Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 5929 ggr
rebz
0

Byta foder?

Jag har tyckt att Bino funkat bra på Acana. Men har börjat tänka på att hans avföring ofta är kletigt och mjukt så att säga och det är inte alls ofta som det är "fast". Så ofta får jag duscha honom i rumpan efter att vi varit ute då det satt sina spår i pälsen där bak :P.

Så börjar fundera på om jag bör byta foder? Han äter som sagt Acana Adult nu och ja han är lagom i hullen och har inte så lätt för att lägga på sig och så som jag ser det så är han fin i pälsen. Men det är magen som inte alltid är helt 100. Jag vet att när Sixten käkade Eukanuba så blev hans bajs mörkt och hårt och fast. Och det är väl så det bör vara om de äter ett bra foder?? Så frågan är om jag bör byta foder??

(Jag har kikat lite på Iams Dog Adult Small/Medium och Magnusson M&B Adult så det är nog främst de jag är intresserad av. Kollade in Standart Orginal först på foderbilens hemsida men de står Ris som första ingrediens så det går bort.) Men är det någon som har en hund som äter Iams eller Magnusson? Hur funkar de på det, hur mycket foder brukar du ge dagligen och vad är det för ras??

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Anibaz
0

Jag gav min förra hund Acana, hans bajs var likadant. Provade Pedigree och bajset blev bättre. Det är ju dock ett skitfoder som jag inte vill ge mina hundar men han funkade som sagt bra på det.

Har inte provat Magnussons men har hört från flera att det är kanon för deras hundar. Varför äter inte Bino Eukanuba också? Funkar han inget bra på det?

rebz
0

#1 Okej. Ja jag tycker Magnussons verkar rätt bra o har hört bra om dom. Nja jg gillar inte eukanuba egentligen. Tycker det är för dyrt för att innehålla så liten mängd procent "kött".

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

Anibaz
0

Hur mycket innehåller det?

rebz
0

Vad jag fattat från foderbilen så är endast 14% kyckling. Resten är annat jox.

Anibaz
0

Oj, trodde det var mer. Det är ju nästan i stil med Doggy som har en köttprocent på 10… Förvånad

Linnea
0

#4 och 5 Det bevisar ju att dyrt foder inte automatiskt är bättre än billigt, man måste kolla innehållsförteckningen.

Skynda långsamt så går det fortare.

Anibaz
0

#6 Ja helt klart. Men jag tycker det är svårt att alltid hitta köttprocenten på innehållsförteckningen.

lizton
0

Det kan ta tid att ställa om magen till ett så animaliskt foder som Acana om hunden ätit ett mkt olikt foder tidigare. Lite kruskakli i övergången ger fast avföring. Kruskakli finns bland bakgrejorna i affären och är jättebilligt.Så gjorde vi med hanen i början med Acana Adult. Han var lite lös i början, men är perfekt nu. Om du vill hålla fast vid Acana så finns Acana Lamb & Apple för känslig mage. Vi har det som godis och min tik får ibland en hel portion ute av det (hon äter annars Magnussons M & B) Hon är alltid perfekt i magen oavsett hur mkt hon får av Acana Lamb & Apple.

Magnussons Meat & Biscuit Adult äter tiken och hon är alltid perfekt i magen av det. Torra lättplockade bajsar. (Hon är en mellanstor spets; eurasier) Fodret är ugnsbakat (det enda i Sverige) vilket är skonsamt för många hundmagar. Enbart svenska råvaror i detta foder är också ett plus. (enda torrfodret som har det) Hon har ätit fodret i 2,5 år och gillar det fortfarande. Fodret gillas av många kräsna hundar och min tik är kräsen. Fodret är skonsamt också eftersom det inte finns något köttmjöl i det. Alla animalier är färska; färsk nötfärs och färska ägg. Fullkornsvete i fodret är en långsam kolhydrat. Inga snabba kolhydrater allls i Magnussons foder.

