Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5638 ggr
[Driva]
0

Hundgård?

När jag pluggat klart och fått jobb tänkte jag flytta ut på landet och börjar redan nu fundera på hur det ska fungera mde hunden och framtida hundar.

En kompis föräldrar till oss har så att hunden har hundlucka och kan gå ut i en liten rastgård när de är på jobbet.
Vet en av kursledarna jag haft har sina hundar i hundgård.

Har ni någon erfarenhet av hundgård/rastgård?
HUr ser själva "hundgården" ut och hur funkar hundarna med det?

Fridaaaa
0

Lillan är i svärmors hundgård ibland. Stor inhängnad och en stor hundkoja.
Där är hon ibland om vi blir borta mer än 6 timmar:P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Driva]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur verkar hon tycka om det? Är det roligt, okej eller pest och pina att gå in i hundgården?

Anibaz
0

Jag skulle aldrig stoppa in mina hundar i hundgård och åka därifrån.

Det är en sak om man har ett gäng med huskys som är byggda för att bo ute som man har i hägn med tillgång till vindskydd och värme.

Men att ha en hundgård på gården, stoppa in hundarna där och åka iväg skulle jag aldrig göra.
Men grejen med hundlucka från huset, ut i hundgården låter smart. Sålänge dem kan gå in i huset så.

starcastle
0

Har aldrig riktigt förstått varför man skulle ha en hundgård med hundhus separat från det egna huset.

Själv har jag hundlucka i mitt eget hus och 400 kvadrat inhägnat med Troax utanför för hundarna. Dom går ut och in som dom själva vill.

[Driva]
0

Det är det också att jag tror min hund hade deppat ihjäl om man satte henne i en separat hundgård. Möjligtvis om det var en friggebod som var inredd med mysiga hörnor och tillgång till utevistelse, men annars hade hon nog tyckte det var jättetråkigt och hemskt.

Nej om jag ska ha hundgård får det nog bli som min kompis familj har med tillgång till utevistelse från det normala huset. Fast jag hade varit rätt att det händer något… Hur resonerar ni?

Anibaz
0

Menar du att hon tar sig ut?

Grejen är ju att man får vara bombsäker på att det är hundsäkert. Ingenting att tugga på som kan skada, ingenstans där det kan resultera i rymning etc.

Och det viktigaste är ju att vänja henne vid den, att du är därinne med henne till en början så hon ser att det är en bra och lugn plats att vara på.

[Driva]
0

#6 Ja eller att något tar sig in, eller att skulle gräva sig ut… Det är ju ett tag kvar tills det ev skulle vara aktuellt så jag vet ju inte vad för hundar man har då (eftersom jag är i tankarna på en till hund).

Men jag tror inte en tradionell hundgård skulle vara något för oss nu när jag faktiskt börjar fundera på det. Utan antingen skulle det vara ut från huset eller typ en friggebod med hundlucka med gosiga platser för de.

Men som sagt jag är så nervös att något skulle hända när man lämnar de själva så länge. De kanske fastnar i något eller en räv bryter sig in…. Jag vet av erfarenhet att oavsett hur mycket man säkrar kan alltid något hända.. och jag är så nojjig :S

Fridaaaa
0

#2 Vår älskar det. Hon går raka vägen in. Nu är hon uppväxt med det så kan vara därför med. Men tror hon tycker att det är skönare än att vara inomhus :)

Grannen har gjort en hungård, dem har svetsat nät runt om och plattor i botten så att hunden inte kan ta sig ut.

Jag tycker hundgård är bra. Vi kan inte göra hundgård här ännu då det kostar en massa pengar, därför lånar vi svärmors (hon bor bara 600-700 meter ifrån vårat). Har hellre hunden i hundgård så den kan se vad som händer, frisk luft osv än att ha den inlåst i huset i 6 timmar.

Vattnadal
0

Vi har ju husky, och de älskar ju hundgårdarna, 8 av dem bor där dygnena runt, och 3 är där när vi jobbar. Vi har ju en golden oxå, som är inskolad från första början med huskyna. Första dagarna fick hon vara med mig hos vår "mamma-husky" Drífa, men ganska snart fick hon vara med dem någon timme då och då, när vi var hemma. Hon började tom försöka ta sig in till dem, när hon fick vara lös på gården, för det var så roligt att vara med dem och leka.
Första veckorna när jag jobbade fick hon vara hos mamma eller svåger som var lediga. När de började jobba igen fick hon vara i hundgårdarna istället. Hon är där när jag jobbar, och det blir 7-8 timmar som minst. Hon älskar att vara där, och får ibland välja vilka hon vill vara med själv (beroende på löp och vilka hennes bästisar går med för tillfället).

