Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 4750 ggr
toodiloo
0

Välja foder; Acana, precept eller standart?

Jo, jag funderar lite på vad jag ska ge min kommande hund för foder. Självklart får han äta det uppfödaren ger medans han växer upp men sen när det är dax för vuxenmat tänkte jag välja bästa möjliga. Jag ger min tjej som jag har nu precept plus och är mycket nöjd. Har dock kollat en del på acana som verkar bra, har dock inte testat det till min hund nu då jag är rädd att det blir för kraftigt (hon har lätt att lägga på sig).

Är det någon här som gett eller ger acana, vad har ni för erfarenheter av det?

[Ratass]
0

acana och orijen är kraftiga foder, så har hon lätt att lägga på sig så skulle janog skippe det ^^' Hade själv valt eukanuba i sådana fall

toodiloo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har i första hand alltså inte tänkt byta till min nuvarande hund eftersom hon funkar så bra på precept, men till kommande hund vill jag ha det bästa och acana har ju väldigt hög kötthalt vilket jag tycker verkar bra..

F.ö tål min hund inte eukanuba eller RC, vill inte ha ett foder med majs i!

ms-mee
0

Vi ger Acana till våra. Båda är kastrerade. Den äldre fick jättefina tänder och bra andedräkt av det, pigg och glad och hullet är fint. Inge övervikt där inte. Det står ju på Acana att det är lågt med kolhydrater.

Den andra killen får Acana nu (åt innan Klass färskfoder) just för att det är lågt med kolhydrater. Han är överviktig och nu med Acana har vikten äntligen stannat.

Enda negativa är, som jag kan komma på, att det är väldigt hårt. 
Jag måste blöta upp maten åt lillkillen ibland då magen inte riktigt klarar av det torra. Och det tar en väldans tid innan det är genomblött.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

toodiloo
0

3: ger du det vanliga eller senior/light då? Jag har tänkt på detdär med kolhydraterna men samtidigt är både fett och proteinhalten högre än det jag har nu så det känns som att hon kan lägga på sig då.. sen är det väl rätt mkt frukt i med o har hört att dom kan bli tjocka av det. Har din äldre haft problem med vikten innan? Min är också kastrerad nu sedan en vecka tillbaks (livmoderinflammation).

Tänkte att med en yngre hund som jag kommer jogga, träna agility och annat med kommer man kanske inte ha så stora problem med vikten så då kan man välja mellan fler foder. Jag gillar ju precept men acana låter ju väldigt bra..

[Ratass]
0

aha, ok fatta fel då ^^'

Men ja, orijen har 0% spannmål, är enligt mig iaf bästa fodret.

ms-mee
0

Båda två får det vanliga. 
Njaa, problem och problem. Vi kämpade för att han skulle gå upp :P Så efter kastreringen gick han upp 1 kg och han är nu perfekt!

Så ingen av dom har gått upp av Acana. 
Det är ju lillkillen jag kämpar med, men han åt Klass när han blev kastrerad och steg 3,5 kg direkt. Sen pendlade vikten fram och tillbaka, men med Acana har den äntligen stannat.

Hur som helst så rekomenderar jag Acana. Jag är helnöjd med det och så länge det finns kommer jag inte byta :)

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

toodiloo
0

Blir nog till o testa det sen till unghunden.. acana verkar ju väldigt prisvärt med tanke på innehåller, särskillt 18kg-säckarna..

Chanku
0

Jag ger Acana (Lamb & Apple) till min lättfödda tik. Inga problem. Ger även Vom og Hundemat.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

lizton
1

Hanen får Acana Adult och funkar jättebra på det. Han är lättfödd och lägger lätt på sig, men håller vikten bra med detta. Fint musklad och bra mage. Alla Acanas foder har långsamma kolhydrater (lågt GI) vilket är bra för hundar som inte ska lägga på sig vikt. Motsatsen är foder med snabba kolhydrater som vitt ris, vitt vete och majs, vilket kan göra hundar feta. Snsbba kolhydrater ger kraftig insulinutsöndring och i samband med det sprutas fett in i fettcellerna.

Fett och snabba kolhydrater är en dålig kombination för en hund som inte får gå upp i vikt.

Hög andel animaliskt och långsamma kolhydrater som i Acanas foder är bäst; det ger lång mättnadskänsla, stabil vikt, ork och är bättre för hjärta, kärl och ger minskad risk för diabetes.

Äpplen och bär har långsamma kolhydrater och rusar inte blodsockret som vitt ris, vitt vete och majs. Allt som är syrligt ger lägre GI (glykemiskt index) och gör att kolhydraterna blir långsammare.

Om man har ett foder med snabba kolhydrater kan man göra dem långsammare genom att tillsätta lite vinäger i hundens vatten. Allt blir syrligare i magen och man tar bort en del av det negativa med snabba kolhydrater.

Acana Lamb & Apple är också ett mkt bra foder. Det passar känsliga magar, men är  dyrare än Acana Adult.

Vilket man än väljer av Acana så kan det behövas lite längre övergångstid om det gamla fodret var mkt olikt Acanas. Lite kruskakli över hundens mat kan stabilisera bajset vid övergången. Mer animaliskt kan annars göra det lite löst i början.

toodiloo
0

ahh, bra tips! så då borde acana funka till min lättfödda senior också? frågan är om jag vill hålla på o byta en gång till, har haft så mkt strul med det o trivs verkligen med precept plus nu, det är ju f.ö inget dåligt foder heller men till kommande hund tänkte jag välja med omsorg. Den kommer dessutom behöva mkt näring för ett aktivt liv :)

ahlbergaren
0

Jag ger min kastrerade hane Acana Grasslands Dog. Jag vill påstå att ALLT med honom har blivit bättre sedan foderbytet (han åt Royal Canin för kastrerade hundar innan.) Jag är väldigt aktiv med honom och fys/konditionstränar en hel del, så han har inte gått upp något.

Har även en kastrerad Goldentik (p.g.a. akut livmoderinflammation) som också äter Acana. Hon har extremt lätt att lägga på sig så hon äter Acana Light and fit, visst har hon nog gått upp nåt kilo men hon är inte speciellt aktiv heller…

Tycker att Acana är ett väldigt bra foder till ett bra pris! Glad