Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1545 ggr
[ElisiaJohansson]
0

Val av hund

Hej jag har två keeshonds och funderar på en tredje hund. De jag väljer mellan just nu är aussie och border collie. Men vill höra vad ni tkr passar mig.

- Jag vill ha en hund som älskar att arbeta, t.ex agility, spår, sök, skydd, rallylydnad, tricks, lydnad osvosv. Jag älskar att arbeta med hundar och kan ägna FLERA timmar om dagen åt dom..

- Jag har som sagt två keeshonds, (vakthundar) vilken ras tror ni funkar bäst till dom? har de nån betydelse?

- Vilken ras av dom två är mest villig att arbeta för sin ägare?

- Jag bor just nu i en lägenhet, 3a, vilken hund behöver mest plats?

- Vilken är lättast att lära?

Tacksam för hjälp :)

MVH Elisia

Fridaaaa
0

Hade valt Aussie :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[ElisiaJohansson]
0

#1 Ok varför? :)

SaraC
0

Jag tycker inte att man bör skaffa en Border collie om man inte tänker valla med den, i så fall får man leta efter en vuxen BC som visat att den inte vill valla/inte fungerar som vallhund. Så jag går bara på din första punkt och rekommenderar att du riktar in dig på Aussien om du inte har något intresse av att valla eller är villigt att ta en sådan omplacering.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[ElisiaJohansson]
0

Har läst mkt om BC och läser mkt att den kan trivas med annat arbete. men de är väl från hund till hund. De finns ju uppfödare som inte avlarpå starka vallegenskaper :P

Fridaaaa
0

#2 Därför att aussie är inte lika mycket avlad till vallning som border collie är, så tror det passar bättre.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

SaraC
0

#4 Det är inget rasklubben rekommenderar och de flesta ägare av registrerade BC:s hävdar också att de ska få valla. Rasen ska avlas på just vallegenskaperna, de är i princip de enda som spelar roll inom rasen, allt annat kommer i andra hand. Många är därför emot den avel du tar upp i ditt inlägg, där man försöker ta bort vallegenskaperna.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

4 jag vet flera som inte funkat som vallhundar av BC men de har då letat nytt hem pga de inte passat in som vallhund de har helt enkelt tröttnat för snabbt. Jag tycker att Sara har rätt en BC ska få valla om den har det intresset. Har bekant som skaffa BC för hon ville äga en sån sluta med att hon fick skaffa 5 får och lära sig valla :D Hon tävlar sin BC inom vallning idag

[Highonbluetomorrows]
0

Varför inte en stabil och frisk bruksschäfer? Ultimat brukshund. Tollare/golden/labbe/flatte från arbetande linjer är även ett tips.

Om du bestämt dig för att det enbart är aussie ELLER bc som gäller, så ja, då ska du köpa en Aussie, så till vida du inte vill ta över en omplacering av BC som visat sig oduglig inom vallningen :).

ahlbergaren
0

TS varför funderar du just på BC och Aussie, vad är det som fick dig att "falla" för de raserna? :)

monsterblom
0

Jag kan inte rekomendera BC om du inte tänker valla. Ta då en aussi. Jag tycker absolut att man bör valla med sin border collie. Och om du bestämmer dig för en BC ändå. Ta då en efter vallande föräldrar så att du stödjer rätt avel. Avskyr verkligen när folk ska köpa "bordet collie" det finns inget som heter sällskapsbc. Det finns också hur många BC som helst som inte vallar som måste omplaceras och de funkar utmärkt till hundsporterna du vill träna. Men då är de oftast runt året också. Då får du ingen valp. Och det kanske är en valp du vill ha?