Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1659 ggr
Anibaz
0

Foderallergi?

Ni som har hundar med foderallergi, hur visade sig symptomen?

Vad kostade undersökningen och hur lång tid tog den?

Anibaz
0

puttar upp

rebz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Finns inte direkt något som är "foderallergi". Utan det är något protein i fodret som hunden är allergisk mot som tex. kycklingprotein = hunden tål oftast inte foder som innehåller kyckling. Det är väldigt väääääldigt ovanligt med hundar som är helt och hållet allergiska mot foder, Som om att vi skulle bli allergiska mot all mat :S. Vi är som sagt också allergiska mot just vissa saker och inte allt.

Men ja, jag hoppas något här som har en hund som är allergisk mot något visst protein kan svara på din fråga :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Anibaz
0

Men ju såklart allergisk mot något i fodret, men det kallas ju foderallergi.

franskbulldog
0

på våran började det med att hon började slicka sig på framtassarna och blev tunnhårig.har fortfarande inte hittat rätta fodret.Är jättejobbigt för på nåt vis har detta nåt samband med öronen så dom har hon ofta bekymmer med oxå o hon ligger ofta o slickar på sina tassar.blir som en dum ovana.

[Forest]
0

Jag kan svara på hur syrrans hund reagerade. Han fick prickar på magen o halsen, klia som tusan o han såg förfärlig ut. nakenhund o därmed såg man utslagen snabbt, han tålde inte sädeslagen (majs,vete,korn osv) Jag vet itne exakt vilket foder hon bytte till men gissar på att det var orijen

Maja2
0

Min Molly TRODDE jag hade foderallergi, då hon blev röd och kliade sig. Hon har väldigt lite päls på undersidan och på benen, så man såg tydligt att hon blev röd och fick utslag. Jag bytte tillbaka till det gamla fodret, men det blev inte bättre, tvärtom. Då gick jag till vet. Det visade sig att levervärdena inte var så bra, så jag ska in till djursjukhuset för ultraljud och biopsi.

[Asta]
0

Här är en ganska bra artikel om foderallergi. Många bra artiklar överhuvudtaget på den klinikens sida.

[Forest]
0

6, bra att du kolla upp henne, hoppas allt går bra och att ni får rätsida på levervärden.

AnneN
0

Velvet är allergisk mot spannmål vilket visar sig genom att hon får utslag och klåda om hon äter något med spannmål i.

Vad hon var allergisk mot upptäcktes genom uteslutningsmetoden = utesluta olika ingredienser i kosten.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

myra82
0

Jag har en tik som jag for in och ut till veterinären pga klåda och röda utslag. Det visade sig att det var fodret till slut. Jag bytte foder till Eukanuba senstiv skin och alla symtom var borta på en vecka.

Marad
0

Kom ihåg att det går inte att göra ett "prick test" för att testa för foderallergi. Det man gör, sätter hunden på en eliminationsdiet i minst 8 veckor, försvinner allergi symptomen så går man vidare och börjar sakta provocera fram allergin igen oftast med samma foder som hunden åt innan, visar hunden klåda så vet man att hunden är allergisk mot något i fodret.

Men foderallergi är ovanligt, vanligast är att hunden är allergisk mot tex kvalster

[Zorita]
0

Min brors hund fick konstaterat att hon är allergisk mot hela proteiner, så kan inte äta nån annan mat än en viss speciell. De märkte det på att hon kliade upp blödande sår, framför allt på magen.