Det händer att hon går till stallet och väljer att vara i hundgård istället för att följa med oss när vi ska åka bil någonstans, så mycket trivs hon där.
En ensam hund skulle jag nog inte vilja sätta i hundgård. Men å andra sidan skulle jag aldrig ha en ensam hund heller…
De får mycket mer berikning av att bo i en bra hundgård än att ligga inne i hus eller lägenhet. De väljer när de vill kissa, sova, busa, de får uppleva temperatur och ljus naturligt, de får höra, se och känna lukter, se förbipasserande, djur od.

Vår anläggning består av 4, snart 5 hundgårdar. Vi har 2 på framsidan, där den största inte är helt klar än, och 3 som sitter ihop och kan delas av, på baksidan av stallet. Alla har en box med koja inne i stallet, så att de kan välja att vara inne i skuggan soliga dagar, eller undan från isvindar på vintern. Luckorna ut är favoriter att ligga och kika ut genom.
De har liggbord, stolpar att kissa på, grävmöjligheter, massor av märgben, gamla träd och leksaker att roa sig med.
Runt alla hundgårdar har vi ett stort rasthägn, så att vi kan släppa dem och låta dem springa av sig på en större yta.

Hundgårdarna är byggda av rejält stängselnät med plankor längst upp. Grävskydd har vi i form av markduk täckt med grus, eller plattor/trätrottoarer längs nätet.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ankilika
0

När jag flyttar kommer jag att bygga en separat hundgård. Mest för min pälsallergi men även då det är väldigt smidigt om man har flera hundar. Kommer dock inte vara så förtjust i att lämna dem där och fara iväg då jag är rädd att de ska bli stulna eller dylikt. Så jag får se hur jag löser det.

Min pojkväns pappa och hans sambo har en jättefin hundgård där de har en "friggebod" med två boxar inne och en planka som de kan skjuta för hundluckan och på så vis dela upp ute och inneplatsen (supersmidigt då man helt plötsligt får dubbelt så mycket plats om man skulle få besök, eller om någon hund skadar sig och måste hållas stilla).

Att för hundarna sitta i en hundgård tycker jag helt och hållet är en vanesak. Kanske inte så lätt att vänja en åttaåring att sitta i hundgård men det går. Sen blir det vad man gör det till också. Ser ingen som helst anledning till att en hund skulle må dåligt av att bo i hundgård så länge den får samma motion, aktivitet och kärlek ändå (och som alltid så finns det ju undantag. Men generellt).

Anibaz
0

#10 Dina hundar ska bo i hundgård? Nej, en hund som inte är uppväxt i hundgård tycker jag det är så fel att placera i en och sen låta den bo där.

Skulle jag bygga en separat hundgård med nått krypin till mina hundar, som är van att vara med överallt, sova i sängen, ligga i soffan och kolla på tv, sitta i knä i fåtöljen etc och så slänga in dem i hundgården efter sista rastningen och gå in och lägga mig så skulle både jag och hundarna gå sönder.
Så jäkla fel ju, vanesak hit och vanesak dit. Människor skulle vänja sig att sitta i bur och kissa en gång om dagen också, men det betyder inte att det är bra.

Ankilika
1

#11 Du vet väl inte vad min hund är van vid idag och vad han får göra om dagarna?

[countess]
0

Har själv haft hundgårdar när vi hade draghundar! Jag gillar inte direkt iden att ha hundar i hundgård dygnet runt! Men då var det ju som så att man får se vars hunden trivs bäst helt enkelt vi hade 2 draghundar inne som absolut inte ville bo ute . 2 av utehundarna hade tidigare bott inne med bodde hellre ute. Skulle jag köpa hus nu hade första planen varit stacket runt hela gården plus hundlucka in till huset :) Det försökte jag med när vi hade draghundarna också men killen var inte lika road över min plan när det plötsligt skulle bli 9 hundar inne i hans lilla hus!

