Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 11838 ggr
Michaela-N
0

Rensa öron?

Hur rensar man hundars öron på bästa sätt egentligen?

fettmedkevlar
0

Mitt bästa råd är att man skaffar tops med en lång pinne, så du kommer ner utan att behöva köra ner halva handen som man får göra om man använder vanliga tops. Bomullsrondeller att torka ur om man t.ex sköljt ur med Epiotic.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Fejhn
1

min hund tycker att det kittlas jättemkt med tops, så jag klippte bitar av ett lakan som jag torkar ur öronen med. är detmkt smuts brukar jag blöta lakanet lite med öronrens. funkar jättebra!

Han är en stor kille så pekfingret passar bra i alla snirklar i örat.

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

kalindas
0

Man ska inte rensa hundöron med tops! Det kan skada dem.

Enklast är att köpa ett bra öronrens, droppa ner detta i örat och gnugga runt vid roten så skräpet lossnar.
Sen tar du med ett bomullspads och torkar ur örat med detta. Glad

Alt. tar du ett lakan såsom #2 skriver.

Men inte tops!

/Elisa

Fridaaaa
0

Tops ska man absolut inte använda, kan lossa dem "topsgrejerna" mm. Nej big no no till att rensa hundens öron med det :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fettmedkevlar
0

#3 Då frågar jag dig.. Har du någonsin sett en veterinär rensa öron utan tops? Man kommer absolut inte åt i groparna med en bomullsrondell eller ett lakan(????). Den som har så små fingrar att man kommer åt i groparna utan tops, den människan får du gärna skicka till mig.

#4 Då vet jag inte vad du använder för tops du använder där bomullen släpper :) Har rensat öron på hundar i 10 år med tops, aldrig varit med om att bomullen släpps.

Fridaaaa
0

#5 Väldigt många sorter som gör det, och helst ska människor inte använda det på sig själva heller.

[Driva]
0

På människor kan man ju peta hål på trumhinnan med tops, finns det risk att man gör det på hundar också??

kalindas
0

Om en veterinär är nere i en hunds öron är det ofta pga något problem. T.ex. svamp eller liknade. Veterinärer gräver sällan i friska hundars öron. Glad

En hund med normalt smutsiga öron, finns ingen idé att gå ner i själva hörselkanalen och vispa med tops. Speciellt inte nu när det finns bra produkter som löser skräpet.
Sen kan du självklart använda topsen runt ytterörat. Men gräva ner i själva hålet ska man inte göra!

Samma gäller ju med tops i människors öron.

Nya rön och kunskaper vetdu..Flört

/Elisa

kalindas
0

Jo det är en av orsakerna man ska vara försiktig. Glad

/Elisa

WiggoLina
0

Absolut inte tops! Skadar förmodligen mer än det hjälper, och eftersom du säger att din hund är kittlig är det nog väldigt lätt att det blir fel..

Satsa istället på ett bra, vaxlösande öronrens. Spruta i örongången och massera en stund. Torka sen ur örat med bomullspads.

Som sagts innan, när en veterinär kör ner tops i hundars öron är det pga något fel.. Oftast vill de även söva/ge lugnande för att minska risken att hunden rör sig eller skakar på sig så man kan skada den..

Chilli10
0

#8 "Om en veterinär är nere i en hunds öron är det ofta pga något problem. T.ex. svamp eller liknade. Veterinärer gräver sällan i friska hundars öron"

Och vad har det med saken att göra? De använder ju tops för det!?

Jag använder tops, det har min pappa o min farmor också använd. Bomullen har aldrig lossnat. Eftersom hundens öron inte är som våra (man kan ju komma emot trumhinnan om man petar för långt på oss) så kan man inte skada hundens öron om man topsar dem.

WiggoLina
0

#11 Du kan komma emot hundens trumhinna med en tops! Visst, deras örongång är längre än våran, men sticker du ner en tops kan det skada trumhinnan. Dessutom kan du skada öron"väggen", och ge upphov till betydligt värre skador än smutsiga öron.

Chilli10
0

#12 Vad jag läst så ska den vara som ett L?
Själv brukar jag inte peta långt in, utan bara det synliga så jag tvivlar på att det kan skada "väggen".

WiggoLina
0

#13 Nej, men då kör du ju inte ner topsen utan du gör i själva "örat", vilket var precis det jag var ute efter Glad

Fråga vilken veterinär som helst, 99% av gångerna kommer de avråda från att använda en tops "i" örat.

Fridaaaa
0

Veterinär har en specialtops (ialla fall dem jag har varit hos), inte alls samma som vi köper i butik.

[_annaH]
0

Använder sånt medel man droppar i o sen masserar, använder tops endast för att ta bort smutsen utanpå örat (alltså väldigt sällan) Stoppar aldrig in topsen! Så här gäller det bara utanför =)

KvirrZ
0

Min tjej får väldigt skitiga öron så jag tvättar med Epi-otic och bomull.

- Mvh Emma

[Zorita]
0

Jag har aldrig sett en veterinär använda tops… Dock använde jag det på min valp i ytterörat, annars lillfingret ner i örat.

Ja örat är som ett L, så man ska inte kunna komma åt för långt in. Men jag skulle inte sticka ner en tops där jag inte kan se. Min hund har stora paraboler till öron så där kommer jag åt med mina fingrar utan tops, han tycker de kittlar.

Jag använder bomull till ytterörat och mjukt papper inne i örat, för jag är rädd att bomullsbitar lossnar och ställer till mer problem. Är det riktigt mycket smuts har jag öronrens jag droppar i och masserar för att sedan torka ur.

fettmedkevlar
0

#6 Jag har använt tops på mina hundar och har helt ärligt aldrig varit med om att bomullen har lossnat. Så mina köp av tops kanske är av bättre kvalite när bomullen sitter fast?

#8 Så du erkänner att veterinärer använder tops på hundar? Jag vet inte om du missförstått mitt inlägg, men jag topsar aldrig mina hundars öron om det inte krävs. Så om du missförstog mig bör du läsa mina inlägg en gång till :-)

Jag vet inte heller om du förutsätter att jag gräver längst ner i örat med tops, men hundars öron är inte byggda som människor och deras öron har en del ojämnheter som man verkligen INTE kan rengöra med ett lakan eller en bomullsrondell.

F*n, jag ställer mig frågan om du tror att du kan dumförklara mig?! För jo, precis så uppfattar jag dig i dina inlägg.

Fejhn
0

#5 , #19

du kanske har jättestora fingrar, eller dina hundar kanske har små öron, vad vet jag? men det går utmärkt att rensa öron med en bit lakan på fingret.

jag skulle aldrig använda tops, eftersom bomullen kan lossna om man har otur, och för att man kan orsaka skada i örat eftersom "pinnarna" är rätt små och vassa. dessutom känns det helt meningslöst. får hålla på i en evighet innan det blir rent överallt. min hund är stor, med stora öron och stora snirklar. han är dessutom kittlig, och tycker att medel som man häller i örat är väldigt obehagliga, så det funkar bra för oss.

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Fridaaaa
0

#19 Har testat 4-5 olika sorter:)
Från billiga till dyra:)