en till med kloklippningsproblem
Såg ett annat inlägg och kloklippning och kände att jag ville få lite råd jag med.
Jag har en hund på fyra år, vi har haft henne i ett år och hon är livrädd för att klippa klorna. Hon ålar och sprattlar och skirker och får panik. Jag har nu övat i ett år på att ta på tassarna och belöna klippa en klo och belöna. Till slut lyckades jag klippa alla klorna på samma sittning!! Det kanske inte låter stort, men för oss var det ett gigantiskt steg!
Sen några veckor senare skulle jag klippa igen och då var det samma panik igen, vi var på ruta ett. Jag kunde inte ens klippa en klo…
Har ni några tips? Jag förstår inte hur hon kunde få panik igen när det gått så bra gången innan, och jag belönade med massa godis och klapp och hon var inte hysterisk alls, utan hon satt framför mig och jag kunde klippa en klo i taget. Sen gången efter så bara blev hon hysterisk igen…
Tycker att du varje dag ska sätta dig ner med henne och pilla lite på hennes klor och låtsas klippa klorna på henne. Gör det till en mysstund och ge henne lite godisbitar och beröm henne om hon är lugn. Gör du det varje dag så kommer hon nog att vänja sig och inte bli lika jobbig när du väl klipper på riktigt :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det finns flera sätt som kan oxå underlätta. Bla blötaklor är mjukare o då låter det mindre. Sen du har mindre hund och då kan jag tipsa dig om skaffa en sån här http://www.haromi.se/klotangforsmaraser-p-771.html?cPath=20_116 när man klipper låter det mindre. Det finns oxå klofil att köpa even batteridrivna de har jag hört andra som haft problem med just kloklippning. Annars tycker jag att 1 gav bra tips pilla o muta med det godaste godiset :)
Jag vande mina hundar genom att prata med dem i ganska hurtig ton. Om de visar att de blir nervösa masserar jag längs ryggen och har ett litet snack om hur ofarligt hela grejen är (orden spelar ju ingen roll, men tonen är inte åååh lugn nu utan jahaja så farligt är det verkligen inte, nu är du lite larvig).
När klon är klippt så är det inget särskilt med det heller, som om det är helt naturligt. "Sådärja, duktigt, nu tar vi nästa" typ. När alla är klara blir det storgos.
Om det blir för mycket tar jag en paus och klipper nästa hund, eller masserar lite kring klorna och längs benen. Sen tar jag inte klosaxen till klorna när de är rädda utan håller klon först, sen tar den lite närmare och väntar tills det blir lugnt, sen klipper.
Åh och kanske viktigast, jag håller aldrig i annat än klorna. Jag klipper när de redan vilar och börjar med gos. Om de vill får de lukta på klotången också innan, se att den inte är så farlig. Blir det läskigt så åker tången bort och de får lugna sig igen. Mina klarar inte att bli ihållna, då får de panik och den ena bits.
Jag hade tänkt börja med att träna med godis men märkte att detta fick effekt på en gång.
just det klipp inte heller när hunden stretar då blir det bara en ond kamp mellan dig och hunden.
Vår hund (american pitbull terrier) var också rädd i början (köpte omplaceringshund och dem hade klippt klorna någon enstaka gång på 2 år..). Han morrade och tyckte inte det var trevligt alls. Han är en väldigt glad och myssugen kille, så det räckte att en av oss till hälften lade oss över honom och gosade med honom medan den andra klippte. Han märkte säkert av det, men koncentrerade sig mer på att gosa :)
Jag har nog testat allt ni har föreslagit, så det blir nog bara att börja från början och ta en klo i taget… problemet är att de börjar bl väldigt långa och jag hade velat klippa alla på en gång :(
#5 vi har testat det, men det finns inget som jag hittat som distraherar henne från kloklippningen, hon får verkligen panik, och om hon harlyckats åla sig ur greppet (det är helt sjukt vad en liten hund kan vara hal) så gömmer sig hon under soffan…
Även en stor hund kan vara hal vill jag lova ;) Har ni provat att lämna in henne på kloklippning? På vissa ställen tar de inte mer än 50 kr för att klippa klorna, och de är ju ändå vana och vet vad de sysslar med..
#6 Kan du inte klippa en klo och sedan bara vänta kanske 5-10 minuter tills hon är lugn? Eller är hon stirrig jättelänge? Låter du klotången ligga framme eller tar du endast fram den innan klippning? Kanske låt den ligga på bordet så den kan åka fram mitt i gos ibland utan själva klippningen?
Nu har inte jag läst alla andra kommentarer men det låter ju jättebra att du lyckades med ett sätt som fick henne att acceptera att du klippte alla klor.
Att resultatet var borta till nästa gång är ju inte konstigt, det dröjde för lång tid helt enkelt. Jag har det problemet med min och är själv jättedålig på det. Det bästa vore att klippa ett par klor om dagen, bara någon millimeter, så att hon får vänja sig vid att kloklippning är en daglig rutin.
Ett tag i våras fick jag in en riktigt bra rutin som jag tyvärr slappade efter med men som jag ska försöka ta upp igen.
Efter varje promenad torkade jag tassarna och i samma veva klippte jag en klo eller två. Oftast fick hon också en godis samtidigt.
Jag hade klotången liggande på hallbordet då.
Nu ligger den i garderoben och kommer frma max en gång i veckan med resultatet att lilla fröken protesterar.
#8 Jag brukar kunna klippa en klo, men sen "fattar" hon vad det handlar om får panik så fort jag håller i klosaxen….
#9 men jag tyckte bara det avr så konstigt för vi hade jobbat upp under en långtid att det inte var läskigt. Så det var inte att jag bara en dag klippte allak klor utan vi hade gått fler gånger där hon tyckte det var mindre och mindre läskigt. Och sedan gången efter vi hade klippt allak lorna så var det som bort blåst..
men som sagt jag får börja jobba med en klo itaget..
Jag är lite pessimistisk till att lämna in henne, eftersom det är för henne helt främmande människor och jag kan tänka mig att det bara stärker den negativa effekten, speciellt som hon blir så panikslagen när jag gör det som hon annars litar på i alla lägen…
http://nordanvind.jetshopmini.se/elektrisk-klofil-c-146-1.aspx denna kan jag tips dig om, finns ganska billiga och köpa via tradera :)
#3 Din "hurtiga" ton påminner om när jag skulle åka skotersläde med mina båda goldenhanar. De var nära nog skräckslagna. Så då fick jag låta väldigt hurtig, nästan lite burdus. Mer som "jahaja, nu sitter vi ner här och så är det inte mer med den saken". Märkte att de blev mycket lugnare när jag pratade - och när jag pratade i just den tonen. Att jag tydligt markerade att 1) det var jag som bestämde, 2) jag visste vad jag gjorde och 3) det fanns inget utrymme till tveksamheter :-D. (Kände mig lite som en militär som pekar med hela armen…).