Ingen matlust?
Valle har varit konstig i maten i ungefär 1,5 vecka nu och jag börjar undra om det är nått fel med honom? Sen han var 12 veckor har jag varje dag vid varje måltid krävt att han sätter sig ner och tar ögonkontakt med mig innan jag ställer ner matskålen och ger honom ett "varsågod" och han får äta. Jag ropar också "maaat" om han är i nått annat rum och då brukar han springa till köket direkt.
Men nu när jag ropar att det är matdags så kommer han inte alls, eller så går han väldigt sakta in till köket och verkar inte alls sugen på att äta. Och när jag kräver att han sätter sig ner o tar ögonkontakt så är han inte alls lika ivrig som han brukar vara. Sen när jag ställer ner matskålen och säger varsågod så springer han ut ur köket..?
Jag har försökt att locka in honom igen och hållt i matskålen för att försöka få honom att äta och det funkar ibland, men han liksom slickar i sig maten försiktigt istället för att glufsa i sig som han brukade. Och nu när han fick sitt kvällsmål så provade jag att istället kasta ut maten, lite i taget, på golvet och då åt han upp allt?
I övrigt så verkar han pigg, han är inte lös i magen. Men han har kräkts 2 morgnar vilket har varit lite konstigt. Så jag undrar helt enkelt vad det kan vara och om jag kanske ska åka in med honom till veterinären? Eller ska jag byta foder?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Valle är väl runt 5-6 månader eller? Då börjar ofta könsmognaden och de bryr sig mindre om maten. Det bara är så och du bör inte byta foder om inte Valle mår dåligt och är dålig i magen av fodret han har nu. Bino var också sån när han började bli könsmogen. De tycker annat är viktigare och vill gärna ut och börjar "stänka" och markera mer och blir mer intresserade av kissfläckar och tikar som löper. Det är sååååå vanligt i den ålder och så länge som han får i sig lite mat dagligen så är det ingen fara. Ibland åt Bino mer än hälften och ibland knappt 1/4 av sin mat när han var i den åldern.
Att Valle spytt 2 dagar i rad vet jag inte vad det kan bero på. Är det på morgonen så kan det bero på att magen känns tom och den reagerar, beror nog på att han inte äter lika mycket längre. Så prova att ge liteiite foder eller annat gott när ni vaknar och se om det blir bättre.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Ring veterinären och rådfråga, det kostar ingenting :) Det behöver ju inte vara något konstigt men det kan vara skönt att fråga någon som vet vad dom pratar om.
#1 Japp han är 5 månader :) Ja det kan ju mycket väl bero på att det är könsmognaden som ställer till det! Grannhunden löpte för några veckor sen och då var han väldigt intresserad och höll på att jucka på henne hela tiden och det var ju ungefär då hans matlust försvann.
Han har inte spytt 2 dagar i rad, utan med några dagars mellanrum. Ena gången var det galla och andra gången var det mat han spydde upp. Okej!
#2 Det är ju sant, får ta och göra det kanske :)
#3 Okej. Ja jag tror det är könsmognaden. Han som håller i hundkurserna vi gått har en egen affär och är väldigt kunnig inom hund och foder och allt vad det innebär. Och han tog upp det på en av gångerna då vi hade valpkurs. Synd att inte fler tar upp det så att man vet. Men ja :). Bino var väldigt seg med maten ett tag och det gick i perioder och nu är han 14 månader och äter mycket bättre än innan :P.
Okej. Det kan bara vara att magen spökar också. Bino kunde med kräkas någon gång då och då, främst om han fått i sig något dåligt dagen innan som magen reagerat på under natten o som kom ut på morgonen. Det kan vara allt möjligt i den där ålder :)
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