Finns hos foderbilen och hos vissa ICA Maxi billigare. 14 kg för 450 kr har jag nyligen läst. Vanligt att man får ge  mindre av fodret än vad som står på påsen. Min tik äter 50 - 75 % av dagsgivan och hon är i perfekt hull och fint musklad. Fodret känns fräscht - ingen kladdig buljong över kulorna som med andra torrfoder. Hundar gillar det ändå eftersom det är ugnsbakat. Meat & Biscuit är bättre än Magnussons original.

rebz
0

#8 han har ätit Acana ett bra tag, ca 6 månader så och under övergången var han inte dålig i magen. Men bajset har aldrig varit hårt och fullt ut bra så att säga.

lizton
0

Det kan ju vara så att din hund inte funkar så bra på foder med ris. Magnussons Meat & Biscuit kan funka bättre då - inget ris i det. Ser att du har en spets också, fast lite mindre än min. Innan jag gick över till Magnussons Meat & Biscuit läste jag om många hundar av min ras som funkade bra på Magnussons Meat & Biscuit, så då valde jag det. Tidigare åt min Royal Canin, men fes mkt och var ofta stenhård i magen av det.

Efter bytet för 2,5 år är hon alltid perfekt. Du funderar ju på det fodret och många hundar blir bra i magen av det och bajsar torrrt och lättplockat.

Innan du byter fundera på om du ger något annat som ger ett kletigt bajs. Tuggpinnar, godis, matrester? Eftersom det är bra ibland och ibland inte, menar jag.

Om du vill fortsätta med Acana så är Acana Lamb & Apple utan ris. Mycket dyrare än Magnussons förstås. Båda dessa foder är goda för kräsna hundar.

rebz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#10 Ja det kan vara riset som stället till det… Jag har inte så stor koll på det. Asså jag vet att tex torkad lever kan han inte äta som godis då blir det nästan rinnigt och mörkt bajs. Det är det enda som jag sett har påverkat hans mage. Han brukar få lite tugg i form av grissvans ibland, och pressade tuggrullar/skor och sånt, men bajsen blir inte annorlunda när han äter det. Och matrester brukar han aldrig få, kan vara lite pasta eller en ostbit. Så asså han tål ju det mesta.
Grejen är den att hans bajs aldrig har varit hårt alltså utan att kladda kan man väl nästan säga då, när han har ätit Acana :P. Lite svårt att förklara. Men som familjens hund Sixten, när han åt Eukanuba var hans bajs "hårt" och mörkt på utsidan och ljust på insidan och han bajsade kanske 1 gång per dag. Och det är väl så bajset ska se ut när hunden äter ett bra foder. Men Binos har aldrig varit det när han ätit Acana och han bajsar säkert en 3-4ggr om dagen.

Chilli10
0

#4 Va? :o Vad jag har läst så ska det vara ca 30%

rebz
0

#12 Asså när jag kollade på Eukanuba Adult Lamb & Rice Small & Medium på 15KG, så är den första ingrediensen Lamm och det står att det är >14%. Sen står det ris >14% och en massa andra köttmjöl osv men inte hur mycket. Så den slutsatsen drog jag.

[nataschaj]
0

Halla foder är ett skit bra foder! Mina har adlrig haft problem med det och dem bblir så snygga i pälsen med.

Ekuanuba e inte ja så för tjust i, men smaken e ju olika!

Fennec
1

Det är olika mycket procent köttprodukter i olika sorterna hos Eukanuba. Jag är inte ett stort fan av Eukanuba eftersom alla deras torrfoder innehåller spannmål och majs och jag ser inte poängen i att ge en köttätare ett torrfoder baserade på spannmål och grönsaker.

