Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1901 ggr
Wisteria
0

Hundfoder + vanlig mat?

Jag har tänkt byta foder till min hund, men har funderat på att köra lite blandat, både hundmat och "människomat" såsom ris, rå kyckling, kött osv.

Har tänkt köpa Acana, och på morgonen blanda ut med ris, och lite rester som inte innehåller starka kryddor, salt och är för fett. Till kvällsmat hade jag tänkt kyckling, kött och grönsaker.

Hur låter det? Är så vilse i foderdjungeln men jag själv tycker att det låter bra.

Sen har jag en fråga. Har ett gäng kycklingar, överlår med ryggben som ligger i frysen. Bör jag tillaga och rensa eller kan dem äta dem som dem är om jag tinar dem lite? Har hört att benen är ofarliga sålänge dem inte tillagas?

Tacksam för hjälp!

Anibaz
0

Tassavtryck!

fettmedkevlar
0

Jag vet folk som BARFar sina hundar och då får hundarna frysta råa kycklingben/vingar, så länge dem inte är tillagade så benen inte hårdnar är det vad jag vet ingen fara. Är själv inte insatt i BARF så kan inte ge något mer utförligt svar.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

[nadvard]
0

Jag har hart någonstans att kyklingben är livsfarligt för de kan sätta det i halsen.

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag ger råkost och hundfoder (torrfoder o färskfoder) ger kyckling med ben, kött av olika slag med ben osv men jag ger inte våran mat för jag kryddar den sen ser jag ingen fördel att ge ris :P

fettmedkevlar
0

#3 Om den är tillagade ja, råa nej.

[Forest]
0

3 gammalt man hör om o om igen :) tillagat som 5 säger ska man inte ge det gäller ALLA BEN :) TS jag kan rek att du spanar in BARF,ifokus :) Står lite om just råmat. Många intresanta artiklar att läsa med :)

Wisteria
0

Jag vill inte barfa så vi är ute på vift en hel del så det blir jobbigt att ha med massa fryst.

Min hund är lite känslig och riset håller hennes mage i trimm, och hon älskar det.

Är osäker på benen så tillagar kycklingen och rensar åt henne istället.

Tack för svaren.

fettmedkevlar
0

#7 Men du använder ju en del BARF om du vill ge grönsaker, kyckling, ris osv.

Anibaz
0

#8 Självklart men torrfodret finns ju också med. Så när vi är bortresta blir det torrfoder.

Anibaz
0

#8 Oj missade helt att det inte var min tråd! Har tänkt samma sak så nu blev det helt fel. Ursäkta TS! Skäms

Wisteria
0

#7 Ja iofs. Men vill inte ta bort torrfodret helt och hållet.

#10 Det är ingen fara Flört Men du har också tänkt göra så, både torrfoder och "vanlig" mat alltså?
Jag vill inte ta bort torrfodret helt, eftersom då slipper man oroa sig för att hunden inte får i sig allt dem behöver. Men ändå dryga ut med köttprodukter och ris + grönsaker.

Linnea
0

Du kan ju ge "vanlig mat" typ barf en gång per dag och torrfoder en gång.

Kött ska helst ges rått då köttfibrerna ändras vid tillagning. Magen är gjord för att smälta rått kött. Benen är inge problem sålänge de är råa. Se bara till så hunden tuggar ordentligt. Han man tex en stor hund som man ger kycklingvingar till är det lätt att vissa sväljer dom nästan hela, så kolla så hunden tuggar och inte bara sväljer.

Skynda långsamt så går det fortare.

[nadvard]
0

#5 okejGlad vad bra

fettmedkevlar
0

#10 Ingen fara :-)

#11 Jag antar att svaret skulle till mig. Nej man behöver absolut inte ta bort torrfodret som man inte vill, utan som du skriver.. Lägga till råmat som ett tillägg. Enda som kan vara är att du får minska torrfodret om hunden lägger på sig lite mer kilon än önskat :-)

#13 ;-)

[Forest]
0

7 jag tror inte det är starkare att ge rå kyckling o rå kött tvärtom är det snällare och mildare mot magen dessutom är det bra för deras flora i tarmen :)