Köpa boxervalp
Hej! Jag har ett dilemma!
Det är så att jag ska köpa boxervalp och jag har kontaktat och pratat en uppfödare (Murbergets kennel) som ska få en kull vilken dag som helst nu. Hanen är superfina Playboy v. Rusticana och tiken är också jättefin. Så jag har för några dagar sen ringt och sagt att jag är intresserad av en valp, och det är en tigrerad hane jag är intresserad av.
Eftersom det är bra att höra av sig till olika uppfödare (för då har man större chans att hitta den perfekta valpen åt just mig). Och eftersom jag inte bara vill rikta in mig på en uppfödare och sen stå där utan valp om det inte blir några tigrerade hanar. För man vet ju inte hur en kull kommer bli.
Så då mailade jag en annan uppfödare (Bullerbasius kennel) som redan fått en kull för några dar sen. Också en fin kombination. Och i den kullen finns en superfin tigrerad hane som än så länge är otingad!
Mitt dilemma är alltså, om jag ska tinga denna valp?
Eller om vänta tills den andra kullen är född, för att se om det blir några tigrerade hanar i den kullen. Men risken är ju att valpen jag är intresserad av blir tingad!
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Oj! Jag menar Bethmars kennel, inte Murbergets!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag tycker ju att man ska träffa sin blivande valp innan man bästämnt sig att säga den vill jag ha så visar det sig att nja den kemin mellan "ägare" o valp inte riktigt stämmer. Men jag förstår ditt dilemma med finns valp nu o kanske itne föds tigrerad i andra hmm svårt.
Hur gammal är den som redan är född?
Jag skulle nog åkt dit och hälsat på och träffat valpen. Har för mig att handpenningen inte betalas förens de är ett par veckor. Du kan ju då tinga en valp hos de som inte är födda redan nu, ifall att du träffar valpen och känner att det inte är rätt. Men om du bestämmer dig för att ta den som redan är född så är det bara höra av sig till den andra kenneln och säga att du inte längre vill tinga valp. Så gjorde jag :)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
#3 Han är bara några dygn. Och det är väl inte förrän dom är 4-5 veckor innan man får komma och titta på dom. Sen bor dom i Uppsala och jag i Umeå, så det är ju en bit att åka. Men jag kanske ska ringa och prata med denna uppfödare och berätta läget. Att jag är intresserad av denna valp, men att jag också har anmält intresse för en annan kull.
Men det är jättesvårt. Kan inte riktigt bestämma mig hur jag ska göra.
Ja ring och prata med uppfödaren och berätta hur det ligger till :) h*n kommer nog förstå och kanske har råd om hur du ska göra.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#5 Eller ska jag maila? Är så osäker haha.
#6 det spelar nog ingen roll men hör av dig på något sätt iallafall :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#4 Ok. Nja man brukar få komma lite närsom, beror på uppfödaren. Men när de kommer upp i 4v ålder så börjar dom ju komma igång och man ser personligheterna mycket bättre så jag föredrar ju att man åker då :).
Om du ringer så får du ju snabbast svar, än om du mailar. Förhoppningsvis förstår uppfödaren din situation.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
#1 vet du varför Bullerbasius inte finns med på valphänvisningen i boxerklubben?
Visst är det knivigt, vet du vilken typ av boxer du vill ha? en som är MYCKET arbetsvillig eller mer familjehund? kan uppfödarna ge några tips där?
vad är det som gör att du har de ofödda valparna som högre "prioritet", finns det en född otingad tigrerad hanne så varför tveka?…
Jag är typen "man vet vad man har", dvs går hellre på det säkrare alternativet, men håller med #3, om du tingar en ofödd med förbehållet att du ska kolla på en född så förstår de säkert. men jag tror att det kan vara svårare att göra tvärt om… för de födda blir ju säljklara tidigare
ja oj vad mycket svammel det blev.
känner verkligen igen mig för vi har varit i samma läge.
Lycka till med vad du än bestämmer dig för! :-)
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Varför är färgen det viktigaste och det som avgör undrar jag då?
Är det inte mera vettigt att kolla på föräldradjuren och se deras meriter (Vilket jag hoppas och antar att dom har, eftersom det är en Brukshund vi talar om) - och sen ser vilken av kombinationerna Du faller mest för/passar dig bäst i ditt syfte med den kommande hunden.
Om du bara ser till färgen/teckningen på hunden kan allt bli helknas, vilket du säkert redan vet. Men det tåls att påpekas igen.
Gå iställes som sagt på föräldradjuren och sen på mentaliteten hos din valp, och sist färgen/teckningen.
För det är väl inte så mycket värt att ha en snygg hund - om den inte passar Dig?
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
#9 Det kan ju inte jag svara på. Boxerklubben har ju inte uppdaterat valphänvisningen på ett tag. Kanske därför? Eller så har Bullerbaius inte meddelat boxerklubben än.
