Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 5041 ggr
Loveradio
0

Vad äter era hundar för foder?

Skriv gärna vilka raser ni har också :)

Min boxervalp Valle äter nu Royal canin (maxi junior). Men sen ska jag nog byta till Standardt.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Vattnadal
0

Siberian husky, alaskan husky och golden retriever äter för tillfället Mästers Jakt och Fodax.

Vi kommer snart att gå över på Troll och Vom & Hundemat istället, och Vidar fr antingen äta bara färskt eller standardt som torrfoder.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

LinaK
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bichon havanais och Jack russell terrier

Dom äter just nu Orijen, men funderar på att ge dom ett mål med färskfoder också.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Changrila
0

Mina äter Standardt Original Normal och de fungerar tokbra på det.

Tidigare har de ätit Pedigree, Magnusson M&B, Purina Pro Plan och jag provade även att blanda i RC maxi junior i deras foder förut (för att jag vann en säck sådant på tävling). Av dem var de tre första likvärdiga, RC fungerade inte alls då båda mina sket massor och blev lösa i magen av det trots att jag bara blandade i liite sådant i deras vanliga foder (som då var Pedigree).

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Royalz
0

Min hund äter Standart orginal extra och Fodax neutral vit :)

Eywa
0

Min vovve äter taste of the wild

Anibaz
0

Mina hundar, Aussie och Tervueren äter Best in Show Lamm och Ris.

KungArthur
0

Lhasa apso Äter Doggy extra aktiv torrfoder ( Inte vanlig doggy som finns i vanliga mattaffärer)Glad

amela87
0

Min Cavalier valp äter Purina Pro plan valp foder :)

AnneN
0

Blandras - lapsk vallhund, pitbull, amstaff, dobermann och hon äter Orijen Adult

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

malinroth
0

Nelly äter PROformance lamm och ris. Hade svårt att hitta ett foder som hon inte blev dålig i magen av men detta funkar super :)

[Thiah]
0

Som nybliven hundägare har jag inte någon vettig koll på vilka sorters hundfoder det finns ute i butiken. Jag har dock ganska bra koll på katternas. Uppfödaren gav våran hund Friskies innan så det är det han fortfarande får men jag skulle inte vilja att han gick på det då jag vet att friskies är dåligt för katter. Räcker med att ha en som bara äter typ snabbmat, pizza och liknande hemma (husse Flört).

Så, för tillfället äter våran Welsh corgi friskies adult.

Belimas
0

Mina får Nordic färskfoder, har två tibetanska spaniels.

Godisgalen
0

Canami puppy maxi till den lille och canami breeder till den andra.

Fridaaaa
0

Best In Show - lamm & ris, har en sankt bernhard

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Patriszija
0

Min ena papillon/tibetansk spaniel/japansk spets kille äter Standardt Normal och den andra (kullbror) äter Hill's i/d pga kronisk magkatarr.

fidojunior
0

Mina (dvärgpudel och dvärgpudel/phalene) äter Magnussons M&B och är den hundmaten som båda gillar bäst. Den äldre brukar vara kräsen, speciellt när det gäller torrfoder men detta fodret glupskar han i sig. :D

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[Forest]
0

Orijen och nordic bas=färskfoder + ett mellanmål av rå kost kyckling är en favorit här iaf

Workingdog
0

Dogue De Bordeaux, Staff och cocker/cavalier får Vom Og Hundemat och sen även råa ben, lever, hjärta osv från gris ( tror jag?) och lilla schäfervalpen får än sålänge Nuttra Nuggets som uppfödaren har gett.