Anibaz
0

#12 "Att för hundarna sitta i en hundgård tycker jag helt och hållet är en vanesak. Kanske inte så lätt att vänja en åttaåring att sitta i hundgård men det går. Sen blir det vad man gör det till också. Ser ingen som helst anledning till att en hund skulle må dåligt av att bo i hundgård så länge den får samma motion, aktivitet och kärlek ändå (och som alltid så finns det ju undantag. Men generellt)."

Det framstår som att din hund inte bor i hundgård nu, men kommer göra det sen. Och vad spelar det för roll vad han gör om dagarna? Påverkar det att han får sova i en hundgård?

[Doglovers]
0

Våra hundar bor i hundgård.

Men givetvis är dom även inomhus också. Men under den tid när vi jobbar är dom där och dom kan vara ute och busa eller sitta och titta sej omkring och uppleva saker under dagen. Eller ligga på britsen och tugga ben. Dom kan även gå in och lägga sej i sin säng med en mjuk dyna plus en flis pläd att bädda omkring med. Golv värme på vintern och ett svalkande cementgolv sommar tid. Radio med mix megapol så klart, så dom hör röster på dagarna. Dom kan gå ut och rasta sej själv när andan faller på. Dom behöver inte ligga i en lägenhet där det inte händer något och hålla sej flera timmar tills matte/husse kommer hem.

Den som inte vill ha sin hund i en hundgård, okey. Ha inte det då. Men ni andra som vill det. Fortsätt med era planeringar.

Jag har spetsar som sovit ute och blivit översnöade, för att dom inte vill gå in. Och alla får självklart en promenad varje dag. Och nu har vi även en jätte stor hage där dom kan busa runt med varandra.

Anibaz
0

En promenad om dagen. Hur länge går ni då?

[Driva]
0

Det är många som skriver sina personliga åsikter om vad de tycker om att lämna i hundgård, men jag skulle vilja höra riktiga erfarenheter av hundgård

Är det några som har erfarenhet ava tt hunden inte tycker om att vara i hundgården?

Anibaz
0

#17 Ja, jag vet flertalet hundar som har en hundgård, men verkligen inte vill vara i den. Klart det är en vanesak, men jag, personligen tycker det är fel.

Och ofta blir det så, nu talar jag om personliga erfarenheter utav dem som har hundgårdshundar, att motioneringen minskar drastiskt. Man tänker väl att hundarna är ute i friska luften, kan leka med varandra etc.

Samma med dem som bor i villa med stor trägård, då får hundarna springa in och ut som dem vill, med en rastningsrunda per dag. Det är också fel. Tycker jag.

Sen vet jag även dem som har hundar som trivs väldigt bra i hundgården, men dem sover inomhus. Syrrans kille har två jakthundar som är ute i gården om dagarna, men inne på nätterna.
Men hundgårdshundar blir jäkligt skälliga. Bor en här i området, en jämte som går ute om dagarna som skäller konstant.

Sen typ huskys och andra "vinterhundar" trivs ju bättre ute än inne, då är det ju istället fel att ha dem instängda.

Gud vad luddigt det blev… skyller på feber! Skäms

Ankilika
0

#14 Nej det gör han inte, men det betyder inte att han inte är van det. Tycker absolut att vad de får göra när de kommer ut från hundgården påverkar. Tycker det är en sak att slänga in en oaktiverad hund i hundgård hela dagen/natten än en hund som har fått sin dos av både motion och träning så att denne är trött. Nu har jag ingen aning om hur min hunds situation kommer se ut när det väl är dags (tänker på när han kommer få vara i hundgården), men det är inte så att han kommer inte vara bannad från att vara inomhus. Som sagt, i mitt fall är det mest för att lindra min allergi.

Anibaz
0

#19 Men hur allergisk är du? I min familj på 4 personer är det 3 med pälsdjursallergi, och vi har två hundar och två katter. Varav en av oss är extremt allergisk. Sålänge vi typ dammsuger regelbundet och jag borstar hundarna så går det bra. Nu är ju alla allergier olika, men har du extem allergi?

Fridaaaa
0

En hund måste rastas minst 2 gånger/dygn utanför hundgården.

Kan säga att vår Lillan älskar att vara i hundgården, hon går in där själv, frivilligt. Hon kan gräva där, har en isolerad hundkorga och ser saker.

[Driva]
0

Jag skulle aldrig klara att ha min hund i hundgård förutom när jag aktiverar den. För mig perosnligen försvinner hela vitsen med att ha hund. Jag älskar när min hund kryper upp till mig i soffan och vill mysa.

