Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 4458 ggr
leonberg
0

Att jämföra foder

Det finns en bra funktion på foderbilens hemsida där man lätt kan se en jämförelse mellan olika foder. Men vad ska man egentligen titta efter? Högt protein så klart, och fetthalten fattar jag också, men resten. Aska t.ex. vill man ha ett högt eller lågt värde där? Växttråd fattar jag inte heller. Vad vill man med det värdet?

Någon som kan hjälpa till att reda ut begreppen?

Aviendha
0

Aska = Man förbränner fodret vid hög temperatur vilket förstör alla organiska ämnen, kvar blir då de oorganiska ämnena, dvs. mineraler. Det anger alltså procentsatsen med mineraler man får efter att ha tagit bort allt annat organiskt material i fodret.

Växttråd är de osmältbara delarna av växter som finns i fodret. Men bara för att de är osmältbara så betyder det inte att de inte fyller en funktion för hunden, de stimulerar tarmen bla. Sen kan man ju diskutera hur mycket av det som behövs eller inte. Jag har ärligt talat kass koll på hundens näringsbehov.

Personligen kollar jag en hel del på var de olika sakerna kommer ifrån. Proteinet främst, är det animaliskt, vegetabiliskt? Ingredienserna anges efter förekomst, dvs. om kyckling står överst, och ris på andra plats och fisk på tredje, så betyder det att av alla ingredienser så finns det mest av kycklingen, näst mest av riset, tredje mest av fisken osv. Nu har jag ju iller, så jag antar att jag är en värre "proteinhitler" än vad många hundägare är eller ens behöver vara :P

Fridaaaa
1

Du ska kolla köttprocenten, ju högre dessto bättre, och så lite spannmål som möjligt

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lizton
0

Vad du ska titta efter beror bl a på hundens ålder, hur aktiv den är och ras.

Kalciumnivån påverkar på olika sätt: får ej vara för hög för en valp. Nivåer på 1,8 % däröver kan ge skelettrubbningar  hos en valp och särskilt farligt för en  storvuxen ras.

Ett foder med hög giva kalcium skulle jag heller inte ge en ras som lätt får urinsten av kalcium/oxalat-typ. (små terrierraser tex)

Mycket kalcium kan också göra att upptaget av andra mineraler blir sämre eftersom mineraler konkurrerar med varandra.

Hundar med analsäcksproblem kan bli bättre med hög halt kalcium eftersom det ger hårdare avföring.

Växttråd är fibrer som är viktiga för tarmens rörelser och är också viktig för tarmens hälsa.. En hund som har lätt för att gå upp ivikt håller sig mätt längre med fler fibrer i fodret. Fler fibrer behövs om hunden är mindre aktiv. En hund som är mkt aktiv och behöver gå upp i vikt ska ha lägre procent fibrer. Det finns olika slags fibrer, såna som går rakt igenom och såna som kan tas upp av tarmen. Betfiber har visat sig vara extra gynnsamt för tarmhälsan.

Proteinhalten säger mycket om hur animaliskt fodret är. Om det finns vegetabiliskt protein (tex majsgluten) vet man dock inte hur mkt som är animaliskt. En vuxen hund med normala behov behöver bara 10 % protein på torrsubstans-basis, men vi ger dem mycket mer. Mycket kött i fodret är gott för hunden, men ger också ett dyrare foder. Hög proteinnivå kan vara svårsmält för en gammal hund och jag skulle inte välja det till en senior med åldrade njurar/lever.

Askan är summan av alla mineraler i fodret och hög halt aska är också belastande för njurar/lever och inget jag skulle välja, särskilt inte till en senior.

Jag väljer bort snabba kolhydrater som vitt ris, vitt vete och majs. Fullkornsvete, brunt ris (råris), fullkornsris, havre, korn, äpplen och bär har långsamma kolhydrater och är bättre för hjärta/kärl/, stressar inte hunden och håller blodsockret på jämn nivå. Om det bara står ris eller vete så är det vitt ris och vitt vete.För den som vill ha ett foder helt utan kolhydrater finns färskfodret Vom og hundemat. Jag anser dock att en hund behöver en del kolhydrater; åtminstone 10 - 15 %. Vilda vargar äter 10 % kolhydrater.

Om det bara står spannmål vet man ej vilket spannmål. Detsamma om det bara står fågel. Jag vill veta vad allt är. Om hunden blir allergisk är det bra att veta vad den ätit och ev reagerat på.

Fett är hundens främsta energikälla. Välj lägre nivå (ca 10 %) om hunden har lätt för att gå upp i vikt. En arbetande hund, valpar o digivande tikar behöver mer.

leonberg
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack Lizton och Aviendha för utförliga svar.

Själv kan jag inte mer än det Fridaakesson skriver, mycket kött och lite spannmål. Det är nästan lite hysteri över just det tycker jag, men ingen pratar om vitaminer och mineraler och sådant.

Fridaaaa
0

#4 9 år gammal tråd :P

Mitchika
1

#5: Jag förstår inte riktigt vad du menar? Inlägg #4 är en 9 år gammal kommentar.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Fridaaaa
0

#6 Ja själva tråden är från 2011.

Fridaaaa
0

Denna tråden kom upp att någon kommenterat i den xD