och droppar i nacken och så :-)….
Skorpan hatar att bada *ASG* den hon är inte kul på sommarn, få se om det blir bra med kylhalsbandet, ska bli spännade att prova :)

Häromdan plockade jag en på min tjej också. Dags att köpa fästinghalsband :S
Mexx har haft tre fästingar eller nåt redan..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Lusse har inte haft nån än.. (peppar peppar)
Skorpan har klarat sig en så länge…men jag hade ett äckeldjur på mig idag men den han aldrig sätta fast sig, ni kan ju tänka er vad jag gastade…så pass att grannen kom ut och frågade vad jag sysslade med 
Det är så att fästingar utsöndrar någon slags gift, som utlöser en stämbandsreaktion, så stämbanden vibrerar fram avgrundsvrål. Allt enligt medisinska fenomen.
ja fy va äckliga dom e =/
Aha så det var det som hände mig…jag funderade jag också varför jag gapade så jävligt *ASG* Bläää dom är så ÄCKLIGA!!!