Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1939 ggr
[shanti&luna]
0

Någon mer med dragig hund?

Luna drar nåt fruktansvärt i kopplet just nu. Det var bättre när hon kom. Men nu är det som om hon trotsar. Hon drar så jag får märken på händerna. Jobbar med henne dom ggr jag går utan Shanti och bara med Luna. Det går helt klart bättre och gå med henne ensam än med Shanti, verkar som hon vill hinna före sin kompis. 5kg hund blir en stark sak när dom drar.

AnneN
0

Varför bara jobba med det då du går med henne ensam och inte oavsett om shanti är med eller ej?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[shanti&luna]
0

#1 Jag brukar locka på henne då med, men hon lyssnar inte alls lika bra när Shanti är med. Och Shanti har fått en fix idé när hon är nybajsad. Då kastar hon sig på Luna och nafsas (leker). Så hon är väldigt lättdistraherad.

Anibaz
0

Min 30kgs hane drar som en dåre när han har halsband. I promenadsele går det bättre, och i hans EasyWalk Professional går han jättebra.

[shanti&luna]
0

#3 Har precis köpt sele till henne just för att hon drog tills hon kräktes i halsband. Men det är inte bättre med sele förutom att hon inte kräks nu då.

Anibaz
0

Träna, träna, träna. Finns inga quickfix när det kommer till sånt här. EasyWalken jag har underlättar när jag går med båda, alltså så gott som alltid, och tränar gör jag vare sig jag har en eller båda med mig. Tiken drar knappt så kan fokusera helt på hanen.

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Träna dem var för sig i koppel är mitt tips. Fast det här med att dra i kopplet behöver inte bottna i koppelpromenader överhuvudtaget, utan kan bli bättre om man tränar andra övningar åxå, kontakt och ledarskap. Det man vill Åt är ju egentligen att hunden ska Välja, och VILJA följa en.

[shanti&luna]
0

#6 Det roliga idag är att under inkallningsövningen ville hon inte gå mer än högst 2 meter från mig. När jag vände och gick åt andra hållet gick hon efter mig.

Maja2
0

#7 Fortsätt jobba utifrån det då, eftersom det funkar :)  Öka på med störningar, ex skålar med köttbullar bredvid där hon ska springa osv, gå slalom mellan köttbulleskålar  :)

[shanti&luna]
0

#8 ja jag kommer givetvis fortsätta med den träningen. Hon har inga problem med att komma på inkallning. Hon har ju rymt 3ggr nu och alla tre ggr kutade hon som en galning till mig.

Maja2
0

#8 fast då kan man undra varför hon rymde?  DÄR finns nåt att jobba med

[shanti&luna]
0

#10 För att jag gick iväg när hon var i trädgården. Min man var hemma dock. Hon är så fäst vid mig att hon bestämde sig för att följa med i alla fall.

Maja2
0

Så hon rymde efter dig??  Då borde det inte bli nåt bekymmer att få henne att sluta dra i kopplet heller. Träna bara på att direkt hon spänner kopplet så stannar du. Belöna när hon vänder och tittar på dig… gå vidare och gör samma sak. Börja där..

[Zorita]
0

Min Seth drar när jag går med båda, men går fint själv. Så då får man öva med dem ihop. Eller ja, jag övar alltid, hela tiden. Inget framåt om han inte är brevid mig, inget sniff om inte jag sagt det och definitivt inget roligt om han inte gått fint i kopplet och lyssnat på mig. Använder alla dessa saker som belöning då han struntar helt i godis om de finns tillgängliga.

[Forest]
0

Jag har faktist kört klicker med Enja o blivit av med detta dragande. Jag börja med att gå och sa Enja så titta hon till eller iaf reagerade så klicka jag o hon vet vad det betyder belöning Flört Sen satte jag pressen högre klicka varje gång hon var vid knät allså när hon gick på sidan. Då vart det klick belöning gå klick belöning efter 3 dagar gick hon fint. Jag höjer ribban o ställer detta krav även när vi åker till lite större krav där det är mer störning då med klicket o godis i fickan :)

[shanti&luna]
0

#14 Det var ett smart knep. Har ju klicker hemma så det kan jag ju pröva. Hitills har jag bett henne stanna och sitta ner tills jag säger varsågod. Det fungerar en stund. Tills hon stressar upp sig. Idag kunde jag dock stoppa stressbeteendet redan vid första tecknet. Hon satte sig fint när bilarna kom förbi och när cyklarna åkte. Hon har inte gjort utfall mot dom idag. Klickern har hon svarat bra på så bara kämpa vidare. Idag hälsade hon till och med på två mammor vid skolan. Så vissa människor godkänner hon direkt och det är sådana som har hund sen innan.

[Forest]
0

15 det ska stå  i slutet : Jag höjer ribban o ställer detta krav även när vi åker till lite STAD där det är mer störning, då med klicket o godis i fickan :) Nu funkar hon bra även bra i större stad, visst lite dragig först men sen går hon så fint med löst koppel :) Detta tips fick jag av uppfödare o det har funkat galant för oss, förut var det asjobbigt det kändes som evig kamp om kopplet. Lös har Enja alltid gått så fint både i träning och enkelt lös. Hon är typist hund som går bäst i sele men jag kan inte ha sele på henne pga pälsbyte. Men träna med klicker det tror jag funkar bra på din tös med, vart sån skilland på våra promenader. Jag tränar mer o mer så nu går hon fot om jag säger sidan. Lycka till med träningen :)

[Lava&Zorro]
0

Jättebra tråd! Har fått många bra tips om koppelträning!

Men jag undrar, hur tidigt kan man börja med klicker? Våra två valpar är nu 17 veckor.

[shanti&luna]
0

#17 Jag började med klicker när Shanti var ca 5 månader. Du kan nog klicka in dom nu.

[Lava&Zorro]
0

#18 Okej tack :)