Tror inte man får samma band till hunden heller. Tänker på att visst jag har haft starka band till hästar, men det blir inte som hunden som bästintill kan läsa ens tankar eftersom man spenderar så mycket tid tillsammans.

Om jag skaffar hundgård när jag flyttar ut på landet så kommer hundarna endast vara där när vi är jobbar och jag kommer försöka lösa det så att man kan ha rastgård från huset och hundarna skulle vara minst två.

Fridaaaa
0

#22 Ja jag tycker som du. Lillan är enbart i hundgården om vi är borta längre än 5-6 timmar, inte annars:) 
Men har man stor uppfödning är hundgård bra. Inte lätt att ha många hundar inomhus, speciellt inte om tikar löper osv.

Ankilika
0

#20 Pappa är också allergisk och han klarar sig gott och väl. Men min allergi är så pass illa att jag är i behov av att göra någon förändring inom de närmsta åren annars är risken stor att det går väldigt illa, och mer än så varken vill eller känner jag att jag behöver gå in på.

[countess]
0

#17 jag har erfrneheter av hundar som hatar hundgården och dessa hundar är även uppvuxna i hundgård! En hund som min sambo hade när jag träffade honom sprang bara runt runt och ylade spå som ett skelletrangel var han också ! Han fick flytta in och efter en vecka var han i nästan bra hull igen! Den andra hunden vi hade inte vissade stark ovilja att vara i hundgården och man fick nästan släpa in honom där även efter aktivering och fick också flytta in!

Men sen kan det vara åt andra hållet också fd sambos bc ville inte vara inne utan ville enbart bo ute dock gick inte det då han mer än gärna skällde på förbipasserande!

jgs09001
0

Vi har hundgård till våra hundar. Eller ja, valpen är bara där korta korta stunder än så länge. De trivs utmärkt. Där finns spaningsplatser, aktiveringsleksaker, ben, stor plats att busa på och en mysig koja. Den enda gången han skäller är när hans lekkamrater kossorna tar en lov förbi. Han är där under dagarna.

[Doglovers]
0

#16 Hur långa promenader jag tar med våra 15 hundar behöver jag inte redovisa för dej. Eller hur?Flört

Det är upp till ägaren att se till att hundarna inte står och skäller i hundgården. Men att jakthundar gör det lättare, är på grund av att dom är avlade till att släppa skallet lättare än en sällskaps hund. Skallet ska dom ju använda i skogen under jakt.

Här kan dom börja skälla eftersom vi bor ute på landet med både älgar, rådjur och harar med mera omkring oss. Vi har åkrar omkring oss så dom får verkligen se mycket på dagarna. Vi har några taxar. Korthår. Och när dom är inne står dom vid dörren och vill ut. När jag är ute på promenad och vi kommer hem styr dom stegen till hundgården direkt. Även om jag vill att dom ska med in.

Vi ser alltid till att dom går 2 eller 3 tillsammans. Aldrig ensam. Hunden är ett flockdjur.

Vi hade ett djurskydds ombud här för ett tag sedan. Obligatoriskt när man är registrerad uppfödare. Vilket vi uppskattade. Hon gick omkring och gjorde anteckningar och massor av frågor. När hon skulle åka härifrån talade hon om att det inte fanns någonting att anmärka på. Hon sa även att om alla hundar hade det så bra som i våra gårdar så skulle hon ha ett mycket trevligt jobb. Det värmde när man fick höra det eftersom man ibland har prestations ångest och undrar om man gör rätt jämt.

Och det gjorde vi juSkrattande Så därför kan jag med gott samvete säga att vi har våra hundar i hundgård, men även inne för dom som vill. Dom får den sociala kontakt och den stimulering dom behöver. Promenader och lek i den stora hagen där vi även kan träna lite olika övningar.

Anibaz
0

#27 Jag frågade utav intresse. Vill du inte svara så är väl det upp till dig.

zoolatri
0

#27 inte behöver ni oroa er för er hundhållning! Era hundar har det jättebra tycker jag! Men har man inte sett det är det inte alltid lätt att få en rättvis bild av bra hundhårdsliv. Jag vill bygga hundgård när vi köper hus, och jag vill bo på landet så jag hoppas att jag inte kommer behöva oroa mig för nyfikna grannar och barn som går fram till hundarna på eget bevåg. Jag tycket att det kan vara så mycket bättre att lämna hundarna i en stor, fin hundgård där hundarna får ta in olika intryck än att lämna dem i en lägenhet. Jag tänker mig ett hundhus med värme och takhöjd så jag själv kan stå och vara där inne.

