Ny hundvakt till amstaff :)
Hej!
Jag har blivit hundvakt åt en amstafftik på tre år. Jag kommer kanske vara vakt åt den några gånger i veckan, vet inte än. Det är min arbetskamrats hund.
Det är en otroligt snäll hund som glatt hälsar på alla ny människor hon möter. Hon är inte så intresserad av andra människor när vi är ute och går.
Däremot är hon väldigt intresserad av harar, katter och ekorrar. Hon drar som en galning och bara måste fram. Hon skäller inte och intresset svalnar efter bara en liten stund. Men om jag är ute och går med henne och det dyker upp en hare tex så skulle hon dra ner mig i backen. Tips på att öva på detta?
Hon går jättebra i koppel! Som en liten ängel, och jag känner mig trygg och litar på henne. Hon har ett så kallat stryphalsband nu, en kedja som sitter i en ring och som gör att när hon drar i kopplet så snörps det åt och hon får andnöd. Är det okej att fråga ägaren om det finns ett annat halsband eller är det kanske ett bra halsband åt henne?
Jag uppdaterar med bild sen om jag får för ägaren :)
Puss och kram!
Hej!
Vad roligt att du blivit hundvakt. Och jag tycker absolut du kan fråga ägaren om det finns något annat halsband, stryp är inte bra till någon hund eftersom det stryper hunden och bygger upp hundens muskler i nacken vilket kan göra den immun mot motståndet.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Jag tycker också att du ska fråga ägaren, som hundvakt ska man ju inte göra något inte ägaren samtyckt till. Är själv dagmatte åt en liten grythund, men vi delar samma syn på lydnad och uppfostran och hon vet att jag aldrig skulle göra något som inte hon gillar. :)
Stryp är inte så jättebra om hunden drar mycket, vid enstaka lydnadspass använder vänner det, när de tränar inför tävling, men inte annars. Anibaz vet nog mer om det än jag. Att det stramar kring halsen kan även göra att hunden blir mer upphetsad än den annars skulle ha blivit.
Fråga kamraten om hen vill köpa en mjuk sele som du får använda, och påtala att du känner dig obekväm i sådana här situationer då hunden får andnöd (vilket jag uppfattar det som).
Förhoppningsvis förstår din kamrat detta och hörsammar ditt önskemål oavsett om du väljer halsband eller sele.
Jag övervägde själv att använda min dressyrlänk efter en viss dålig händelse tidigare idag, men efter att ha haft ett allvarligt snack med mig själv insåg jag att den skulle skada mer i min hundrelation än den skulle hjälpa. Och en som jag faktiskt räknar lite som vän på forumet påminde mig om betydelsen av trygghet och tillit. Och det är jag tacksam över, det är lätt att tappa bort sig själv ibland, det man lever för, när vissa saker händer och man blir orolig. :')

Tack för alla svar!
Jag ska prata med ägaren och föreslå ett annat halsband. Hon drar bara när hon blir upphetsad och jag tror som arlington skriver att det kan vara så att hon blir mer uppspelt för att det drar och stramar om halsen än vad hon skulle vart annars.
Det visade sig att hunden i själva verket är åtta år och inte tre som jag tyckte att hon sa (slarvigt av mig). :) En fin gammal sprallig dam.
Kram!
Vad roligt :) Du kan ju alltid fråga ägaren, men antagligen har denna väl hunnit testa en del under hundens åtta år ;) Jag använder stryplänk på min amstaff mestadels för att det halsbandet är det väldigt svårt att få av sig, har även ett vanligt ca 4 cm brett läderhalsband men det sitter inte så bra
sedan går hon för det mesta bra, så behöver sällan använda funktionen eller hur man ska säga. Sele kan vara bra, men själv upplever jag att när vi testat med det på promenader så går hon inte alls bra, o blir väldigt dragig, till viss del en träningsfråga. Men när de har ett sele på sig blir de väldigt starka, och det kan ju bli svårt ibland iom att denna typ av hund är mkt stark. Så ett halsband oavsett typ skulle iaf jag rekommendera.
Dock är det ju som #1 skriver att om man använder stryplänk så bygger hunden på muskler och om man har en hund där man måste använda strypfunktionen mkt kan hunden bli immun. Därför kan det vara bra att variera vilken slags halsband man använder. Så om man har en mycket dragig hund skulle jag ej använda stryp heller utan då känns vanligt halsband bättre.
Angående "besatthet" av olika föremål så kan man träna det genom att berömma hunden när den går bra med rösten o ge godis. När hunden kollar upp på dig, beröm och belöna. På så sätt blir den mer intresserad utav dig. Detta kan man sedan dra fördel av när man ser någon av det som gör henne "besatt". Man får liksom börja innan det hela drar igång. Så det bästa är ju om man själv ser saken först. Då kan man belöna henne för att hon går bra, få henne att fokusera på sig ist.
Lycka till!
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.

Tack för svaren! Jag ska göra som ni tipsat, att belöna när hon är duktig om hon ignorerar harar osv. Jag ska ocksåp prata med ägaren om halsband, kan ju vara bra att ha två stycken.
Tack tack!