Ger du han mat på morgonen?
Som #4 skriver, könsmognaden börjar antagligen träda in och då är ju hormonerna på alla ställen i kroppen. Det tar ju ett tag för hunden att "ställa in sig". Så länge han mår bra så tycker jag du ska fortsätta, fast nu har du ju inte skrivit hur du gör med maten om han inte äter. Plockar du upp skålen och låter han vara till nästa gång det är mat? Eller låter du den stå framme?
Mitt råd är att du ger honom 15-20 minuter med skålen framme, äter han inte så plocka undan maten och ställ ner igen nästa måltid. En hund svälter sig aldrig som en katt kan göra, så du behöver inte vara orolig för det, dom brukar äta när dom känner för det.
Jag har själv haft en hane som strulade med maten i nästan 3 år, han kunde äta en gång i veckan men var förövrigt pigg och precis som vanligt. Numera bor han hos min mamma och där får han äta färskfoder, så han slänger i sig maten utan problem.
Hur mycket mat ger du honom samt vad för märke?
#4 Åh vad skönt att höra att! :) tack för dina svar. Blir alltid så överdrivet orolig och nojjig för minsta lilla när det gäller Valle. Haha 
#1: Vad ger du honom för foder? Som de andra nämner har det säkerlighen med könsmognaden att göra. Som #5 nämner, så prova att ställa fram maten en stund och ta sen bort den.
Min omplaceringshund fick gå på "fri tillgång" hos sin förra ägare och dessutom på dåligt foder, han var undernärd.
Det tog oss 1 dag genom att ställa fram maten och sen ta bort den efter ca 15 min, att han sen åt upp all mat samtidigt vid varje matgivning. Sedan finns det ju de som är svårare med maten. Min mamma har en cotón de tuléar som äter grymt lite. De säger att hundar inte svälter sig, men en viss procent kan faktiskt göra det. När vi provade mitt alternativ på henne, spydde hon galla flera gånger per dag och gav sig aldrig med att börja äta heller. Hunden hade inget underhudsfett alls.. Då äter hon varken torr- eller mjukfoder.
Men prova att ta bort maten, de ALLRA flesta hundarna blir hungriga och lär sig äta!
#5 Jag ger honom mat 3 ggr/dagen och 4 dl per måltid.
Han får Royal Canin maxi junior och det tycker jag fungerar bra för honom. Ska byta till Standardt sen när han blir större.
Jag försöker få honom att äta men vill han inte så plockar jag bort matskålen.
Men jag ska prova att ställa fram matskålen ett tag som du skriver.
#4 Han får Royal canin maxi junior. Ska prova att ställa fram skålen, och vill han inte äta så får det vara. Då får han helt enkelt snällt vänta tills nästa måltid. Tack för svar!

Prova att ge bara 2 gånger om dagen, och att inte göra en sak av det, alltså, ställ bara ner skålen, han behöver inte sitta innan eller så. Sen kanske skålen kan stå framme hela dagen, och ev fyllas på till middagen. Han kanske hellre äter när han vill, eller går och småäter.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#10 Fast jag vill gärna att han tar kontakt med mig innan han får äta. Men nu när han äter så dåligt så får jag kanske ändå göra som du säger.
Han äter uppblött foder, så jag kan inte låta det stå hela dagen.
äter han torrfoder med uppblött med vatten?
Isåfall kanske han inte gillar att ha det uppblött längre ? Och hellre vill äta det helt torrt.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#12 Japp han får uppblött.
Det har jag också funderat på.

Testa att ge torrt, det kan göra STOR skillnad.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Kan väl tillägga när ni snackar om blött respektive torrt. Bino åt uppblött tills han var ca 10-11v och då åt han sämre. Jag gav då torrt istället och då åt han bättre. Så testa att ge torrt :) Som Vattnadal säger så kan det göra stor skillnad :)
#14 och #15 Tack, ska ta och testa det imorrn :) blir spännande att se om han äter bättre.

