Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1585 ggr
[kattsson]
0

Schäfer

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Hur vanligt är det att hanhundar pissar på sig? Har en schäferhane här hemma på 6 månader som gör det rätt så ofta. Det räcker med att man tar på honom ibland.

Tack på förhand!

AnneN
0

Valpar kan kissa på sig av osäkerhet som en avledningsmanöver = de drar uppmärksamheten bort från sig själv till kissfläcken istället.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[kattsson]
0

Okej. Kissade ner hela hallen en gång. Troligtvis är det på grund av "för mycket vatten" enligt uppfödaren. Har blivit mycket bättre på sistone, men det kommer fortfarande lite kiss ibland. Vad kan detta bero på?

Loveradio
0

Det är inte så att han markerar?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Zorita]
0

Min tik kissar på sig om hon blir för uppspelt och druckit mycket vatten innan. Tex när hon leker med oss eller den andra hunden. Kan det vara något sådant?

[kattsson]
0

Nej, han lägger sig liksom bara ner och "kissar på sig". Typ som att det är skönt att bli kliad, och det kommer samtidigt lite kiss. Han står även väldigt länge och urinerar ute på gräset ibland, men det har också blivit lite bättre.

Tror inte det, med tanke på att vi har dragit ner på vattnet rätt rejält.

Ellenfyrkant
0

Dragit ned på vatten? De bör ju alltid ha tillgång till vatten??

Mvh Ellenfyrkant

AnneN
0

En hund ska dricka normalt ca 1dl per kroppskilo/dag för att inte riskera vätskebrist.

Men då han ännu är så ung så kan det ju även bero på att han faktiskt inte är rumsren ännu och det som gäller då är att gå ut och rasta oftare.

_**/Mvh Anne

[kattsson]
0

Han är rumsren i dom flesta ögon iallafall. Vi går ut rätt så ofta, inget sådant "problem". Han är väl i någon slags "spökålder" där allting kan hända. Men det kan ju också vara urinvägsinfektion så klart, men är inget som man kan se just nu.

[kattsson]
0

Uppfödaren säger även att han "nöddricker", alltså dricker tills vattenskålen är tom. Kan fylla på den flera gånger och han dricker upp allt varje gång. Det är inget som just han gör, utan andra schäfrar/hundraser också.

AnneN
0

#9 Ja om de gör på det sättet så kan man få begränsa vattenmängden, bara man inte ger för lite.

Överdrivet drickande kan även vara tecken på diabets eller problem med njurar, så om han dricker extrema mängder om han får tillgång till det så skulle jag rekomendera att kolla upp detta hos veterinär.

_**/Mvh Anne

[Zorita]
0

Min Seth drack innan alldeles för mycket. Dock slutade det när han blev mindre nervös (kom från hundgård). Vi drog ner lite på vattnet, som i att vi gav tillräckligt för en period men inte gav mer om det tog slut. Ibland gav vi Sigrid vatten separat. Efter en stund (när han funnit sig tillrätta) slutade han dricka så mycket, men annars skulle vi gå till veterinär som #10 säger.

Loveradio
0

Kom på att min katt drack väldigt mycket vatten och kissade utanför kattoan, och det visade sig vara njurproblem. Så vi fick köpa specialfoder som innehöll mindre salt och det blev han bättre av. Dock kommer han alltid tvingas äta specialfoder.

Visseligen är han katt, men hundar kan ju också få njurproblem. Så ett besök hos veterinären är nog att rekomendera om det inte blir bättre.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com