Hundras passande mig?
Hm .. såg att det fanns en del trådar redan där andra frågat desamma som jag har, men det är ju ingen som är sig lik mig .. så jag må ju ställa samma fråga jag med.
Jag går i valptankar men vet som inte riktigt vart jag ska börja, jag är helt såld och har alltid varit såld på just Schäfrar men jag blir tvesam till om jag är kapabel att ta hand om en sådan hund som har så pass mkt motor och "skalle" i sig. Samtidigt tycker jag att de är otroligt fina hundar, däremot om jag tänker skaffa mig en Schäfer så tänker jag söka efter en så rakryggad valp som möjligt.
Jag tycker även att rottisarna är otroligt fina hundar, men då går jag även där i samma banor som med Schäfer; för mkt hund?
Jag bor just nu hemma hos min mor och far, vi har eget hus och stor tomt .. skog runt omkring osv. Just nu jobbar jag som travhästskötare (slutar inom typ 1 vecka dock och blir arbetslös), på fritiden tar jag hand om mina 2 travare som jag även tränar (1 tränar, den andre är pensionerad). Så tanken är väl också att kunna ta med vovven på en träningstur och till stallet över huvudtaget givetvis.
Vi har tidigare haft en Schäfertik, dock var jag bara 1 år gammal då. Men min far har haft mkt med Schäfrar att göra då min farmor hade en hel del Schäfrar. Så hundvana finns i familjen, jag har också passat mycket hundar.
Men frågan är nu, vilken ras passar mig? Jag tycker små hundar är otroligt söta men känns mer som katter än typ hundar ibland, tycker de är skälliga och lite smått irriterande med. Nu på senare tid har jag även börjat falla lite för spetsar, satt nyss och sneglade på tysk spets och dessa var ju otroligt fina. Men känns inte som att lurvmonster passar bra i ett stall en lerig höstkväll eller en mörk kväll i januari?
Hur tänker du aktivera hunden, mer än att ta med hunden till stallet då?
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du måste nog börja i änden: Vad kan Du erbjuda en hund? Vad för slags aktivitieter, motion, pälsvård osv. Vilken mentalitet har du? Är du sportig eller vill du helst mysa i soffan på fritiden? Hur stort intresse har du att Jobba med hunden? Nu menar jag verkligen Jobba?

Skriv gärna vad du kommer göra med hunden, då är det lite enklare att ge förslag på raser :) Samt vad du önskar för egenskaper hos din möjligen framtida hund.

Jag glömde givetvis detta när jag skrev inlägget i all hast! Men ska försöka beskriva mig själv lite grann.
Jag är ingen hurtigbulle även om jag helst önskar jag vore det, men jag har inte skalle nog att knyta på mig pjucksen och sticka ut och jogga tills svetten dryper, däremot hoppas jag med en träningskompis kunna härda ut lite bättre och tycka det är roligare? Så jag skulle nog helst vilja säga de dagliga rundorna + ev en tur med hästen när jag motionerar denne.
Jag är definitivt inte sportig så. Men jag tycker det är skönt att ta långa promenader i skogen, till stranden osv om jag har någon med mig (gå med hästen brukar jag göra), men lika gärna skulle jag lätt parkera arslet i soffan och mysa.
Pälsvård är jag inte så stort fan av, helst någon lättskött hund som inte behöver allt för mycket borstning Typ varannan vecka lär jag överleva men skulle det vara varje dag-borstning skulle jag nog inte palla.
Tanken jag har med att skaffa en hund nu, vad den ska användas till, en kompis till mig, som ställer upp, vaktar och har kul med. Jag har verkligen ingen stor koll på just andra aktiviteter för hundar, men får jag upp ögonen för något som verkar spännande tror jag inte att jag skulle tveka att testa, men just nu känner jag inte för något spec.
Min mentalitet? Jadu, jag har alltid och kommer nog alltid vara den lite osäkra typen, tyst, syns gärna inte och säger inte mkt. Jag är väldigt harig (alltså rädd för typ allt, spöken, mördare .. you name it, så jag vill ha en vovve som kan rädda mig :D). Jag vill känna mig trygg och säker helt enkelt.
Jag skulle rekommendera att du inte skaffar hund just nu överhuvudtaget…. Mitt tips är att göra andra saker för att stärka DIG istället för att skaffa en hund som Kräver saker utav dig, som du inte har.
Lycka till
#5 Den där kommentaren tycker jag var lite oförskämd… Ingen är perfekt, alla har rädslor, fel och brister. TS vill gärna ha en hund, mest till sällskap vad jag förstår, och det är väl helt normalt! Dessutom så behöver inte TS skaffa sig en krävande ras. Och jag tror att en hund mycket väl kan "stärka" henne.
TS, Schäfern och Rottweilern är krävande raser. Det är hundar som måste få mycket aktivering och stimulering. Jag tror att en lite mindre krävande ras passar dig bättre. Eftersom du skriver att du mest vill gå skogspromenader och ta med hunden till stallet. Just nu har jag hjärnsläpp, men det finns ju många andra raser som kan tänkas passa dig.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

