Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2916 ggr
Noa-Nisse
0

Rabiesvaccination

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska rabiesvaccinera Klenod.
Men hur är det. Ska man vacciner en gång först sen vänta i 100 dagar eller vad det nu är. Sen ta ett rabiesprov. Och om det är okej så får hon en vaccinationspruta till. SEN är hon helt vaccinerad mot rabies.

Är det så det går till?

Hur många hundar är det som inte klarar provet? får man då börja om igen och vänta 100 dagar till?

Jag vill nämligen till Finland och ställa ut till nästa år. 6-7 utställningar på 10 dagar. Kommer blr skitkul eftersom de ställer efter färg där, men måste ju få klart det här med rabiesen…

Medarbetare på Hundar.ifokus

Mixxie
0

lite OT nu men vart i Finland skall du resa? Skulle så gärna vilja se Klenod :)

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

Kalli
0

Reglerna ändras från om med 1 Januari 2012 och kravet på antikroppstest bort inom EU.

http://www.skk.se/nyheter/2898/7/2915/

Mira89
0

Jag började vaccinera Melker mot rabies förra året, just eftersom vi ska till Finland i år :). Jag vaccinerade honom en gång i oktober, sen väntade vi fyra veckor, sen tog vi en andra spruta, sen väntade vi i 120 dagar (det blev lite längre, men så länge det är mer än 120 dagar och inte färre så är det ok).

I slutet av april/början på maj gick vi och tog blodprov. Efter en vecka fick vi provsvar (jag fick provsvaret skickat direkt till min mail, och veterinären fick också ett). Eftersom han "klarade" vaccinationen kunde vi få ett pass från veterinären, och nu är han redo för att följa med till Finland i september och visa upp sig :).

Va kul att du vill ställa Klenod! Hon är ju himla fin. Ska du ställa henne i Sthlm nu i december? Vore jättekul att få se henne!

Noa-Nisse
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för svaren, och tack för länkarna.

#2 jasså du bor i finland? visste jag inte :) Jag har ingen aning än. Måste först få ordning på allt först typ pass och sånt sen kommer vi antagligen bestämma olika ställen. Jag och min uppfödaren och kanske fler av klenods kullsystrar… vet inte än, vi har bara snackat löst om det :)

#4 Ja jag tycker det är jättekul att ställa, visst är hon fin hehe ;) Nej inte vad jag vet än iallafall. får se vilka dommare där finns.
Härligt att han också ska till finland :) det verkar ju vara en helt annan värld i finland vad man har hört. Mycket roligare iallafall.

LeS-
0

Antikropps testet slopas i årsskiftet!! så det är inte lönt att du tar blodprov.

[Zorita]
0

Nej testet är bara en extra kostnad och brukar misslyckats pga testet inte hunden, så kör bara med vanliga vaccinationer för att få ett pass. Dock ska hunden ha 21 dagar efter vaccinationen och inresa till Sverige. Och så ska den ju avmaskas innan också.

Sophey
0

Eftersom du planerar resa 2012 behover du endast rabiesvaccinationerna, den 1 januari 2012 slopas antikroppstestet och jag sjalv dubbel vaccinerar alltid mina djur, det ar inte nodvandigt om antikroppstestet slopas men man vaccinerar ju for sakerheten.

Det gar annars till sa har:
Du ger henne en rabiesvaccination, efter en-tre veckor ger du en till rabiesvaccination och fran den forsta vaccinationen ska det ga 120 dagar och efter det tar du ett blodprov som visar om hon har tillrakligt med antikroppar eller ej. Om det visar sig att hon inte har det borjar du om igen pa samma vis.

Eftersom din hund ar ganska stor ska du ge henne en dubbelvaccination, stora hundar har tydligen svarare att bilda antikroppar an mindre hundar och kolla upp om de olika rabiesvaccinen! hos hundar vet jag inte riktigt helt sakert men hos katter tacker Rabisin battre an Nobivac sa hos katter brukar man ge dom Rabisin som haller i lite over 1 ar forst och sedan aret efter Nobivac som haller i 3 ar.