Fridaaaa
0

#27 hur hinner ni gå ut med 15 hundar 2 ggr/dag? bara en fråga :)

Anibaz
0

#30 En promenad om dagen får dem, enligt #15.

zoolatri
0

#39-31 en koppelpromenad betyder inte att de bara rastas utanför hundgården endast en gång om dagen…;)

Fridaaaa
0

#32 nej men dem ska vistas minst 30 min/gång utan för hundgården enligt lag :)
Så inte så lätt att rasta 15 hundar utanför hundgård utan koppel kanske? :)

zoolatri
0

#33 Det beror på, i stan skulle jag säga att det är svårt. Men med storainhägnade ytor tycker jag inte att det ska vara något problem:) och vem säger att man måste ta ut 15 hundar samtidigt? Just saying;)

Fridaaaa
0

#34 Nej har man stor inhängnad kan man ju det.
Menade inte samtidigt men tar ju nästan hela dagen om man inte när några stycken att rasta 15 hundar minst 30 min/gång:) Var mest det jag tänkte ^^;
Man måste ju inte promenera men en hund måste vara minst 30min/gång utanför hundgården:) Men var bara en undrar, för jag var nyfiken :)

zoolatri
0

#35 ja frågar man inget får man inget veta:) jag visste faktiskt inte art det var en 30minuters gräns. Det är en del regler man behöver ha koll på inför hundgårdsbygge:) men för de flesta är det nog naturligt att ha hunden hos sig och hitta på något med hunden utanför hundgården mer än en timme om dagen. Hoppas jag!

Fridaaaa
0

#36 Precis :) Och det var inte menat som kritik :)
Jo jag hörde det ifrån någonstanns men kan ta reda på det närmare kanske om det stämmer eller inte:)

[Doglovers]
0

Oj, det var många funderingarSkrattande Jag puttade upp min andra tråd som handlar om vår nya rastgård. Kika in där vet jaFlört

#29 Tack ska du ha. Du har ju varit här och tittatSkrattande

Jag stiger upp 04,00 och börjar med att ge vovvarna mat och rasta dom som är inne. Åker till jobbet som börjar 05,00. (Hur många av er är vakna då…) Jobbar heltid. Kommer hem, slänger i mej lite mat. Och sen börjar nästa jobb.

Eftersom min man jobbar på gården har han redan rastat dom igen som är inne och eventuellt gett valpisar mat. Jag rastar vovvarna 2 och 2 eller 3. Mer orkar inte mina axlar längre. En del får en promenad och andra får busa i rastgården. Där tränar vi lite inkallning eller bara leker lite. Springer genom tunneln, genom däcken eller tränar slalom. Eller rullar runt på gräsmattan. Lite apportering. Bara har det kul. Och då passar jag också på att ta en fika vid trädgårds möblerna vi ställt i hagen. När vovvarna tröttnar så får nästa omgång gå in och härja.

Att ha så många hundar krävs att det blir en livs stil. Man får planera utefter hundarna. Som att ha hästar. Då är det de som styr. Hästeriet har jag lagt på hyllan.

Och så en liten fråga till er som funderar över tiden. Tar ni tid när ni är ute med era hundar?

Noa-Nisse
0

#38. Jag tycker det låter jättebra!

Blev lite nyfiken, är du uppfödare? (har inte läst hela tråden)

Min uppfödare har nästan lika många hundar som du. Hon har 14 Grand Danois. MEN (och det är ett stort men) hon har alla innomhus. Dock när hon ska rasta dem så gör hon likadant som dig. släpper ut två och två typ.

Har man så många hundar och fortfarande bara två händer (Flört) så tar ju hunderiet typ hela ens vakna tid.

Hade någon kommit och klagat på mig om jag haft likadant som dig eller min uppfödare så hade jag blivit ledsen och upprörd. Man lägger ju liksom bara hela sin tid och ork på hundarna och ändå verkar det inte duga.

