Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2318 ggr
Chilli10
0

Sysselsättning

Vad har du för sysselsättning?

På ett sätt en lite OT fråga, men jag är mest nyfiken på det eftersom det har en hel del att göra med hur man gör med hunden om dagarna. Hur mycket man hinner aktivera hunden osv.

Så, går du i skolan, jobbar, arbetslös osv osv ? :)
Ni är kanske flera i hushållet, vad gör de? 
Hur gör ni med vovven om dagarna?
Har ni någon plan om det skulle bli förändringar?

Chilli10
0

Jag jobbar på en teknisk support hos en internetleverantör, just nu varierande tider mellan 7:45 - 20:00 vardagar samt helg. Sambon jobbar just nu 8:00 - 16:30, som montör.
De dagar jag börjar lite senare får Chilli vara ensam några timmar, det fungerar för det mesta kanon. Ibland kan hon få lite tuggmani trotts att hon har flera olika leksaker o får ben och får motion innan jag går hemifrån. (Btw, tips på det någon?)
De dagar vi jobbar mer likadant får hon antingen vara hos någon av våra föräldrar eller så kommer min syster och går promenix samt gör henne lite sällskap.
Sen om det skulle bli ändring blir det ev dagmatte om det skulle behövas har jag kommit fram till :)

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

För närvarande är jag hemma på heltid, jag har halv permanent sjukersättning, och är arbetslös på andra halvan.  Jag hoppas (och tror) på jobb på en restaurang/café mitt över gatan nu i höst.

Jag är ensam med mina tre hundar :)

Chilli10
0

#2 Okey, då är ju tiden för hundarna inget problem. Fast det är ju inte kul att gå hemma. =/ Men kan tänka mig att hundarna livar upp allt? :)

Hur ska du göra med vovvarna om du börjar jobba?

Maja2
0

Jag har inte tråkigt en sekund :)   Eftersom jag är permanent halvt sjukskriven, och kommer att jobba 20 timmar per vecka fördelat på 7 dagar i veckan på schema så blir hundarna bara ensamma några timmar per dag, så det är inga problem :)

Chilli10
0

#4 Kan tänka mig det ;) Jaha, då förstår jag. Hoppas att du får jobbet!

Loveradio
0

Går du i skolan, jobbar, arbetslös osv osv ? :)

Pluggar sista året på gymnasiet (Djurvård med hundinriktning)

Bor ensam i min lägenhet.

Ja det är lite knepigt just nu. Tanken är att jag ska ha med honom till skolan och ha honom i hundstallet på dagarna (självklart kommer jag titta till honom emellanåt och rasta honom på lunchrasten och håltimmor). Men han blev himla orolig första gången jag hade honom där så nu gäller det att försöka vänja honom vid att vara där. Annars får jag försöka ordna dagmatte/husse.

Efter gymnasiet funderar jag på att kanske läsa distans, så då är jag ju hemma med vovven. Annars så funderar jag på att direkt utbilda mig till hundförare i tullverket, och då får jag väl ta och fixa dagmatte/husse.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Chilli10
0

#6 Har också lite tankar på att läsa på distans, känns väldigt bra och smidigt.

Om man ska utbilda sig till hundförare, kan man inte ha med vovven då? :P

Loveradio
0

#7 Ja eller hur! Tycker jag med.

Tror inte det tyvärr :/ annars vore det ju jättebra.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Forest]
0

Jag är arbetslös men jobbar som vik på ÖoB o det är ganska mycket ibland :)

Hunden är hemma då husse jobbar bara natt därmed är hon själv i max 2 tim men det är sällan eftersom jag jobbar mestadels eftermidd.

Planer ne det har vi inte som kommer förändras för hundens del iaf får jag jobb så är det bara dagtid-kväll jag kan för vi har även barn.Jag tycker vi har den bästa lösningen o denna valde vi för att slippa fritis och hundvakt :)

ahlbergaren
0

Jag är arbetslös, men jobbar extra en hel del i vissa perioder. Bor hemma på bondgård så här är alltid någon hemma och tar hand om hundarna när inte jag kan. väldigt praktiskt :P

När jag bodde hemifrån förut (och när jag flyttar i framtiden) så hade mamma och pappa honom under de timmar jag jobbade. Det är den absolut bästa lösningen eftersom jag har en väldigt stressig hund som jag antar hade varit en katastrof på "hunddagis".

Om inte mamma och pappa hade velat ställa upp som hundvakter hade jag nog provat med vänner som har hund eller försökt hitta en perfekt dagmatte. det hade inte blivit lätt, hehe.

[Driva]
0

Jag går i skolan, men den ligger 500 meter från där vi bor och jag går inte alla dagar i veckan. (Det är hårt att gå på högskola :). Sen jobbar jag extra i kundtjänst varierande tider, oftast eftermiddagar och kvällar. När jag går i skolan är det oftast inte längre än 2 timmar och är det längre kan jag gå hem på lunchen och ta ut Nellie.