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Cassii
0

Min sheltie valp äter Magnusson M&B junior :) och har alltid haft toppen mage på det!

pius314
0

Boxer, 6 mån käkar jipotimas (tre olika/10 dagar) spetsat med lite frystorkade grönsaker och laxolja. Ibland kycklinghals, nöthjärta, kaninmage, lever eller puts från fläsk/nöt. :-)

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Chilli10
0

Min amstaff ger jag Eukanuba - Large Breed. :)

Jespersen
0

Jag har en Jack Russell Terrier och en Welsh Corgi Cardigan och dom äter Standart Normal båda två :)

MegN
0

Mina båda (lagom feta) golden äter Specific CRD-1 för viktminskning. Fungerar väldigt bra, de har gått ner 5 kg vardera på ett halvår. Skulle vilja få ner dem några kg till, men nu är de åtminstone inte ohälsosamt överviktiga längre…

Min äldre hane som är ganska "tunn" vägde ca 27 kg innan jag kastrerade honom, nu 36 kg. Har siktat på 30 kg för hans del. När han vägde 27 kg var han nästan överdrivet mager (men det var på den tiden han ägnade sig åt att rymma varje dag och leta löptikar, han hann väl inte äta något…).

Min yngre hane är mycket större i "konstruktionen", både skelett och muskler, och där tror jag nog att 35 är en rimligare "botten-vikt". Han väger just nu 44…

Som kontrast vägde de alltså 41 resp. 49 i januari…!

Maliiin
0

Vi har en Boerboel och en Jämthund. Båda äter Bravo Färskfoder och det fungerar kanonbra på båda!

meilin
0

Mina äter Royal Canin mini junior.

thilda-
0

Pro Plain Lax o ris

lizton
0

Eurasiern äter Magnussons Meat & Biscuit. Cockern äter Acana Adult. Som godisfoder har de Acana Lamb & Apple. De funkar jättebra på dessa foder. Tiken har ätit Magnussons Meat & Biscuit i 2,5 år och hanen Acana Adult i 8 månader.

jollycox
0

Vi har (just nu) fyra wheaten och alla har i sommar börjat äta Orijen. Tidigare åt dom RC.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Labolina_73
0

Min hund får just nu eukanuba kattmat då hon föredrar den framför hundmaten av samma märke, gör mej ingenting,, mera kött i kattmaten. :-)

jag blandar ibland ner lite blötmat oxå.

Jag har en tibetansk spaniel.

/Linda

Jespersen
0

#29 Innehåller inte kattmat salter och sånt som inte hundar ska ha tillsatt i sitt foder? Jag vet iaf att kattmat är ett big no-no när det kommer till råttor, eftersom att det innehåller taurin, något som varken råttor eller hundar ska ha tillsatt i fodret.

Anibaz
0

Hundar ska inte äta kattmat. Det finns hundmat och det finns kattmat av en väldigt simpel anledning, hundar ska inte äta kattmat och katter ska inte äta hundmat.

fettmedkevlar
0

Schäfer och alaskan husky.
Ger dem Eukanuba Large Breed everyday.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Gurragg
0

Min rottisvalp äter royal canin maxi junior, men ska byta till standart snart :)

lizton
0

Kattmat som lite godis eller smakförstärkare till hund är OK. Att ge kattmat istället för hundmat är inte bra. Det är olika  på vad hund och katt behöver få i sig. T ex så är kattmat  fetare än hundmat. Har inte kollat exakt vad som skiljer, men det finns 20 aminosyror som hunden behöver få i sig av en viss mängd. Hundmat är anpassat för det. Kattmat är anpassat för katt.

Aminosyror är detsamma som protein. Det heter aminosyror när man delar upp proteinet i olika delar.

Katter behöver taurin som inte finns i hundmat.

Missjohansson
0

Min Blandras amstaff äter Ekanuba Adult Large Normal :).. har prövat andra. Men detta foder mår han bra i magen av.

fettmedkevlar
0

Tillägg till mitt tidigare inlägg. Har funderingar på att byta foder till Carnia, men först måste jag hitta en återförsäljare här i min stad.

Mixxie
0

RC - Mini adult äter min hund

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

bblomquist
0

Royal canin Junior mini

AnneN
0

#36 Annars finns Carnia att köpa på flera webbutiker, bland annat foderbilen, lchf-butiken, mfl.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Vattnadal
0

#30 Taurin fins i kött, spannmålsbaserade kattfoder har för lite kött ch får taurin tillsatt. Jag tror inte att de dyrare köttbaserade kattfodren har taurin tillsatt, utan bara det som är naturligt i köttet.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[MatildaTure]
0

Min jack Russell äter RC mini junior och funkar toppen på det!

fettmedkevlar
0

#39 Ja det finns, men jag vill kunna köpa i en markbutik där jag själv hämtar fodret. Har flertalet gånger varit med om att leveranserna har blivit försenade när jag har beställt hundmat, så därför känner jag mig mycket tryggare med att kunna hämta fodret själv :-)

zoolatri
0

Har en släthårig foxterrier och en dansk-svensk gårdshund, de äter standardt original extra.

Denna kommentar har tagits bort.
ahlbergaren
0

Sheltie och  Golden Retriever (kastrerade) : Acana Grasslands Dog och Acana Light & fit. Går nog helt över till Acana Light & Fit nästa gång :)

[Ronon-m]
0

Ozzi powderpuff/pudel äter Bravo färskfoder till frukost och människomat till kvällsmat :)

Magrat
0

Borzoitik 1 år äter Klass färskfoder och vi pröver just nu Carnia Wolf (överslussning från Orijen large puppy breed) Förmodligen kommer vi att gå över till Klass färskfoder och Orijen sen.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Labolina_73
0

enligt veterinären så är det iaf helt ok att ge kattfoder till hund men INTE hundfoder till katt.

jag får väl kolla upp det en gång till då.. :-)

//Linda

lizton
0

Husdjursagronomen och forskaren Marie Sallander svarar i en fråga på sin hemsida att det inte är ok att ge kattfoder till hund. Jag trodde också att det var ok förut, men såg det på hennes hemsida i någon av "Redan besvarade frågor 2009 - 2011" Minns inte var det svaret står.

I vänstra spalten på hemsidan ser du var frågor/svar finns om du vill leta reda på det.

http://www.sallanderconsulting.com/news_1.html

scth
0

Vom og hundemat får mina malamuter

Labolina_73
0

tack för länken,, ska kika på den..

Hm men då ska jag köpa ny mat till henne då.. men eukanuba small dogs blir det välan då kan jag anta.. :-) alternativt BRIT

//Linda

Fridaaaa
0

#48 Nej man ska inte ge kattfoder till hund, då det inte har samma innehåll. Man ska ge hundmat till hund, kattmat till katt!

Labolina_73
0

men jag tycker att det är så himla konstigt,, vad i kattmaten skulle göra att det inte är bra för en hund att äta?

att en katt inte ska äta hundmat säger sej ju självt iom att kattmaten innehåller mera kött/protein än hund mat,, men vad skulle vara "inte bra" för en hund att äta kattmat?

Vill gärna höra anledningen till varför och inte bara att det finns hund resp kattmat av en anledning då jag nu pratat med olika veterinären om detta och fått samma eller liknande svar av dom alla,, dvs,,, en hund kan äta kattmat, en katt kan inte leva av hundmat, kattmat är dyrare för att det innehåller mera kött och en hund klarar sej på mindra kött än vad en katt gör men det behöver inte betyda att kattmat inte är bra för hund.

//Linda

Karmatarerskanise
0
Labolina_73
0

#54 Tack för svar. :-)

Då ska jag köpa ny mat till henne,, hon har bara ätit kattmat någon månad då jag märkte att hon åt så mycket bättre av det så ännu lär hon ju inte ha tagit skada av det iaf. :-)

Nu blir det till att handla mat,,, hehe igen.. :-)

//Linda

Fridaaaa
0

Jag är sådan att jag ger bara mat till mina djur som är gjorda för det djurslaget :)

MegN
0

#55 Dessutom är ju hundmat normalt billigare  än kattmat - eller borde åtminstone vara det eftersom hundmat innehåller mer "skräp/bukfylla" - dvs spannmål och sånt. Medan kattmat normalt inte innehåller sånt (får man hoppas -  eftersom katten är ett utpräglat rovdjur medan hunden betraktas som allätare typ björn & gris & människa).

Själv anser jag att en hund borde kunna ha samma kosthållning som en varg, dvs i princip bara animalisk föda. Tyvärr måste jag erkänna att jag inte riktigt orkar "leva som jag lär", eftersom det blir för opraktiskt att köra BARF eller liknande till mina. Hade Bravo Färskfoder en tid (en hyfsad kompromiss, tyckte jag), men när jag fick en dryg timmes bilresa till närmaste återförsäljare funkade det inte längre…!