Jag vill ha en arbetsvillig hund som jag kan tävla med och prova på allt möjligt med. Jag är också väldigt sugen på att ställa ut. Samtidigt som jag vill att den ska vara en bra familjehund såklart.
Jag måste klargöra att båda kombinationerna är jättebra. Föräldrarna är riktiga brukshundar och välmeriterade. Det är mer att jag sen innan har varit inne på att ta en från Bethmars + redan har pratat med henne. Därför har jag varit mer inne på den ofödda kullen. Men igår såg jag denna födda kull från Bullerbasius som jag blev intresserad av.
#10 Färgen är absolut inte det som avgör eller det enda som spelar roll. Självklart är det många faktorer som spelar in. Som sagt är båda kombinationerna jättefina hundar, välmeriterade och riktiga brukshundar. Men jag är sen länge extra sugen på en tigrerad. Så det vore ju självklart jätteroligt med just en i den färgen.
#12, Va bra - sunt tänkande gillar vi! 
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Appropå färgen. Jag ville så gärna ha en gul med vita tecken
(absolut bläs iaf) Gärna en tik, men det var av mindre betydelse.
Nu sitter jag här med en tigrerad hane
Fast det gör inget nu, han är ju väldens bästa 
Jag har inte inte dess mer råd att komma med annars, men lycka till med boxerköpet.
hur har det gått med kullen som inte var född senast, någon aktivitet?
Kullen är fortfarande inte född. Skulle födas i slutet på april. Så jag hoppas verkligen den föds snart. Är så nyfiken haha :) vill ju se vad det blir för några valpar.
såg att det stod v.17 på valphänvisningen… vi ska få hem vår snart… har börjat gå igenom huset och ta bort lösa sladdar och sånt…
Jo precis, födseln är alltså lite försenad. Så dom borde ju födas snart tycker jag. Åh vad roligt :) vilken kennel är den från?
#18 jag är så skrockfull så jag pm-ar dig 

Nu är valparna födda! Väntar otåligt på att hon ska lägga upp bilder på dom!
såg att det blev fyra hanar… har du hört nåt från dem?
Japp jag mailade henne och hon vet att jag är intresserad av en tigrerad med vita tecken. (det finns 2 st sånna) Och hon ska lägga upp bilder i helgen :) så får jag se dom. Längtar jättemkt! Är så glad att jag väntade på denna kull.
Roligt att du ska köpa boxer! Jag har själv en 10 månaders boxerpojk här hemma :)
För att komma med lite tankar kring hundköpet så skulle jag kolla väldigt noga på skk:s hunddata. Murbergets Astrid tex har själv A höfter men tittar man på kullen hon kommer ur så är det (av 6 st) 1 med C höfter, 1 till med A höfter o tre stycken som inte har röntgats!
Ja, osv. Förstår du hur jag tänker? Jag gjorde själv misstaget att tinga en valp ifrån en kennel och det senare visade sig att det inte alls var så bra o så friskt o fint som det var sagt, så då var det bara att säga bye bye till de 2000 kr o börja leta efter en annan valp. Vilket jag är glad att vi gjorde med facit i hand.
På bocerklubbens hemsida under uppfödarregister kan man även se hur noga uppfödarna är på att röntga sina hundar ( bullerbasius ligger på nivå 3 t ex)
Nivå 1: uppfyller SvBs avelsmål samt har minst 80 % höftleds-/knäledsröntgad avkomma och 60 % mentalbeskriven avkomma
Nivå 2: uppfyller SvBs avelsmål samt har minst 60 % höftleds-/knäledsröntgad avkomma och 40 % mentalbeskriven avkomma
Nivå 3:** uppfyller SvBs grundkrav** samt de som ännu inte har 3 kullar registrerade
Bara lite tankar och lycka till med köpet! Du har valt en helt underbar ras som älskar att jobba! :)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
#23 oj, satt precis och tänkte på samma sak, 
genetik är ju rätt snårigt och det behöver ju inte bli A-höfter efter två A-föräldrar och tvärt om, men det känns ju tryggare med en uppfödare som röntgar valparna och följer upp tänker jag…
#23 Vilken fin boxerkille du har! :) och tack för ztt du delade med dig av dina tankar.
Nu var det ju inte Murberget jag ska köpa valp ifrån (råkade skriva fel i inlägget, blandade ihop namnen lite) utan jag ska köpa från Bethmars kennel! Bethmars ligger också på nivå 3. Dom ligger på den nivån därför att detta bara är deras 3e kull. Inte för att dom inte röntgar sina valpar! Fesia som tiken till kullen heter är b-höft, men Fresias mamma Bell (som uppfödare också äger) är a-höft och pappan Kato är också a-höft. :)
#24 som sagt så är detta bara deras Bethmars 3e kull, det är därför de är på nivå 3. Inte för att de inte röntgar valparna…
Halloj!
Ett litet förtydligande bara, av Murbergets Astrids syskon (dom är 7 i kullen) är dom 5st som är röntgade, 3st med A-höfter och 2 med B-höfter.