Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3213 ggr
Starfall
0

Tonsillit?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Jag har tre kastrerade hanhundar av rasen shetland sheepdog.
 Frankie är äldst med sina 5 år på jorden.
Love blir snart 3 och Kazper fyller 2 år i november. Frankie och Love är halvbröder (samma mamma) och de är morbröder till Kazper. Eller ja, Love är väl egentligen halv-morbror om man ska vara korrekt. Men det är inte för att berätta det som jag startar denna tråd. Hundarna är mitt allt, och jag är väldigt hönsmammig när det gäller dem. Och nu idag läste jag en artikel om något jag faktiskt aldrig hört talas om tidigare – nämligen tonsillit hos hund.
Det skrämmer mig att mina hundar har några av dessa symtom.

Frankie är en mycket glad herre som älskar allt och alla. Han är den hund som har minst antal symtom som kan stämma in på tonsillit. En sak är att han alltid har fått tandsten mycket lätt, trots att jag försöker borsta tänderna regelbundet. Tyvärr har han bitit mig ett flertal gånger då jag borstat hans tänder och därför har det inte blivit att jag borstat hans tänder lika ofta som jag borstar de andras tänder. Men jag gör så gott jag kan, och den tandsten som blir skrapar jag bort med tumnageln. Ändå har Frankie en sådan enormt dålig andedräkt, man skulle kunna tro att han ätit ett djur som inte levt på ett tag.. Han äter också mycket gräs så fort han får chansen, och ibland hostar han upp skum. Men mest vid ansträngning. Har dock hört att detta är vanligt så har inte trott att det har varit nåt fel. Kikade i hans hals idag men vad jag kan se är det varken rött eller svullet.

Love äter också gräs, varje dag. Han har inte så värst dålig andedräkt och han får knappt någon tandsten alls. Men han har klåda emellanåt, läste att det kan vara ett tecken på tonsillit. Och jag tycker att hans tonsiller ser lite röda ut, om det nu är tonsillerna jag ser. Men det är ju som två fickor på vardera sida i hundens hals och det syns en hallonröd ”sak” i varje ficka.

Kazper har flest symtom av hundarna. Han har alltid haft dålig andedräkt och dålig aptit, men enligt veterinären berodde den dåliga aptiten på hans ”haniga” hormoner. Därför rekommenderades kastrering, vilket utfördes för ett halvår sedan. Den dåliga andedräkten hade veterinären ingen förklaring till, men det var tydligen inget att oroa sig för.
Aptiten har inte blivit ett dugg bättre sedan kastreringen. Kazper är fortfarande underviktig och äter bara ytterst lite varje dag. Fick förklaringen av vet. Att det kan ta upp emot ett år innan hanhundshormonerna har sjunkit och aptiten ökar. Men det är jobbigt när ens lilla älskling inte äter som han ska. Sedan läste jag då artikeln om tonsillit hos hund. Och jag blev ju förstås genast orolig över min lilla Kazper. De symtom som stämmer in på honom är: Dålig aptit, dålig andedräkt, klåda, slickar överdrivet mycket på händer, han äter gräs, hostar vid ansträngning och vad jag kan se är hans tonsiller hallonröda.

Vad tror ni? Jag vet det enda sättet att få veta säkert är att gå till veterinären med hundarna. Och detta kommer jag absolut göra med Kazper. Det är så många symtom som stämmer på honom. Men några symtom stämmer ju även på Frankie och Love.

Är jag överdrivet hönsmammig? Eller kan det vara så att mina hundar verkligen har tonsillit?
Är det något annat jag kan kolla upp, eller något mer symtom som kan tyda på sjukdomen?

Tack till er som orkat läsa denna långa text, det blev ju en mindre uppsats. Men jag är orolig för mina små älsklingar, och hoppas på svar på frågan om detta skulle kunna vara tonsillit.

Tack på förhand!

Mvh
Caroline

Katti
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det kan absolut vara tonsillit. Många många hundar har det utan att ägarna uppmärksammar det. Så gör du ett besök hos veterinären. Jag tycker att du ska ta med alla tre. Tror inte det kostar så mycket mer, men det kan du ju fråga när du ringer.