Sålänge man själv vet att det man gör är rätt och att hundarna mår bra så ÄR det ju rätt :)

Jag skulle aldrig ha Klenod i en hundgård men det är för att jag har "bara" en hund så det hade inte varit så kul att vara ensam i en hundgård när man är van vid att vara innomhus. hade jag haft två Klenoder hade jag nog inte gjort det ändå. Men det p.g.a att hon är så kännslig för kyla. Hon kan ju stå och frysa mitt i sommaren om hon står i skuggan ^^
Hade jag dock haft en mer tålig hund gällande väder och vind hade jag inte tvekat. Men som sagt. Jag hade ju inte haft dem där 24/7 ändå. Att ha hund i soffan slår INGET ;P

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Doglovers]
0

Tack Noa-NisseSkrattande

Det är inte min kennel, men större delen av verksamheten ligger här.

Mamma mia, alla dessa jätte hundar innomhus. Det låter faktiskt hel mysigt. Vi har alltid några inne, när vi inte har en valpkull. För då måste tiken få ha det lugnt med valpisarna. Hmmm, sitta i soffan och titta på TV är hur mysigt som helst om man slipper ett par hundar som sitter i knät och ska pussas hela tiden. Förr hade jag dom alltid i sängen, men efter alla fästingar så får dom ligga i korgen bredvid min säng.

Hundgårdar är en jätte bra lösning om det passar ägaren och hunden. Men den får aldrig bli en förvaring och avstjälpnings plats. Jag skulle aldrig låta en ensam bo där dygnt runt, men som tillfällig lösning är det jätte bra. En lösning kan ju vara att man skaffar sej ytterligare en hund som sällskap. Hundar är ju flock djur.

Fridaaaa
0

#38 Låter bra:) Var bara en undran jag hade. Alltid roligt att höra hur andra har för livsstil med hundar osv :)

Jag brukar i regel kolla på klockan när jag går och när jag kommer tillbaka när jag är ute & promenerar med våran hund. Vet inte varför, bara blivit så :)

Vattnadal
0

Fridaakesson, måste bara fråga, var kommer dina fakta om att hundar i hundgård ska rastas 2 gånger om dagen minst 30 min?

I L102 står det så här:

12 § Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård, ska rastas utomhus regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd
Hundar som permanent hålls i rastgård ska dagligen rastas på annan plats.

Detta innebär att rent lagligt räcker det att hundar rastas en gång om dagen poå annan plats. Enligt en djurskyddsinspektör räcker det med att hunden tas utanför rastgården, lös eller i koppel, hinner kissa, och sen in igen. Hon gillade det inte, men så är det.

Vi har 12 hundar, 4 bor inne och 8 i hundgård. Alla rastas dagligen utanför hundgården, 1-2 gånger om dagen får de springa lösa i hägnet, som minst. Ibland blir det koppelpromenader, men det ger otroligt mindre i motionsväg än hägnspringen. Om vi kör en räningsrunda med dem räknas det som rastning, och det stämmer mer, då det blir 6 km som minst 7-8 mil andra gånger…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Fridaaaa
0

#42 Skickade till jordbruksverket och frågade. Det är ca 1-2 år seda nu. Och då sa dem " Minst 2 gånger/dygn måste dem vistas utanför hundgården, på annan plats, minst 30min/gång. Går dem i löplina, så det max 2 timmar/dygn dem får gå i löplina, sammanlagd tid". inte exakt så forumlerat men med den faktan. Vet inte om dem har ändrat osv men det var vad jag fick till svar när jag mailade dem.

[Forest]
0

OT nu 24 Glad  Jag vet inte om du testat detta men jag har 2 st bekanta som har schäfer som du och är allergiska mot päls även allså mot sin hund. De badar den ofta 2 gg i månaden och givetvis är det milt schampo de andvänder som inte torkar ur hunden. Städning är förståss oxå viktig och vilken typ av dammsugare med, då även en sån simpel sak kan underlätta att man köper en bra dammsugare och städar ofta. Men vad de verkligen känner är det bästa är oxå att de badar hunden.

TS: jag anser inte att hundgård är något att eftersträva, därimot en dagmatte/husse. Det är min åsikt för jag vet flera som har hundar under dagen i hundgård o det sitter o skäller o lever apa. Stör grannar och hunden ogillar sin fina hundgård.

Ankilika
0

#44 Jag har provat allt som jag bara kan komma på under de här 5 åren som jag haft hund nu :) Och jag har ej schäfer utan rottweiler.

