VGWBälte
Jag har precis beställt en VGWbälte till Bino. Tycker det verkar vara en mycket bra sele och har läst och hört mycket bra om den. Så jag tror den kommer passa oss superbra. Då kan jag ha den som "vardagssele" och sedan använda hans nuvarande sele mer som spårsele när vi ska ut och spåra.
Är det någon som hört om den tidigare? Eller det kanske är någon här som har en sån?
Lite info om den:
Storsäljaren i Sverige!
Få produkter har fått så många nöjdakunder som VGWBältet. Anatomiskt riktig för hund med mjuka remmar. Förutom att det undviker snedbelastning och negativ påverkan på rygg och nacke, är bältet även känt för att ge hunden en lugnande påverkan på promenader.
VGWBälte® kan användas av alla hundar oavsett ras. Om din hund drar i kopplet är VGWBälte® ett mycket gott hjälpmedel i din träning eftersom den inte inviger hunden att dra.
Här har ni en hemsida där ni kan läsa "frågor och svar" angående selen och det går även beställa därifrån.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Jag har en billig variant av bältet. Funkar jättebra på Arach som drar som en dåre i kopplet om han har halsband.
Det som är så bra är ju att koppelringen sitter på bringan.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Okej. Så det funkar jättebra på honom, vad kul!! :)
Bino drar inte så mycket helatiden. Men i början av promenaden drar han en del då han är full av energi och vill "se allt" så fort vi kliver utanför porten. Men han slappnar av efter en stund när han har kissat av sig. Men tror det här kan passa honom rätt bra :)
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Tycker den är jättebra, nu har jag förvisso en hund som vanligtvis går bra i kopplet.
Men jag gillade utformningen på selen.
≧◔◡◔≦
#3 Okej, vad kul att höra :)
Jag köpte en häromdagen! Hon drar inte så mycket, men hon är tryggare i sele och det underlättar vid kontaktträning. Blir hon stressad så drar hon dock gärna iväg, men med kopplet framtill så blir det omöjligt för henne att lägga alltför stor kraft i det. Den är riktigt rejäl och jag tycker den är väl värd pengarna!
Jag tycker att det är lite lurigt att lära sig tekniken, men har inte använt bältet så mycket ännu, så det kommer väl. :D
Har försökt hitta videos med folk som använder det men än så länge har jag inte hittat något, hade varit fint att se hur erfarna användare gör.
Man ska visst inte använda det tillsammans med halsband, men jag har halsband på ändå, för jag brukar spänna kopplet i halsbandet när hon har tillåtelse att strosa och nosa. Vill inte att selen ska bli ett hinder för henne när hon faktiskt har tillåtelse att slippa gå intill konstant. :)
vilken teknik?
selen är ju inte tänkt som ett "träningsredskap" utan som din ordinarie promenadsele.
Jag brukar kroka fast koppelhaken i en av dom ringarna på ovansidan när jag inte vill ha det fast i spännet fram.
≧◔◡◔≦
Tekniken där man lika lätt hanterar kopplet, som man använder det annars. :) Jag vet inte om det bara är jag som de första dagarna tyckte att det kändes lite märkligt att kopplet satt nere vid bogen, men nu tänker jag inte längre på det.
Träningsredskap kallade jag det inte i mitt tidigare inlägg tror jag, dock är alla selar utmärkta hjälpmedel i vissa situationer. För mig är det främst att hunden känner sig lugnare och tryggare när hon har sele, och det är då ett steg på vägen i all annan träning.
Tack för tipset att fästa kopplet i ovansidan, det hade jag inte ens tänkt på! :D
Visst känns det ovant till en början.
Men tanken är ju som sagt att det skall vara som en vanlig sele trots sin ovanlighet utan något speciellt handhavande, fast det kan ju vara bra att byta sida på kopplet om man har en hund som drar.
≧◔◡◔≦
Skriv gärna vad du tycker om selen, är rätt intresserad av att köpa en själv 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#9 Jadå :). Jag har inte fått den än. Hon sa att den skulle komma i början på denna vecka. Så kommer den inte imorgon så hör jag av mig till henne. Tycker det är trist när det är en leveranstid eller inom vissa dagar som saken ska komma. O så kommer den inte då. Fy.
har haft den i… jag tror det är två år om jag inte är helt virrig. Funkar jättebra på Viggo som drar när han stressar upp sig, sen blir det en ond cirkel där han bara drar mer och mer. Selen hjälpte jättemycket med det. Dock så kan han fortfarande dra i den och häva sig på bakbenen fast dom sa att det inte skulle gå, men han får ju inte samma kraft. Var lite orolig i början att han skulle få skador av den då koplet låg på sidan när han drog så började han halta av att remmen åkte upp i armhålan. Men det slutade när han vande sig och slutade dra. Men jag håller lite koll så han inte får skavsår eller nåt.
Vi har den även på Malou som inte ens drar i kopplet. Men hon kan kasta sig mot andra hundar och verkar bli triggad av ett halsband som spänner, och har man en sele så orkar vi inte hålla henne, så då har vi denna sele i stället. Hon blir faktiskt lugnare i den 
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.