Chilli10
0

Eukanuba Large Breed

Kyckling (> 20 %), majs, vete, sorghum, korn, animaliskt fett, hönsmjöl, sockerbetsfibrer, kycklingdigestiv, heläggspulver, torkad öljäst, kaliumklorid, salt, natrium hexametafosfat, fiskolja, DL-metionin, linfrö, glukosamin HCl, kondroitinsulfat.

Så i den iaf 20% sen köttmjöl. Jag blev rekommenderad det när jag skulle byta av flera här. Men kanske inte är det bästa man kan ge.. Har smått funderat på att byta då hon börjat bli lite lite smal. Men börjar först med att testa öka på mängden. Vet inte heller till vad isf.

lizton
0

Färgen på hundens bajs betyder ingenting.Färgen beror på vad hunden äter. Om fodret innehåller ljust kött som kyckling så har jag sett att bajset blir ljusare än om hunden äter rött kött som nötkött eller lamm.

Det är en missupfattning det där att bajset ska vara mörkt.

Hårdheten på bajset beror ofta på om det är mycket kalcium i det eller ej. Högre halt kalcium - hårdare bajs. Samma om hunden äter ben - hårdare bajs. Om hunden har problem med analsäckarna kan mer kalcium i fodret hjälpa eftersom fodret blir hårdare. Det är dock inte säkert att det alltid är så bra med mycket kalcium. Hunden kan bli för hård i magen så att det blir ett problem och för vissa raser som tex små terrier-raser, lhasa apso och  dvärgschnauzer  kan hög halt kalcium bidra till urinstenar av kalciumoxalat-typ. Inte kul för då blir det i regel operation och specialkost därefter. Valpar ska heller inte ha för hög halt kalcium - det kan ge skelettrubbningar.

Fibrer (växttråd) påverkar också avföringens konsistens. För min tik är mängden fibrer i Magnussons Meat & Biscuit lagom mängd. Det ger torr, lagom hård avföring. Fibrer hjälper till att suga upp vätska och om hunden har kletig avföring kan tillskott av fibrer göra avföringen torrare. Därför är kruskakli bra att stabilisera magen vid foderbyte. Kruskakli är en grövre form av vetekli.

dogg
0

Hej, en sida som är intressant är http://www.dogfoodanalysis.com/ där går det att läsa om vad fodrena verkligen innehåller och det finns också ett stjärn system att gå efter. Intressant läsning, någon som vet något foder för kastrerade hundar alltså inte ett vanligt light foder som är köttbaserat? Har bara hittat royal canin och purina pro plan och har provat olika light alternativ inkl färskfoder men då skenar vikten iväg. Men skulle vilja ge ett foder med bättre ingredienser?

Loveradio
0

#18 Väldigt bra länk!

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

ahlbergaren
0

Ja, tack för länken.. har letat efter den jättelänge :P

till TS: Min hund äter Acana Grasslands och funkar jättebra på det. Han är kasterad och går lätt upp i vikt efter det, men detta foder funkar bättre än jag kunde ana…

Av de 2 foder du nämner röstar jag på Magnussons :)

rebz
0

#18 Tack för länken. Så Acana Adult har bara 4 stjärnor där, där ser man :).

#20 Okej. Jag är nog bara petig när det gäller hans mat egentligen. För han är ju inte dålig i magen liksom. Men såg att Acana Wild Prairie Dog kostar nästan lika mycket som Acana Adult. Och WP hade högre klass än Adult på sidan som #18 länkade till, så jag kanske ska beställa hem en säck WP istället för Adult.

Cassii
0

Min tik går på Magnusson, hon är av rasen shetland sheepdog och funkar bra på det! Hon har aldrig varit lös i magen, utan avföringen är fast, dock kan den ändå ibland fastna lite i rumpan.. Men det är inte alls ofta, och jag kan ge min hund allt utan att hon i magen! Ett foder jag verkligligen rekommenderar :)

SaraC
0

Jag ger inte något av de fodren, men bajset ska absolut inte vara kladdigt och löst som du beskriver utan mörkt och fast och inte någon större mängd på en sådan liten hund. Är du säker på att det är på grund av fodret så skulle jag se mig om efter ett annat om jag var du.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

rebz
0

#22 Okej :).

