Bilsele vs "allsafe"-bilsele? (till hund!)
Vad är det som är mer säkert med den sistnämnda :)? Behöver man köpa något ytterligare om man bara köper den "vanliga" bilselen? Eller är allsafe rent av ett märke?
Skiljer ju ungefär 400 kr i pris.

Har för mig att jag läst att allsafe selen är den enda som är krocktestad, så skulle jag köpa en bilsele till min hund skulle jag välja att lägga de där extra hundralappana för att få en som är krocktestad så man vet att den ska klara en eventuell krock.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Har märkt att priset hos de olika internetbutikerna som säljer Allsafe skiljer sig markant. Tror att Häromi och Teba säljer dom billigast om du nu bestämmer dig för en sån :)
Sen kan dom tydligen också användas som promenadsele, till drag och spår.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#1, vad innebär det i praktiken? att vanliga bilselen lika gärna kan gå av i en krock, typ? varför är det ens tillåtet att säljas som bilsele då :S.

#3 I praktiken så innebär det att det är den enda selen som det finns dokumenterat att den håller för en krock, de andra kan man inte med säkerhet veta om de klarar krock ens i lägre hastighet.
_**/Mvh Anne
Jag har en allsafe till min jrt. Den är helt annorlunda mot alla "vanliga" bilselar som jag har sett. Alla delar är i metall och själva selen har inga spännen utan band som man reglerar och "låser". Kan vara lite omständigt första gången men nu tar det bara några sekunder att spänna fast min hund i bilen. Alla andra selar jag har sett har plastspännen - detta håller garanterat inte i en krock. Om jag var du skulle jag absolut köpa en allsafe! Den är bekväm för hunden och kan användas som dragsele eller vanlig promenadsele.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
All-safe klart man väljer en säker sele till sin hund.
Har 2 själv
Håller med #5 och #6, ingen annan bilsele går upp emot en allsafe :) Den är rejäl och fungerar som tidigare nämnt utmärkt som promenadsele :)
Ni har inte någon bild på hunden i selen? Om man ändå ska köpa en sele så kan man ju slå två flugor i en smäll. Då kräver det dock att den är dels bekväm för hunden och dels är någorlunda snygg.
Kan någon även svara på fördelen/nackdelen med att ha bilbälte och inte en ordinarie hundbur? Visste knappt att hundbälte fanns!
8 ska se om jag kan fixa bild under dagen :)

#8 Fördelen är väl att selen inte tar så mycket plats i bilen vilket gör att det blir mer lastutrymme kvar.
Nackdelen är att en sele aldrig kommer ens i närheten av att vara lika säker för hunden som en ordentlig bilbur.
_**/Mvh Anne
Jag har en allsafe-bilsele till Klenod. Det fungerar jättebra. Precis som någon skrev här ovan så kännd den betydligt säkrare än de billigare varianterna.
Har man inte plats till bur i bilen så är det ju perfekt med en sele. Jag är dock ibland lite slarvig och sätter inte på selen vid korta sträckor. Men även där kan ju olyckor ske… Måste bättra mig!
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag köpte först en Allsafe när jag inte hade egen bil, då var det jättesmidigt att kunna ta med Eros i alla andra bilar. Var självklart att välja en Allsafe då de åtminstone då var de enda kontrollerat krocksäkra selarna. Nu har jag en kombi med bur i, men använder fortfarande Allsafen när vi åker i någon annan bil.
Här är en bild på Eros i sin, men selen syns väl inte så toppenbra.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#12, såg ju rätt snyggt ut ändå, trodde den skulle vara betydligt bredare!
Tror en allsafe hade varit det bästa alternativet för oss, men det är ett framtida beslut ^^.
#13 Nej, själva selen är inte alls bredare (i alla fall inte så man tänker på det, har inte jämfört) eller klumpig på något vis kan jag säga. Däremot är ju koppeldelen som man sätter i selen och sedan i bältet brett och stort, som ett vanligt bälte ungefär.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar