Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 5867 ggr
[Agilityvovven]
0

Hundar som stjäl mat...

Hur tusan ska man få sina hundar att sluta stjäla mat?!

Vi har två hundar, Klara 3 år & Zingo 9 månader, båda av matglada rasen Flatcoated Retriever. Båda är lydiga hundar och vi har inget problem med dem, förutom när det gäller mat.

Båda hundarna är uppe med framtassarna på diskbänken och stjäl allt i matväg de kommer åt.

Det spelar ingen roll om man är där, de kan stjäla en macka från bordet när du sitter bredvid.

Som det ser ut nu plockar vi undan allt från diskbänken, men ibland glömmer man ju. Och om man tex bara ska hämta något i ett annat rum och vara borta i 15 sekunder känns det onödigt att behöva rensa hela köket först.

Det går inte att på något sätt stänga hundarna ute från köket, det ligger i mitten av huset och har inga dörrar.

Vi har fått tips om att sätta upp råttfällor, det fungerade jättebra till en början men det verkar som att hundarna inte längre bryr sig. Antingen tar de sig runt råttfällan eller så tar de smällen av den, men de får ändå sin belöning… Att vi ger dem skäll fungerar inte heller, och jag vill inte att hundarna ska koppla samman bestraffningan av att vara på diskbänken med oss.

För 20 minuter sedan försvann middagen jag hade lagat, tacksam för alla tips!

[Agilityvovven]
0

Kan tillägga att hunadrna får tillräckligt med hundmat och aktivering (både fysisk och för hjärnan), jag tror bara att det här handlar om att de är otroligt godisfixerade.

reverse
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kanske:

//Lina

pius314
1

hon är för jäkla briljant! vilken pedagog!!! Glad

• Tillräckligt bra är perfekt! -
[Zorita]
0

Mitt bus snodde mat direkt från tallriken när jag fick honom! Jag löste det genom att prata "hundspråk", jag morrade på honom. Inte argt, utan bara "nope ser du, detta är min mat". Han snor inte mat överhuvudtaget längre. Ja kanske om det står kvar länge, men nu kan det stå på bordet medans man hämtar sig ett glas vatten.

Kanske inte det mest raffinerade sättet, men det fungerade Tungan ute

Imasy
0

Jag har haft samma problem i tio år, och jag börjar tro att uttrycket "man lär inte gamla hundar sitta" kan ha en viss sanning i sig ;)

Och jag har provat typ allt. Ska jag dra det steget längre anser jag att jag då håller på med djurplågeri.

[Zorita]
0

#2 Hon är så underbar!

#5 Det stämmer inte Tungan ute Min hund hade som "jobb" innan han kom hit att äta från tallrikar som gatuhund. Nu struntar han i dem så länge det inte handlar om sambons tallrik, för sambon matar gärna vid bordet. Men han får skylla sig själv.

Det kan också vara en idé att se till att hundarna inte får tillgång till liknande saker. Vet man att det ligger mat i köket så ta med hundarna när du ska gå därifrån. Sen vet mina hundar nu också att sitter de fint och väntar kan de få en godbit efteråt, men om de håller på och försöker sno får de inget. Det gör att de gärna håller sig vid oss och inte ska in i köket för att få i sig resterna.

[Agilityvovven]
0

#2 Riktigt intressant, och eftersom att jag tränar mina vovvar med klicker skulle det vara en perfekt lösning. Hoppas bara att resten av familjen är lika positiva till att testa den där metoden….

Janinah
0

Läste här på iFokus att man kunde frysa ner hundknallar med vatten så hunden får något att göra, går ju inte så jääättefort att gnaga fram hundmaten från is heller.  Tungan ute

Tyckte det lät som en riktigt rolig ide men "ismaten" när jag läste den och testade en gång själv (bara för nyfikenhet) och det var underhållande för hunden :)

Vattnadal
0

Läs på lite om foderberikning, finns en artikel här inne, och samma med nyare foton inne på spetsar och urhundar. Hundar mesd stora behov av att äta behöver få detta tillgodosett, annars fixar de själva.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Zorita]
0

#8 Såna är väldigt populära här hemma, det kan rekommenderas Skrattande Speciellt populärt var en bit korv mitt i en isbit.