#23 Okej. Ja det är väl det att han bajsar så mycket om dagarna. Varje promenad bajsar han oftast, då är vi ändå ute på promenad ca 4 gånger om dagen. För det är det att jag aldrig upplevt att det varit så fast som det borde vara, liksom så att "det bryts sönder" och kommer i delar. Utan det blir oftast en lång korv av alltihop.

SaraC
0

#24 Vissa hundar bajsar ju mer än andra, men hundar i allmänhet ska inte bajsa så många gånger om magen fungerar om den ska. Det du beskrev med er andra hund, Sixten, lät mer normalt tycker jag. Sen ska ju inte hunden heller vara hård i magen, men det ser man oftast lätt genom att studera hur hunden bajsar Cool

rebz
0

#25 Ja det är klart. Han har alltid bajsat mycket, men det var en anledning till att jag bytte från RC valpfoder till Acana sen när han skulle ha vuxenfoder just för att han troligtvis skulle bajsa lite mindre då det inte är lika mkt spannmål i Acana Adult.
Ja de tycker jag med, men så har Bino aldrig varit i magen så därför undrar jag om det är så han är eller om det beror på fodret….

SaraC
0

#26 Jag skulle i alla fall tippa på fodret.. Hur många har du testat tidigare?

När jag hämtade Eros och frågade vad han åt hos dåvarande fodervärden fick jag veta att det var Doggy och ett valpfoder, eftersom hon hade en valp hemma (och tre vuxna hundar…) så måste hon ju köpa valpfoder och blev det det billigast och såklart fick alla hundar samma foder då, billigt ska det va! Obestämd Då hade han normal konsistens på bajset, men åt det lösa hållet, och det var ljust. Men han tappade päls i mängder. Vi böt därför ganska på en gång och då blev det Eukanuba. Det var en snabb förbättring. Genast "perfekt" bajs och mycket bättre i pälsen inom kort. Nu äter han Klass och Eukanubas Senior + ibland när han är borta hos någon annan och det fungerar kanon.

Men som sagt, är du säker på att det är fodret? Ger du godis vid träning eller andra tillfällen? Får han något annat i sig annars förutom fodret?

rebz
0

#27 Han har bara ätit två foder. RC, då var han valp och det var valpfoder. Och nu Acana Adult då han äter vuxenfoder.

Jag vet ju inte om det är fodret eller om det bara är så han är… Har inte tränat mycket lydnad och så på ett tag så det blir inte mycket godis, kan bli någon skinkbit/ostbit om dagen som jag kör lite småtrix med. Men inte mycket som påverkar magen. Han började få grissvans, grisöra nu i sommar men det har inte förändrat hans bajs något. Utan det är som det var innan sommaren. Torkad lever blir han dålig i magen av om han får i sig för mycket, men han har inte ätit det på ett bra tag nu så. Så han äter inte mycket annat i några större mängder som kan påverkar hans bajs något.

zoolatri
0

Min tik har ätit magnussons, och jag var jättenöjd med det fodret men lagom till att hon tröttnat på det vande vi in valpen på vuxenfoder och då blev det standart. Så sedan har vi inte bytt igen, men byter vi så kommer vi prova magnussons först, för det tyckte jag var riktigt bra. appropå att du tycker det är mkt spannmål i standardt, så jämför de olika sorterna, för det varierar. Vi ger standardt extra för att få en hög kötthalt:)

rebz
0

Har pratat med min "kursledare" som kan mycket om foder och allt därtill. Han tyckte att jag borde satsa på Taste of the wild. Det är visserligen 200kr dyrare än vad Acana är, men det blir drygare då han inte behöver lika mycket av det. Jag ska ta mig en funderare nu….