Bettfel?
Jag letar just nu efter en valp.
För mig är det viktigt att det är en renras med stamtavla och hela köret.
Hittade en fin hund på blocket som det stod att han var reggad osv men priset var lägre pg.a att han hade ett bettfel.
Läste lite om det och det stod att det är diskvaleficering när det kommer till utställning.
Jag är inte intresserad av att ställa ut min hund.. men hur allvarilgt är det med bettfel? Kan det leda till smärta och obehag hos hunden?
Finns det olika grader?
Jag hörde av mig till uppfödaren men dem kan ju säga precis vad man vill höra så jag tänkte höra mig för är inne.
Tacksam för svar! =)
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om det kommer att leda till smärta och obehag är väl svårt att svara på, det beror ju vilket bettfel det är, men många hundar med bettfel får inga bekymmer av det.
Jo förresten, varför är det viktigt att den är renrasig och har stamtavla?
Ett bettfel kan vara något så enkelt som att hunden har exempelvis tångbett (som är det man vill ha bland vissa raser) istället för saxbett (som man vill ha inom vissa raser) och därmed inte alls innebära några problem för hunden men innebära att den får nedslag på utställning eller blir diskvalificerad från sådana. Sedan kan det ju också innebära underbett/underbett och liknande.
Sedan kan ju hundar också ha problem med tandförluster, vissa raser är ofta utrustade med dåliga tänder, och detta kan leda till olika problem eller så är det inga problem alls, helt olika från hund till hund.
Det är som sagt inte säkert att det behöver innebära problem för din hund, du måste ta reda på vad det är för slags bettfel din hund har för att man ska kunna svara på det.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#1/2 Den har ett underbett.
Jag vill ha en renrasig Pomeranian och ingen annan ras i den, har den inte stamtavla finns det överhängande risk att det är något lurt..typ någon mer ras i den eller något annat fel.
Ett bettfel kan påverka hur den tuggar och tillgodgör sej maten. Men det beror nog på hur stort det är.
#4 Du har en bra inställning. Med en stamtavla kan man gå bakåt och söka. Det är bra att du är observant.
#3 Det är ett underbett han har.
#5 Frågade uppfödaren hur gravt underbett det var och väntar på svar.
Ja, precis jag tar det säkra före det osäkra. Detta är ju mitt första hundköp och vill att det ska gå så rätt till som möjligt. 
Ett bettfel kan växa bort. men det kan även bli värre. Hör dej för med en veterinär också innan du slår till. Läs även veterinär intyget. Man kan aldrig vara nog så försiktig. Och är du osäker, så vänta till nästa kull och se. Det kommer nya kullar. För köper du valpen kommer du nog inte få ut något på försäkring med mera om något skulle hända som är bett relaterat.
Själv hade jag nog inte chansat, för som någon skrev vet man inte hur det blir när hunden är färdigvuxen.
#7 Det är nog för att jag ska bli avskräckt..dels så mejla jag med uppfödaren och fick bara en dålig vibb..eller ja hon verkade seriös och så men har pratat med andra uppfödare som känns bättre..
#8 Namen guh så söt!
#9 Nej..jag gör nog inte det. Då lägger jag hellre ut 4000kr till och får en hund utan bettfel.
Tack för era svar! =)
Just Pomeranian har ju mycket tandproblem överlag inom rasen. Jag skulle nog helst försöka hitta en hund utan, även om det inte påverkade hunden och spelade mig någon roll, för att försöka påverka aveln i rätt riktning.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Håller med 11.
#11 Ja, jag har läst om det så jag kollar runt på andra nu. Det känns bättre så. =)