Hund och katter?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Jag är i tankarna på att skaffa en hund och jag har redan två katter, de är just nu ett och ett halvt år och 14 veckor gamla. Är det någon här inne som har hund och katt? Hur fungerar det? Hur gjorde ni för att de skulle komma överens? Tacksam för alla tips och råd 
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
När vi skaffade hund hade jag två katter som var 1½ och 4 år gammal. det var inga problem alls eftersom jag kände mina katter så bra.
Min hund var ju absolut livrädd för dem men efter 2 dagar så lekte Lissie (min hund) men den äldste av dem och de båda är idag världens bästa vänner. Lissie är 1 ½ år nu och äldsta katten är 4 ½.
Den andra katten jag hade (hon finns inte nu mera tyvärr) de kom inte direkt så där jätte bra överens men hon kunde accpetera henne. Visst de lekte nu och då men hon var smart nog att hålla sig uppe på höga höljder.
När man skaffar valp till en vuxen katt borde man tänka och se om det kommer funka ihop. Jag visste att det skulle funka eftersom min kat på 4 ½ inte är så dominant (sen hon var liten har hon sen haft mass ahundar uppi sig så hon var ju van). Men har du kattunge och skaffar hundvalp är det bara bra då de kan växa upp tillsammans och med tiden blir de nog världens bästa kompisar ^^
Jag har haft två katter och fyra hundar tillsammans en gång i tiden.
Det gick bra och jag hadde hundvalpen i mitt knä så de kunde se katterna gå runt och sedan lät jag dem gå runt tillsammans.
Jag försöker träna mina hundar så mycket som möjligt med positiv förstärkning, även om jag tränar med positivförstärkning har jag vart tvungen att höja min röst eller fånga in hunden i farten om hon var på väg efter katten.
Vi hade två vuxna katter när vi köpte våran golden tik som då var 1,5 år. Vi gjorde inte något speciellt egentligen utan vi tog hem henne och den ena katten brydde sig inte speciellt mycket, även om han aldrig bott med en hund innan. Våran lilla hona däremot kom inte ner från övervåningen på några dagar utan höll sig undan. Men efter ett tag märkte hon att hunden inte var farlig och då vågade hon sig ner igen.
Debbie var redan kattvan då hon hade bott med en katt innan, så det var ingenting som jagade upp henne utan hon tittade knappt på dom.
Honkatten bryr sig inte speciellt mycket om hunden men vår hankatt är väldigt förtjust i henne och de brukar ligga på mina föräldrars säng tillsammans om dagarna 
- Mvh Emma
Vi har en katt och skaffade oss tre hundar. Det gick bra eftersom dom var valp och fick lära sig från början att katten är ingen leksak. Sen skaffade vi en till katt och det gick inte bra. Dock går det bra med ena hunden nu. Sen tar vi hand om en annan valp nu och det går bra med båda katterna. Jag tror att det i dom flesta fall går bra om hunden är valp när den vänjs vid katterna. Sen finns det ju snälla raser(individer) som inte skulle göra en fluga förnär, som våran bichon och mormor och morfars golden som båda inte lever längre.
Men se till så att katterna har någonstans att vara ifred, vi har tex ställt för i trappen så katterna kan vara på övervåningen utan hundar.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Hemma hos familjen har vi katt o hund, båda är bästa vänner :) vi gjorde inget speciellt när vi skaffa valpen utan katten gick fram o nosa. Hunden ville leka likaså hon :) Så dom jagar varandra runt i huset haha!
Vi hade redan hund när kattungen kom in i bilden. Vi valde nu en kattunge som leta nytt hem genom en förening, denna katt var uppväxt med hund o tror det hjälpte lite. Det var enkelt släppte katten o de hälsade våran hund är van med katter sen innan då vi ofta är kattvakter till grannens två katter. Men jag var förståss rädd att hon skulle jaga kattungen o skrämma den för ute jagar hon katter som är i trädgården. Ett par gg fick jag säga lalala så visste hon att oj det där var inte okej. Nu är kattungen o hunden kompisar det kan jag någ påstå de vart efter 2 dagar :) kattungen går nämligen o sover sked med henne och boxar gärna till henne hahah :D De leker gärna på mitt i mellan "katthund lek" :)
Jag har 2 katter & 1 hund. Fungerar kanon!:) Vi hade Lillan (hunden) innan katterna kom hit, men hon är uppväxt med katterna, men dem 2 kattungarna vi hämtade hem var inte det, men gick bra. Sedan försvann ena katten, och så fick vi hem nu i dec en 12 år gammal honkatt. Har gått bra där med, dock var hon van vid schäfer.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vi har en katt och en hund. Katten var/är rädd för hundar men han vande sig snabbt vid vår hund som när hon kom var mindre än honom själv. Hunden fick tidigt lära sig att katten inte jagas mm. Nu är de bra kompisar och det är över två år sen vi skaffade hunden, katten var 9 år då.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag hade hund innan jag skaffade katt, och kattungar brukar ha lättare att vänja sig vid hundar än vuxna katter som inte är hundvana.
Min katt jag har nu blev "förälskad" i hunden direkt, hon var som klistrad på henne. Den nya hunden däremot är hon inte lika förtjust i, men han är accepterad. När vi har andra hundar på besök brukar hon hålla sig undan, men hon sitter gärna och håller koll.