Medarbetare på matlust

[oboybabe]
0

Lite OT Men kan ju inte hålla mig. Klenod är ju så jäkla supervacker! GD är rasen som haft och fortf har den största platsen i mitt hjärta och har haft den platsen sedan barnsben. Tyvärr bor vi ganska litet annars hade det varit en GD i mitt hem och förr eller senare kommer det komma en. Men hon är ju så vacker och den tanken slår mig varje gång jag ser bilder på henne.

Mixxie
0

#5 haha, vill flytta till Sverige ngn gång en dröm förmig :) okej skulle du kunna pma mig då du vet? Om du skall ställa ut här nära och det skulle passa dig skulle du då kunna tänka dig att Klenod och min Mille skulle kunna träffas och kanske leka om dom skulle vilja?

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

Noa-Nisse
0

#9 va glad jag blir att du tycker Klenod är fin :D Ja jag rekomenderar verkligen rasen. De är så lätta att ha och göra med att nästintill vem som helt kan ha en :) Jag bor ganska litet. lite mindre än 50 kvm dock på bottenvåningen + en 10 kvm balkong som är inglasad. Men jag tycker det går superfint att bo litet.
Man märker inte av GD innomhus. Iallafall inte Klenod. Hon ligger där hon ligger och där kan hon ligga i fleeera timmar fast jag går runt och gör annat. Det är inte fören på promenaden som Klenod livar upp sig och stoltserar fram så fint ;) DÅ märker man att man nog ändå har en stor hund ;)

Jag jämför med den hunden jag passar, Lucas som är en jack russel terrier, även om han är lugn för rasen så trippar han runder, underhåller sig själv med leksaker och liknande. Mycket mer aktiv i lgh än Klenod ^^

#10, klart!! Jag skickar PM till dig när jag vet mer. Men det är bara "snack" än så länge. Får se hur det ligger till med pengar då också :)
Man blir ju inte direkt miljonär av att jobba i hemtjänst ;) hahah

Noa-Nisse
0

#8 tack för infon :D Då hjälper det alltså inte att hon redan är rabiesvaccinerad en gång av hennes uppfödare innan jag köpte henne. Köpte henne som 10 månader, hon ska snart fylla 24 månader alltså 2 år. Utan jag måste göra en  ny vaccination efter 1 jan 2012? så det följer de nya reglerna?

[Zorita]
0

Hon ska ha en giltig rabiesvaccination i passet, spelar ingen roll före eller efter januari. Mina ska ha en uppdaterad vaccination i november, de får en varje år. Tror det är kravet för passet men är inte säker, det är bäst att fråga en veterinär. Men jag tror hon kan behöva en till vaccination.

[oboybabe]
0

#11 Jasså är det soppas, visste att dom var lugna men trodde dom dom behövde mkt plats. Vi bor i en 2:a på 74 kvm och en inhängnad uteplats så då kanske man kan överväga tanken när våran prins blir äldre =)

Noa-Nisse
0

#14 låter ju perfekt :D hehe klart du ska överväga en DG Glad

Mira89
0

En Dvärg-Grandis? :D Men du har så rätt Johanna, dom märks ju knappt alls i lägenheten. Dom ligger verkligen där dom ligger, och i flera timmar. Fast det är klart…ibland bestämmer sig Melker för att lägga sig på rygg och riktigt fläka ut sig, helst mitt på köksgolvet där alla ska gå förbi…men bara ibland ;)

Noa-Nisse
0

#16 haha ja en dvärg grandis :P snyggt!!

Lägger sig Melker på bara golvet? Klenod tror hon är för fin för det så endast soffan eller sängen duger till att ligga på, kanske en fluffig matta eller filt i nödfall. Dock är hon inte så fin när hon går runt och rapar ;P

hade ju varit lite jobbigt med en GD som sprang runt som en liten hund kan göra innomhus ^^ Men måste också erkänna att Klenod kan få ryck innomhus men då måste jag få igång henne. Hon får det inte på egen hand :P

Mira89
0

Hahaha! Idag fick jag för mig att ge Melker en puss på munnen, efter att han hade ätit…fick en rap rätt i ansiktet. Treevligt. :P

Melker har strikt soff- och sängförbud ;). Men hans bädd ligger precis bredvid min säng så när han vaknar på morgonen ställer han sig upp och lägger sitt huvud på kudden bredvid min och myser en stund :).