Fridaaaa
0

#57 Där har du fel :) Tyvärr innehåller mycket kattmat också massa dåliga spannmål i maten, likamycket som hundmat:)

[Star-Di]
0

Lapsk vallhund som äeter Acana Adult fodret. Funkar jättebra.

Karmatarerskanise
0

Max äter Royal Canins Hyperallergenic Moderate Energy

MariaJosina
0

min chihuhua hane på 7 månader äter Royal Canin Chihuahua 30 junior. Perfekta pytte bitar till min lilla kille som har svårt att tugga stora och trotts att han är väligt skinkig med mat så älskar han det här :)

MegN
0

#38 Det var dåligt :(

[Rocky70]
0

Schäfer/amstaff äter Tello Premium och Nordic Special+ färskfoder

exitingsvillemo
0

#62 Varför?

min ena äter RC mini sensible eller precept plus sensicare

den andra äter just nu, Lone Star eller Pro Plan sr

funderar på att byta till färskfoder på båda, och isåfall vom og hundemat, ev dryga ut med ett torrfoder som passar dom båda, ex taste of the wild

exitingsvillemo
0

Ang hundar och kattmat, så borde det rimligtvis fungera utmärkt att ge ett kattfoder med lite mindre protein ex nutra nuggets kattmat, innehåller mindre protein och mindre fett än Orijens hundmat.

Taurin är inte farligt för hunden, det finns naturligt i kött, så vill man inte ge hunden taurin (av ngn konstig anledning) så lär man isåfall göra den till vegetarian då ;)

Salter och buljonger finns att hitta i både katt- och hundfoder, men inte i alla. Finns bra kattfoder utan salt.

Att höga värden protein skulle vara skadligt för njurarna på hund, är inte alls bevisat. Hunden äter iof en del bär och örter,men basfödan är kött. Så att kalla den allätare tycker jag är fel. Den är i grund och botten en köttätare.

chigak
0

Min Fransk bulldogg äter Ziwi peak torrfoder och Bozita blötmat.

Chanku
0

Har en shetland sheepdog. Ger Acana Lamb & Apple och Vom og hundemat :)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

DinJejja
0

Min Dp äter Royal Canin mini sensible :)

[Driva]
0

Dvärgschnauzer/cocker mix på 4 år

Äter Propac minichunk. Tycker hon håller hullet fint på det.

MegN
0

#64 (blev det rätt nu?)

Jag menade förstås #58 (inte #38) - att det var dåligt att även kattmaten innehåller utfyllnadsskräp…

:)

LillaBenice
0

Våra hundar äter ICAS helfoder kyckling smak:)

värkar som om vi är dom ända med "Billighets"  foder,men faktiskt bland de ända våra inte fäller av:)

[countess]
0

Sheltie på 2 år och lh collie på 1 år äter orijen här och är toppen nöjd över detta foder!

toodiloo
0

vi har också hållt på och letat och bytt en del men nu äter hon precept plus senior, det funkar suuuper! Har haft problem med hennes vikt men nu har hon gått ner o funkar super i magen o allt. Dessvärre fick jag kastrera henne förra veckan och är nu orolig att hon kommer gå upp i vikt efter detta, isåfall ska jag testa med deras weight control-foder :S

exitingsvillemo
0

#70 hihi, jag fick inte ihop det alls, men då förstår jag Skrattande

fayefaye
0

Min lagotto äter Doggy Proffessional Extra Skonsam. Han håller sig bra i magen på det :)

Zvintos
0

Mina staffar äter Klass färskfoder.

toodiloo
0

just d, jag har en welsh corgi!

[Ronon-m]
0

Min schäfer valp äter pedegree junior kycklingsmak. Hon är kanon i hull och päls :)

Humlezurr
0

Hallå !

Min powder puff pingla Tuva Coolkäkar Precept plus, den funkar kalas på Henne då Jag fått upp Henne i vikt o Hon smaskar gärna i sig maten utan knusslerier .. Hon är en bekväm tjej o det var lite pyssel med mat osv men nu så,nu är Hon nöjd o så även matte Skrattande