Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 2351 ggr
dogg
0

Inflammerade tåleder, hjälp?

Hej, äntligen efter 2,5 års undrande så har en duktig ortoped hittat varför Robin en shetland sheepdog har haltat till och från och mer och mer vägrat gå på promenaderna. Han har inflammation i sina tåleder, då jag har varit försiktig och inte kört agility eller annan tuff motion och med tanke på åldern när det började så tror veterinären på att det är något autoimmunt. Det finns tyvärr inga säkra tester att göra så någon diagnos går inte att få. Hur som helst behöver jag hjälp för Robin är bara 3 år och kan inte äta kortison tabletter resten av livet enligt veterinären för då kommer biverkningarna att skada hans kropp, han är för ung. Injektionerna är smärtsamma de första dygnen och kräver sövning så det är inget livslångt alternativ heller.

Hur har ni andra gjort? Har ni hittat någon livslång lösning? Vilken medicin, alternativ behandling, sjukgymnastik etc är det i så fall? Robin har fått gå med detta länge nu, äter nyponppulver och fiskolja sedan ett halvår men blivit sämre och sämre ändå, måste hitta en lösning nu, behöver all hjälp jag kan få!

Längtar efter att få ett slut på hans smärta och kunna gå promenader igen utan pensionärstempo och vägran att gå. De flesta denna sommar som mött honom utanför träningar och hundträffar gissar hans ålder till 10-11 år, han är 3 år men rör sig som en pensionär. På träffar och träningar så glömmer han smärtan lite och sen när han sovit ett par timmar hemma så är han jättestel och vill inte gå på promenad när det är dags. Men veterinären säger att det inte blir sämre av rätt motion och Robin måste ju få umgås med andra hundar och träna annars skulle han ju bli helt deprimerad.

LinaK
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Usch, det låter inge vidare. Vad säger veterinären om det då? Har dom inte gett dig några råd/tips?

Glucosamin är inget alternativ?

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

thilda-
0

Jag hade tagit bort honom

LinaK
1

#2 Bara sådär? Utan att ens forska i om det finns någon dräglig lösning för hunden?

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

thilda-
0

#3 Varför ge våra 4benta ett sånt lidande då? Kortison som kan förstöra kroppen och smärtsamma injektioner m.m uuh * ryser * jag hade faktiskt helt ärligt tagit bort hunden för dess egna bästa.

DollarA
1

Har själv en 6-åring med ungefär samma problem, men det sitter i fler (alla?) lederGråter När provsvaren är negativa är behandling med kortison det enda sättet att få en hyfsat säker "diagnos". Dvs: svarar de på kortison men inte på NSAID är det med största sannolikhet "någon autoimmun polyartrit".

I min värld är kortison absolut värt ett försök, och min lilla plutt mår bra igen. Det finns ingen anledning att avliva här och nu eftersom kortisonet fungerar. Förhoppningsvis kan jag sänka kortisondosen efter hand (kanske tom göra uppehåll) och därmed fördröja uppkomsten av biverkningar.

Det handlar för mig om att hon ska ha det bra den tiden hon finns i vår värld, inte att hon ska leva så länge som möjligt. Men att inte ens försöka med kortison är inte heller riktigt schysst, enligt min mening, speciellt på en ung hund.

För mig är som sagt inte tiden/åldern det viktigaste, det viktigaste är att hon är glad, mår bra och är smärtfri! Och det är hon, för tillfället, och vi får helt enkelt se dag för dag. Om hon bara blir 7 år pga att kortisonet skadat tex levern till dess, ja då har hon fått ett år extra utan smärta. Och många hundar står på kortison i många, många år utan att biverkningarna blir allvarliga. Det beror väldigt mycket på dosen.

Min veterinär har även pratat om Atopica för att trycka ner immunförsvaret. Det känns inte som ett alternativ i dagsläget, men vad jag förstod så tyckte veterinären att det var en bättre långtidsbehandling. Min vovve har just börjat få kortison och fått sin "diagnos". Problemen började i juni och det har varit mycket provtagningar och väntan sen dess. Diagnosen har hon fått för några dagar sen så det där med Atopica ska jag fundera mer på, och diskutera med min veterinär igen.

Nu när diagnosen är klar har jag tänkt köpa både glukosamin, MSM och nyponpulver till henne, allt för att kunna minimera dosen av kortison. Nyponpulver har jag inte provat men glukosamin med MSM hade jag en hund tidigare som stod på, och det var kanonbra. Hade då testat andra glukosaminer innan, utan MSM, och de var helt utan effekt. Med MSM blev hon helt smärtfri.

Hade jag varit TS hade jag bytt veterinär eftersom denna tänker på ett helt annat sätt än mig. I mina ögon är TS hund inte för ung för att få hjälp av kortison (som ändå är det snällaste alternativet). Däremot är han för ung för att avlivas utan att man försöker hjälpa honom och han är definitivt för ung för att leva med sin smärta tills han dör av andra orsaker. Men det är min åsikt (som jag skaffat mig efter många år med djur och många år i djursjukvårdsbranchen).

Lycka till med din Robin TS!

Karmatarerskanise
0

Har du fått tips på vilken träning som behövs? Ska ni ge glukosamin?
Finns det inte smärtstillande salva som det finns till människor?