[Doglovers]
0

#44 Men finns det inte hundar som lever "apa" i en lägenhet då?

Man anpassar sej till den lösning som passar sin egen situation bäst för tillfället. Är det inte så?

[Forest]
0

46 jo visst finns väl dom som inte ensamtränar sin hund som lever apa, vi har tränat in det o våran funkar bra nu jobbar vi olika tider därmed är våran inte själv länge :) Men hon klarar sig 4 tim om det är så utan leva apa

[Doglovers]
0

#42 Det stämmer faktiskt med det du säger om rastningar. När jag tänker efter så sa djurinspektören samma sak till oss. Hon frågade om vi rastar hundarna något utanför hundgårdarna och hon sa då bara att det var bra att jag gjorde det. Ingenting om hur länge, långt eller hur många gånger/dag.

#45 Man reagerar så olika. Det behöver inte vara olika raser. Jag reagerar mot ena taxen, men inte den andra till exempel.

Du vet säkert bäst vad som kan göras för att minska risken för reaktioner. Och du vet säkert att sovrummet är absolut förbjudet för en vovve att vistas i om man har allergier. Så där kan man ha det allergisanerat så att säga. Kudde och täcke tvättas så varmt det går (helst vittvätt)  och helst ska det hänga och vädras utomhus i minusgrader vintertid. Annars kan man stoppa det i frysen. Då dör alla partiklar som framkallar reaktioner.

Och om det underlättar att ha sin hund i hundgård på grund av allergier, så måste ägaren själv avgöra vad som är bäst för henne.

Fridaaaa
0

#48 Märkligt att djurinspektörer säger olika då. För det var vad en sa till mig det med minst 2 rastningar/dag minst 30 min/gång. Vilket jag definitivt tycker är rimligt

[Driva]
0

Ang det att olika inspektröerr säger olika…

jag personligen litar inte på djurinspektörer och deras kompetens. Vet många skräckexempel tex när en gubbe var anmäld fr vanvård och  inspektören vågade inte ens gå in i stallet för hon var rädd för hästar. Så hon tyckte det såg bra ut där utifrån hon stod, fast hästarna inte fick mockat och inte hade tillgång till vatten, och jag kommer inte ihåg allt vad det var.

Så är det andra stall där hästarna är jättevälmående men det är någon skitdetalj som är missad där det blir rama skri…

WiggoLina
0

#18 hur kan du säga att du har erfarenhet av hundgårdshundar när du inte själv har en hundgård till dina hundar?

En del hundar trivs bäst i hundgård. Far min's jämthundsblanding skulle älska att bo i hundgård om vi hade en. På vintrarna går hon och lägger sig i snödrivorna och sover, kommer högst motvilligt in på kvällarna när vi säger till henne.

Min hund (amstaff) älskar att vara i hundgård. Det är mer avslappnande för honom än för att springa lös på en gård, då blir han alldels för stressad och uppe i varv.

Jag har i stort sett enbart bra erfarenhet av sk "hundgårdshundar". Både hundar som bor där i hela dagarna och de som endast är där när ägaren jobbar. Enda gången jag sett en hund som mått dåligt av hundgård var pappas förra Tax som försökte bita sig ut ur gallret Flört första och enda gången vi hade honom i hundgård (med det inte sagt att alla hundar mår bra i hundgård). Jag tror att de allra flesta hundarna, med rätt och tillräcklig aktivering och motion, skulle må bra av att vara i hundgård om man jämför med att sitta inne "hela dagarna" när matte och husse jobbar.

Sen tycker jag att det är jäkligt dumt av dig att dra alla över en kam och säga att "hundar i hundgård blir mer skälliga" och att "folk med villa släpper ut sina hundar på gården och antalet promenader minskar drastiskt". Ja, för vissa är det väl kanske så. Men där kan man väl knappast prata om ansvarsfulla hundägare, eller hur? De som är ansvarsfulla och tycker om sina hundar ger dem den motion och aktivering de behöver, oavsett om man bor på landet eller i lägenhet. Kan säga dej att det är väldigt många hundar i lägenhet som inte får mer än en promenad om dagen!

Jag har bott på landet mesta delen av tiden jag haft Wiggo. Men han har fått sina 4 promenader om dagen ändå, varav en alltid är en långpromenad. Oavsett om jag bott på landet eller i stan.