#6 TACK! Någon som förstår mig .. skriver ju här för att få hjälp, istället blir man avsnäst .. jag klarar ju för jössenamn av mina 500 kg monster som har otroliga motorer (skulle kunna jämföra mina hästar med hundar som behöver just mkt stimulering och aktivering för att må bra). Inte för att detta säger att jag klarar av en Schäfer med mkt motor, men det är ju just detta jag blir osäker på om jag verkligen klarar, DÄRFÖR tar jag ju hjälp och försöker hitta just en passande ras för mig .. :)
Åter till ämnet, jag vet att just Schäfer och Rottweiler är riktigt krävande raser vilket jag tycker är synd då ja verkligen tycker om dessa raser. Men jag får skaffa mig en sådan typ av hund sedan när jag har lite mer skinn på näsan ;)
En kompis till mig har en lapsk vallhund (har jag för mig dom heter), tycker det är en fin hund och lämplig storlek. Men jag vet som inte hur denna hund är heller, någon som har en pejling på det?

#4 Ok, ingen hurtbulle skriver du. Då skulle jag inte rekommendera dig att skaffa schäfer eller rottweiler då det är raser som kräver en hel del stimulans både psykiskt och fysiskt.
Tycker verkligen du skall fundera på schäfer och rottweiler när du har mer skinn på näsan som du skrev i #7. Det är underbara hundar, men absolut inga nybörjarhundar.
Lapsk vallhund är ju vad namnet är, dvs en vallhund. Används ofta av samer för att valla renar. Men jag tycker att man ser mindre och mindre av vallande lapphundar, dvs dom används till typ agility och utställning.
Har du kikat på Euraiser? Är en ras som liknar lapphund, nu är jag inte insatt i den rasen, men vad jag förstått så är det en sällskapshund numera. Står säkerligen annat på SKK´s hemsida. Om du är intresserad av att läsa mer om olika hundraser så rekommenderar jag dig att gå in på www.skk.se och kika där i dem olika grupperingarna.
Det finns en mängd kurser man kan gå jag skulle se över lite vad man är intreserad av o lära dig. Sen tycker jag man får tänka lite att en hund kräver oxå lite varje dag bara mortion ger ingen aktervering utan det är annat hjärngympa man får göra utöver mortionen. Nu är mortionen viktig del oavsett vilken ras man skaffar sig, därmed får man se över orkar jag gå 1-2 timars promenad varje dag? Orkar jag gå upp varje dag kl ** för att gå o rasta hunden. Gör man inte det så stryk hund på listan.
Sen detta med att man är lite mörkrädd o harig kan ha sin efekt med på hund, jag har en bakant som har just schäfer o jag går inte fram till henne när hon är ute med hunden. Är därimot hennes sambo med så är det inga problem, jag tor att hunden tagit som jobb att den skyddar matte, medans husse tar på sig den när han är med. kan ha fel men så upplever jag det iaf :P
Ts, det var inte min mening att vara oförskämd, på något sätt, men utifrån vad jag läser så tycker jag så. Inte meningen att snäsa av, inte alls! men Alla hundar är krävande på sitt sätt.

Lika så är mina hästar väldigt krävande, iaf en av dom.
Men tack för svar, har tagit åt mig detta och ska fundera på saken
Kolla på Eurasier, en spets som passar utmärkt i stall + att de sällan gillar att skita ner sig! :)
Föder upp:
Eurasier
www.godmode.se
Birma och Perser
www.minitassens.se