Min sambo jobbar heltid 8-16 ca och de dagar jag jobbar/går i skolan hela dagar så har vi dagmatte.

rebz
0

Jag pluggar på distans o gjorde det redan när jag skaffade Bino. Men då var det olika gymnasiekurser via Komvux för att kunna räkna bort några IG från gymnasiebetyget. Det var skitbra då jag var hemma hela tiden. Nu har jag precis börjat läsa omvårdnad på distans o det funkar rätt bra. Det är träfar som man kan åka på ca var 3:e vecka men de är inte obligatoriska. Dock måste man åka in o skriva proven på skolan. Och så har man 4v praktik varje termin. Det komer ta mig 1,5 år att läsa alla kurserna. Men som sagt, jag är hemma mest hela tiden så det är inga problem just nu, docck flyttar jag snart hemifrån med. Så det kan ju ställa tilldet lite. Men när jag väl har praktik så kan nog pappa vara hundvakt då han jobbar skift o har tid (de gånger han inte jobbar dag). Om inte så löser det sig alltid.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

jgs09001
0

Jag pluggar på högskolan inne i stan och jobbar extra. Vissa veckor är jag borta varje dag mellan 7.30-17 andra veckor är jag hemma flera dagar i veckan. Sambon arbetar på gården där vi bor så han har nära hem och rasta hundar. Valpen är med honom på jobbet. Nu i somras vart vår 50 kvm stora hundgård klar så då är den vuxna där, ibland ensam, ibland med grannens två hundar och ibland tillsammans med hundar vi vaktar (vi brukar ofta vara hundvakt åt andras hundar). Förändringar skulle vara om sambon skulle byta jobb eftersom det är hans hundar egentligen och hans huvudansvar. Men han kommer nog inte byta bransch så då kan ändå hundarna följa med han på jobb.

[Asta]
0

Både maken och jag jobbar heltid, dagtid. Hunden är på hunddagis. Han tycker det är så kul att gå till dagis att vi nästan känner oss lite förbisedda.Glad

lambero
0

Så, går du i skolan, jobbar, arbetslös osv osv?
Jag pluggar och jobbar.

Jag bor själv.

Blir jag borta längre än vad jag anser att han kan vara ensam så är han hos hundvakt eller familj/vänner

**Har ni någon plan om det skulle bli förändringar?
**Förändringar som i heltidsjobb innebär ju bara att han får mer tid hos hundvakten än vad som behövs i dagsläget. Men det är ett tag kvar tills dess. Annars så finns det hunddagis häromkring också.

Som det är nu så har jag egentligen sysselsättning på mer än 40 timmar i veckan. Men jag jobbar aldrig mer än 20 timmar och skolan är krävande men mycket går att göra hemifrån.Har en hund som är nöjd med bara promenader om det krisar men vi tränar lite agility och det blir en del trick/freestyle övningar på promenadera och så vidare. Dock är inget något seriöst utan bara på kul.

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

Zabina
0

Jag pluggar på distans, samt går en instruktörutbildning. Jobbar även en del extra. Min sambo jobbar 90%, varav ganska många av hans pass är på 24 timmar. Därav är han ledig en hel del också.

När jag går instruktörutbildningen är han oftast ledig, men antar att vi kan ha hundarna med oss en del om det behövs. Jobbar jag extra tar jag aldrig längre pass än fem timmar om min sambo jobbar. De tillfällena är Lion ensam hemma, men det blir inte ofta, max 2 dagar i veckan.

Jag tror inte att vi någonsin kommer jobba heltid 7-16 båda två, så det kommer nog gå att pussla ihop och slippa hundvakt/hunddagis. I värsta fall skulle vi nog anlita en dagmatte.

Anibaz
0

Så, går du i skolan, jobbar, arbetslös osv osv ?

Jag går första året på Naturbruk inriktning Hund.
Vi bor fyra personer här, varav en är resande, en jobbar skift och en är jobbsökande. Alltså är det oftast någon hemma och hundarna är sällan ensamma längre stunder. Som mest är dem ensamma 4-6 timmar max 2 dagar i veckan. Så småningom kommer dem vara med mig i skolan.
Jag anpassar mig efter hundarna så gott det går. Kommer nog alltid finnas lösningar ifall förändringar skulle ske.

[Zorita]
0

Så, går du i skolan, jobbar, arbetslös osv osv?
Arbetslös, aspirerande författare…

Sambo, jobbar 9-5.

Antingen går jag ut eller så kommer sambon på lunchrasten och tar ut dem.

Nej inte egentligen. Jag tror att om jag hittar ett jobb skulle hundarna få vara ensamma förutom lunchpromenader beroende på hur långt bort mitt jobb blir. Är det för långt bort flyttar vi någonstans där de kan vara utomhus på dagarna. Litar inte på andra att ta hand om mina hundar och bor inte nära vänner eller bekanta som kan det. Inga hunddagis såvitt jag vet heller. Men de sover ändå på dagarna även när jag är hemma, så deras rutin är redan att vara aktiva på kvällarna.