#8 Ja prova, och kom ihåg att inte ge upp utan håll på "reglerna" samt försök att inte ge honom annat godis/tuggben mellan måltiderna så han hinner äta sig mätt på det. Det tar tid att få matvägrande hundar att äta, så ge inte upp om det inte ger gott resultat efter bara en vecka eller två.
Och som #14 skriver, ge torrt istället. Det brukar göra sådan skillnad att ibland blir man förvånad. Samt två gånger om dagen istället, för det kan ju vara så att 4dl under varje måltid tre gånger om dagen är för mycket. Prova ge 4,5-5dl två gånger om dagen, äter han med god aptit så kan du öka lite i mängd. Blir han alldeles för rund så kan du minska.
Har han förresten börjat byta tänder?
Min hane kan fjanta lite med maten, jag ger honom 20 minuter, sen får han vara utan till nästa måltid. Fick göra så 2 gånger, nu äter han när det serveras 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#17 Fast han ska ha 4 dl 3 ggr om dan, det står så på dagsransonen. 4,5-5 dl 2 ggr om dan kommer han verkligen inte bli rund av. Det är ju mindre än den rekomenderade dagsransonen för en 5 månaders valp som kommer väga 30 kg som vuxen.
Ska prova att ge 5 dl morgon och kväll torrt. Så får jag öka på till 6 dl om han börjar äta igen så att man kommer upp i den rekomenderade mängden.
Han är väl i slutet av tandlossningen skulle jag tro. Gnager på tuggben utan problem så han är inte öm i tänderna iallafall.
#18 Okej där ser man :)
Men förresten. Om jag ändrar till 2 ggr om dan och ger 5 dl per måldtid och han fortsätter att vägra äta. Säg att han vägrar äta på morgonen och jag då plockar bort maten och han äter på kvällen istället. Då går han ju miste om hela 5 dl foder? Kommer inte han hamna i obalans eller hur man ska säga i tillväxten då? Han måste ju ha mycket näring och proteiner och allt speciellt när han är valp.
Min Shanti är likadan i perioder. Hon har alltid varit kräsen/liten i maten. Särskilt runt könsmognaden. Då åt hon bara halva portioner om ens det. Vissa dagar åt hon hela portioner. Vid löp blev hon med så här. Och kräktes lite på morgonen. Mellan varven har hon varit duktig ändå på att äta. Nu när vi har en till tik som är riktigt matglad äter Shanti klart mer. Men som sagt, runt löp och könsmognad åt hon som sämst.
Shanti har inte blivit dålig av att vägrat äta en måltid, huvudsaken är att dom äter lite av maten man serverar.
Gav nyss Valle morgonmålet torrt och nu står han i köket och glufsar i sig! 

Det som står på säcken är inte det man måste följa, utan varje hund har ju olika behov av att äta så lita inte blint på den. Utan prova ge 4,5-5dl två gånger om dagen och se efter hur han blir i hull. Minskar han i vikt så öka på mängden foder och ökar han för mycket i vikt så minska mängden foder.
Jag själv ger mina fullvuxna hundar 6dl på kvällen och ungefär 3 dl på morgonen, har en schäfer på 35kg och hon håller vikt av det. Plus att du ger honom valpfoder och det är ju mycket fett i det fodret.
Ok, så tänderna är färdigbytta. Då är det inte det som gör att han inte vill äta. För ibland kan ju tänderna ställa till med en del, har du kikat så han inte har kvar valptänder?
Som #21 skriver, hunden mår inte dåligt av att gå miste om en måltid om den inte vill äta. Utan servera bara igen nästa måltid. Valpar kan ha sina perioder då maten inte är lika rolig utan annat som lockar, så var inte orolig så länge han mår bra och är pigg.
#22 JÄTTE BRA! Det är nog också skönt för tänder och tandkött att få äta lite torra kulor så det stimulerar tandköttet.
#23 Tror jag har kommit på varför han har kräkts förut och varför han inte velat äta! Det är som du skrev, han har visst fortfarande kvar nån/några mjöktänder!
Jag lekte lite dragkamp med honom förut (glömde helt bort att man inte ska göra det vid tandlossning, men sen trodde jag ju också att alla tänder redan var utbytta!) så när Valle drog tag rejält i repleksaken så började det blöda och han började få som kvälgningar. Så jag kollade i munnen på honom och såg då att det var en mjölktand som det blödde från och bredvid den en ny tand som är påväg ut.
Så jag tror helt enkelt att han har kräkts för att han har tappat tänder och kanske börjat blöda och att det blivit surt i magen på honom. Och att han inte har velat äta alls ibland har väl berott på att han varit öm eller mått illa helt enkelt av tandlossningen.
Men varför han vill ha sin mat torr vet jag inte, med tanke på att tänderna ju borde vara ömma. Eller så kliar det väl och han tycker det är skönt med torr mat som du skriver.

