Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1997 ggr
Fridaaaa
0

Få bort skällandet/vaktandet

Hej!

Som de flesta vet här inne så har jag en sankt bernhardstik som heter Lillan.
Lillan har dåligt självförtroende som vi har försökt bygga upp men har inte gott så bra. Hon är lättlärd annars men hennes självförtroende mot andra hundar och mot främmande människor har inte blivit bättre. Testat många olika metoder.

Idag när jag var ute & matade kaninerna så hörde jag Lillan skälla helt plötsligt. Då ser jag grannen komma gående med deras hund. Lillan sprang längs med vårat staket och skällde. Morrade inget bara skällde. Var rädd att hon skulle hoppa över. Lillan lyssnar annars på mig men inte nu, inte förräns jag kom nära så slutade hon och gick undan. Bad såklart grannen om ursäkt.
Vet dock inte om det är hunden hon skällde på eller om det var killen som gick med hunden. För går vi förbi deras hus och Lillan ser hunden i hundgården piper hon lite men hon skäller inte. Och hunden säger inget mot Lillan.

Hon vaktade sin mark, men hur ska jag få bort detta? Vill att hon ska vakta huset såklart, speciellt eftersom jag är själv hemma om dagarna. Men hur ska jag få henne att sluta skälla på förbi gående? Hinner jag se någon komma så hinner hon inte göra så mycket, då sköter hon sig bättre men vill kunna ha henne ute (såklart med henne hela tiden) utan att hon ska skälla och bära sig dumt åt.

Hon har blivit sådan är sedan hon blev attackerad av 2 hundar.
Är vi ute och går skäller hon inte på folk, piper lite men inte mycket mer.

Hennes självförtroende har alltid varit låg, enda sedan hon föddes.

Grejen är, är det någon hon känner, så beter sig hon inte så här.
Hur ska jag träna upp detta?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kalindas
0

Det finns ju ett alternativ di kan prova. Det är att använda ett antiskällhalsband, som sprutar citron.

Kruxet är att det kan även få motsatt effekt och hunden kan bli värre. Det funkade till att börja med på min collie hane, men har ändrat sig att han istället stress-skriker när han har det på sig. Sprayar inte när han skriker/piper.

Min Heeler tik blev sitället förbannad av sprayen och skällde/högg efter den till behållaren var tom.

Men det är som sagt ett alternativ som kan fungera på ett fåtal hundar om det görs på rätt vis.

---------------

Bäst är annars om du kan få hjälp via klickerträning, då detta ofta hjälper permanent och inte bara som en nödlösning.

/Elisa

[jakke94]
0

tror det kan vara svårt då st bernhard faktiskt är en vakthund

Fridaaaa
0

#1 Ja det är det jag är rädd för, att det ska bli motsatt effekt, men funderar på att låna min mammas, så jag ser om det hjälper eller inte.

#2 Ja det är en gårds/vakthund, men ber jag henne att sluta skälla och att det är lugnt, så ska hon sluta. Att hon vaktar huset om kvällarna/nätterna rör mig inte, men att få henne att inte skälla på förbi gående är ingen omöjlighet :)

kalindas
0

Om du lånar det. Se till att hon har det några dagar utan att det är på. Många hundar kan bli rädda för halsbandet om de börjar spraya direkt.

/Elisa

Fridaaaa
0

#4 Ja mina föräldrar har en nuffe/landseer, han skäller en hel del så mamma köpte ett halsband, men det hjälpte bara i början, sedan vande han sig vid det, så mamma köpte något annat, starkaste man kan ha  i såna halsband men hjälper fortfarande inte direkt på han hehe men i början hoppade han till var gång den pös hehe :)
Men ska testa det så får vi se om det hjälper!:) Tack för tipset:)