Men slår drömmen in och jag kan skriva på heltid är jag såklart hemma med dem, så det håller vi alla tummar och tassar för!

LinaK
0

**Så, går du i skolan, jobbar, arbetslös osv osv ? :)
**Jag ska börja plugga nu på distans, så jag kommer vara i skolan någon gång ibland bara. Fast tid är dock onsdagar 12-14.30, då är hundarna hemma :)

Sen jobbar jag som timvikarie på natten, så jag jobbar i snitt 5 nätter i månaden från kl 21-07, och då är sambon hemma
**Ni är kanske flera i hushållet, vad gör de? 
**Min sambo jobbar heltid, just nu skift. Antingen kl 8-16 eller 14-22
**Hur gör ni med vovven om dagarna?
**Vovvarna är med mig om dagarna, lämnar dom max 4 timmar. Blir det längre skaffar jag hundvakt från någon i familjen.
**Dagmatte skulle jag isåfall skaffa

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Vattnadal
0

Jobbar 3 dagar i veckan på konsum.

Maken jobbar heltid, 5 dagar i veckan inne i stan.

Här är det flera hundar, och 4 av 12 sover inne. Makens 2 tikar går ut i hundgårdar till de andra efter frukost, när jag jobbar är även min golden i hundgårdarna, med några roliga lekkompisar. Vidar är inne och vaktar huset, både för vår skull (vi har haft problem med sk bärplockare 2 somrar i rad nu, som gör inbrott och lever rövare i området) och för att han får ångest av att vara i hundgård.

Förändringar är på gång, på allvar, och roliga sådana. Jag kommer att börja jobba heltid, men med eget företag. Vi startar butik och webshop med inriktning hund, främst drag. Vidar och Vittra kommer att få vara med på jobbet, och övriga får fortsätta som vanligt.
Skulle det blir förändringar åt det sämre, är det bara Vidar vi måste trassla med, och det är vi redan så vana med. Alla nya hundar som införskaffas inskolas snabbt och smidigt från början med hundarna där ute. Drífa är en underbar mammafigur, som tar alla valpar under sina vingar och tar hand om dem. Vittra som nu är 2 år, försökte ibland gräva sig in till huskyna som valp. Hon väljer fortfarande att hellre vara med dem än att följa med i bilen ibland.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Noa-Nisse
0

**Så, går du i skolan, jobbar, arbetslös osv osv ? :)

**Jag jobbar 75%.

**Ni är kanske flera i hushållet, vad gör de?

**Nej jag är själv i hushållet.

**Hur gör ni med vovven om dagarna?

**Hon är hemma, antingen cyklar jag hem på lunchen. Eller så kommer min kompis eller mamma hem om och går ut med henne, eller så tar mamma med henne hem till mamma och pappa.

**Jag har funderat på att plugga vidare sen så då blir ju situationen annorlunda, men det löser man då :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

[nadvard]
0

Jag jobbar i hemtjänsten :) Min pojkvän har det så bra så han har med sig vovven till jobbet om dagarna Skrattande
Om det blir förändringar så får vi ta det då :)

Noa-Nisse
0

#22 det gör jag med ^^

Medarbetare på Hundar.ifokus

SaraC
0

Vad har du för sysselsättning?

Lärare, just nu går jag dock på en tjänst som fritidspedagog så har inte några lediga lov tyvärr.

Jag jobbar heltid fram till jul, får se hur det blir efter det.

Har sambo som också jobbar heltid. För det mesta jobbar han dock antingen in fredagarna så han är ledig då eller så jobbar han 7 dagar och är sedan ledig 7 dagar.

När vi båda jobbar är han oftast hos min mormor, där han älskar att vara. Kan inte hon brukar det bli hos min mamma eller moster, det löser sig alltid.

Skulle inte min mormor kunna ha honom längre skulle vi få se oss om efter någon annan dagmatte/-husse.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

NathalieT
0

Går i sklolan, 8an :)

Mamma och pappa jobbar ;) Storebror på gymnasiet och lillebror i trean ;)

Vi har ju ingen vovve än, men jag kommer åka hem på lunchen två dagar i veckan, mamma kommer ta med hunden till jobbet två dagar i veckan och pappa kommer jobba hemma en dag i veckan :)

Hunddagis/dagmatte Tungan ute Men det är inte så troligt eftersom vi är så många i familjen :)

Cassii
0

Går i sklolan, gymnasiet, första året. Valde ett gymnasieum där man går halvdagar :)

Mamma o hennes kille jobbar, o min lillasyster går på dagis :)

Hon är hemma själv, för hon är bara hemma tre timmar totalt under en dag :)

Nej, det här funkar oss utmärkt! :)

Chilli10
0

Inressant att få veta vad alla gör =)

#26 Förstår att det funkar utmärkt nu, men menar förändringar. Jag antar att du tex inte ska gå på gymnasiet hela din hunds liv Flört