#24 Det är absolut ingen fara att ha dragkamp med hunden under tandlossningen, egentligen kan man säga att det är mer än ok. För ju mer hunden stimulerar tänder och tandkött genom att tugga och dra så lossnar ju valptänderna fortare. Plus att det kliar ju säkerligen ganska så mycket så det är nog bara skönt att få "klådan" stillad.
Att han vill ha sin mat torr är ju inga problem, då förebygger man ju också tandsten och beläggningar till en viss del. Har själv en hund som redan vid 9 veckors ålder inte ville ha uppblött foder utan hon ville endast ha torrt. Men jag blandade i a-fil åt henne så det gick lite lättare. Skulle jag servera henne blöt mat nu så skulle hon inte äta alls. Så det finns ju dem som föredrar torrfoder framför uppblött och tvärtom :)
Men vad skönt att tänderna har lossnat, har du kikat så han har tappat allihopa nu?
#25 Fast jag har hört att man inte ska det. I och med att dom är ömma i tänderna och tänderna är lite lösa. Och att han blödde från dragkampen var ju inget bra. Man ska leka försiktigt när dom har tandlossning. Tuggben kan man dock ge för de kliande tänderna, men leker man dragkamp så kan man ju rycka ut tänderna och hunden får ont. Tänderna tappar dom ju i sin takt.
Nej det vet jag att det inte är några problem :) Men jag tycker ju att eftersom han är öm i tänderna så borde han ju rata torr mat och vilja ha blöt, men det är ju tvärtom vilket jag tycker är lite märkligt. Jo han verkar ju ha tröttnat på uppblött :) så då får han väl få torrt från och med nu. Skulle dock ha velat att han ville fortsätta ha uppblött eftersom det kan minska risken för magomvridning. Men då får man va försiktig med aktivering efter mat helt enkelt.
Nej det är iallafall en kvar, den som började blöda under leken, men den är väldigt lös så den tappar han nog imorrn eller iövermorrn. Har inte sett kollat sådär jättenoga så han kan ha nån till mjölktand kvar. Men nästan alla är iallafall utbytta.

#26 Alla säger olika, jag själv har kört dragkamp med mina fem hundar under deras valp och tandlossningstid. Ingen av dem har tagit skada alls, och självklart kan det ju blöda lite. Men det är ju samma sak för barn, när dem tappar tänder så kan det ju också komma blod.
Om hunden skulle känna obehag vid dragkamp så skulle jag ganska säkert vilja säga att då skulle ju hunden inte fortsätta kampa med glädje(alla mina hundar har viftat på svansen, skällt, morrat och gjort lekinviter). Samma sak med mammas hundar då hon har kennel, har lekt mycket med kamptrasa/tuggknut.
Javisst får man ju istället ta det lugnare efter mat. Man brukar ju säga vila en timme före och efter matintag, och då är det ju om man haft ett löppass/agilitypass eller vad man nu ska säga.. Lite hårdare träning än t.ex promenad i skogen. Men överlag så är torrfoder bättre för munhygienen samt att magen får arbeta lite mer att smält maten än om det bara är en mjuk massa.
Om tanden är lös så kan du ju prova vicka på den och se om den lossnar, har själv en tik som hade väldigt "envisa valptänder". Dvs dom ville inte lossna utan jag själv fick plocka ut dem. Och ska tilläggas att dem kände absolut ingen smärta.
#27 Jo men själv är jag av åsikten att man inte ska ha dragkamp med valpen under tandlossning :)
Har vickat lite på den men det tyckte han var lite obehagligt. Den sitter nog lite hårt för att plockas ut. Men som sagt så tror jag att han tappar den imorrn eller dagen därpå. Alla andra tänder har ju lossnat utan problem så det går nog av sig själv.
Men det är riktigt kul att se vilka stora tänder han har fått, till skillnad mot minitänderna han hade förut haha. Och kindtänderna är ju gigantiska. Och sen att slippa dom där sylvassa valptänderna är skönt ;)
Vad skönt att det löste sig med torrt foder!
Min hane hade detsamma, men det hade inget med tänder att göra. Han ville inte äta blöt mat och åt oftast inte upp sin mat. Han är ungefär 2 år nu. Nu ska han också ha medicin, som löstes upp i vattnet så det var praktiskt, men i stället har jag lagt en klick färskfoder ovanpå med pillret i. Efter att jag började med det äter han upp hela måltiden, så det verkar som om han helt enkelt ville ha lite gott uppe på toppen.