Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 4591 ggr
Vitaminen
0

stängd stambok?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Någon som vet vad det innebär när stamboken är stängd?

Lorita
0

Man får inte ta in nya djur från andra raser elle djur som liknar den ransen, men utan stamtavla.

Båda föräldrarna måst  alltså vara med i stambokan.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Vitaminen
0

Hmm förstår intte riktigt ändå…

Får jag ta valpar från den med en annan renrasig hund? (samma ras såklart)

Lorita
0

#2 båda föräldrana ska vara med i stamboken, då kan man få med valparna i stamboken,

Linnea
0

#2 Du får ta valpar med annan hund men du kan inte registrera dom i stamboken. Det är enbart renrasiga hundar som kan registreras i en stängd stambok.

Skynda långsamt så går det fortare.

[Forest]
0

Lite ot men vilka raser har stängd stambok? Är det just en ras som ahr det och finns det isf tillräckligt med nytt blod så det inte blir inavel?

Vitaminen
0

I detta fall gäller det jack russell

Så om jag fattat rätt så kan man använda hunden i avel och skaffa stamtavla på valparan OM tikens o hanens "släktingar" inte finns med i stamboken. Är det så?

Lorita
0

både mamma och pappa ska finas med i stamboken för att man ska kunna registrera valparna.

fettmedkevlar
0

#5 Jag tror vit herdehund också har stängd stambok numera, är inte säker men har för mig att jag läste det någonstans.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

[Forest]
0

8 så iaf 2raser med stängd stambok :)

starcastle
0

I princip nästan alla raser som erkända av de stora kennelklubbarna som t ex SKK och hela FCI-organisationen har stängd stambok.

Det är ytterst ovanligt med öppen stambok och tillåts som regel bara av mycket speciella skäl.

Det kan vara en numerärt mycket liten ras med mycket sjukdomsanlag som måste korsas ut med liknande ras för att få in mer friska gener.

Det kan också vara en ganska nyligen erkänd ras. Om en ras som funnits lokalt under lång tid men inte varit erkänd så finns det ett antal hundar som är mer eller  mindre renrasiga. Utan stambokföring så är det svårt att säga vilket.

Så i början kan man då granska dessa hundar och ta in dom i stamboken så att dom blir registrerade under förutsättning att dom uppfyller vissa krav vilket i första hand brukar vara att dom följer rasstandarden i utseende.

För några enstaka raser som är väldigt gamla och vare sig numerärt små eller sjuka kan det ändå tillåtas att man tar in oregistrerade hundar från urpsrungsområdet, oftast för att öka den genetiska variationen.

Jag tänker på exempel på att ta in öken-Salukis. Även afrikanska Basenjis har inkluderats i vissa länder.

Det är också så att den "öppna" stamboken oftast finns i ett eller flera länder men inte över hela världen för den rasen. Somliga kennelklubbar är mer öppna för detta än andra.

[Forest]
0

10 tack nu fattar jag mer Glad

Vitaminen
0

.

Vitaminen
0

Var kan man kolla stamboken?

starcastle
0

Du ska alltså köpa en hund och hoppas på att kunna använda den i avel?

Då köper du en valp som är registrerad i SKK och parar den med en annan hund av samma ras som också är registrerad i SKK.
Problemet löst!

Just för JR så finns det en helt annan klubb som också reggar JR. Miknns inte vad klubben heter men deras stamböcker o stamtavlor fungerar inte med SKK.

Köper du en valp reggad i den klubben kan du bara para med en hund som också är reggad i den klubben. Avkomman reggas i den klubben men kan aldrig reggas i SKK eftersom dessa hundar helt enkelt inte finns i SKK's stambok. Den är stängd och dom släpper inte hundar utifrån.

Du måste alltså bestämma dig för om du vill ha SKK-reggad JR eller en JR i den andra klubben. Och sen måste aveln bedrivas inom den klubb du valt.
Du kan inte para med hund från den andra klubben.

Om nu inte den klubben som inte är SKK godtar SKK-reggade avelsjdjur? Det är mer än vad jag vet. Men ska du ha SKK-reggade valpar så måste båda föräldrarna vara SKK-reggade redan från början. Det viss säga, aveln sker då inom den slutna stamboken.

Aveln inom en sluten stambok tillåter bara avel med djur som redan finns i stamboken.

starcastle
0

Dom hundar som är reggade i SKK hittar du på deras sajt i Avelsdata.
Om den andra Jack Russelklubben har någon stambok online vet jag inte.

Vitaminen
0

Tack allihop!! Nu vet jag lite mer.

Och fick samtidigt lite mer att fundera på ;)