Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 5738 ggr
Sirocco
0

Samojed För- & Nackdelar

Hej.. jag har sedan länge funderat på att skaffa en hund. Jag är 16 år och min mamma o hennes kärbo har hängt med i svängarna. Egentligen skulle jag skaffat en i sommras men jag hade extremt svårt för att välja en passade ras. Vill ge ett så bra hem som möjligt för en så söt hund som möjligt. Ni fattar… Därför la jag det hela på is o skaffade ingen hund detta år då jag tvivlade på mina kunskaper etc.

Men nu! Jag vill ha en Samojed, så sjuukt fina. Dock bor vi i en lägenhet i stan så det känns lite risky o ta sig an en sådan då den har lätt för skall. Dessutom vet jag inte hur väl den kommer trivas inne i stan. Det finns ju parker etc o min mamma joggar nåra gånger i veckan. Men jag skulle bara vilja veta alla för o nackdelar.

Vad gäller boende, miljö, kön, träning etc!

Extremt tacksam för svar på detta långa inlägg :D

Kramar / Julia (=

BusBella
0

Du skulle ju annars kunna ta en Japansk spets, dem är små men nästan likadana.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Sophey
0

Kolla inne pa Spetsar & urhundar iFokus sa far du lite mer information.

Jag har haft Samojed.
Bade i lagenhet och hus.

Jag har aldrig fatt klagomal over att hon skulle skalla men daremot behover de lite mer an bara en jogging runda nagongang ibland.
De ar ju trots allt draghundar men de passar perfekt till en aktiv familjehund.

Nackdelar:

1. Palsen, det tar timmar att bada, fona och borsta en Samojed
  2. Envisheten, de ar otroligt envisa och tjurskalliga men detta ar ju individuellt men nu menar jag i allmanhet. Undantag finns alltid.
  3. Sjalvstandigheten, det spelar ingen roll om du gar at ett annat hall om din Samojed fatt for sig att ga att ett hall, de kommer inte att vanda och springa efter dig.

Fordelar:

1. De flesta Samojeder skulle t.o m stalla sig mot en bjorn for sin familj utan problem.
  2. De ar otroligt gulliga och har oftast en hel del humor.
  3. De anpassar sig och foljer med pa det mesta.

Medarbetare på matlust

Sirocco
0

1# Jo, men jag vill ha en stor hund som man kan va lite tuffare mot om du fattar, mer hund helt enkelt, annars är det också ett alternativ.

2# Tack så mycket, har du några tips på roliga träningspass man kan göra med sin samojed som nybörjare liksom? (jag med andra ord)

Kramar / Julia (=

KvirrZ
0

#3 "en stor hund som man kan va lite tuffare mot om du fattar".

Va, tuffare hur?

- Mvh Emma

[countess]
0

Nu kan jag inte så mycket om rasen men vad jag har hört har dom egen vilja och gör det som känner för och är riktigt envisa och väldigt självständiga! Men ta inte mina ord så seriöst när jag bara har hört av folk som har sådana ! Det är ju en draghund så dra kan du ju göra :) Lägenhet är inget bekymmer skall är en uppfostringssak!

Sirocco
0

4# Förstår att den meningen kanske skulle missuppfattas men om man jämför en Chihuahua och en stor benner sennen så kan du busa runt mer med benner sennen utan att vara rädd o bryta några ben på den.

Kramar / Julia (=

Sophey
0

#6 En Japansk Spets ar en tuff hund trots att de ar relativt sma. Flört

Medarbetare på matlust

rebz
0

Om du vill veta lite om Japansk Spets så säg till :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Sirocco
0

8# Till :P

Kramar / Julia (=

rebz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#9 Haha bra. Bockar av delarna du nämnt i ditt "första" inlägg. Boende: Jappen kan bo hur som helst, den kräver inte så stor plats, den är ju trots allt lite mindre. Visst kan det vara svårt att bo i lägenhet med en Jappe som inte blivit ensamtränad som skäller och gnäller. Men skällandet och att bo i lägenhet är saker man måste träna på. Man kan inte klaga på en skällande hund utan att göra någonting åt det så att säga. Sen liksom alla hundar skulle ju uppskatta att bo mer avskilt med stor tomt där de kan vara lösa, vilken hund skulle inte gilla det? ;)

Miljö: Jappen klarar av de flesta miljöer då de har två lager päls så att säga. Så de klarar av de riktigt kyliga och kalla miljöerna och även de varma. De påverkas inte så mycket av värmen som man tror då underullen skyddar lika bra mot värme som mot kyla. Kan väl även nämna pälsen här. De fäller lite, inte mycket, men om man badar dom så får man borsta ett tag för det är då de fäller som tussar. Ser man ofta små tussar på golvet och då vet man att det är dags att borsta :P. Själv borstar jag bara kanske 1 gång i månaden, mer behövs egentligen inte. Och att vara med i stallet och springa i lera och allt möjligt är inga problem. Pälsen är väldigt speciell. Om bara allt får torka så ramlar smutsen av och pälsen är vit igen, jättesmidigt att bara duscha av också om det inte är så att det är bilfärd mellan stället och hem, då brukar de oftast torka i bilen :). Sen det där med att bo i stan eller på landet spelar ingen roll för Jappen, de klarar av att bo mitt i stan och samma som på landet.

Kön: Könen skiljer sig inte så mycket åt. Tikarna löper och det är väl mest könsmognaden som märks mer på hanarna kan jag tro. Något som är otroligt bra är att det inte finns mycket hanaggressivitet inom rasen. Hanarna blir ju lite större än tikarna i vissa fall. Min kille är mindre än en av sina systrar och lika stor som en annan och mycket mindre än sin brorsa så det kan variera :P

Träning: De flesta spetsar är väldigt egna och envisa. Men Jappen är inte så himla typiskt spetsen när det gäller det. Visst kan de tycka att "nja jag är inte så sugen på att göra det där", men då gäller det att ha rätt motivation och trycka på rätt knappar. Det är otroligt roligt när man märker att det går framåt i träningen, de är inte lika stora ögontjänare som golden, flat, BC etc. Men det är lite av det som gör att träningen är rolig. Min Jappe är mer för belöning i form av godis än lek. Så en bit korv eller ost kan man komma långt med :D. Inkallning och sånt är rätt lätt att lära en Jappe. Jappen vill vara nära sin ägare och håller mycket koll och springer inte alls långt bort. Om den skulle springa iväg så kommer den garanterat tillbaka när den märker att du är för långt bort :). Min lille kille är väldigt mammig kan jag ju säga :P

Övrigt: Jappen är en mysig hund. Många gillar att vara nära, min lille vill vara nära en liten stund men sen ligger han gärna svalare :P. De kan se lätta och sköra ut men de är rätt framåt och klarar av mycket. Det är inte en ras som KRÄVER dagliga långrundor på flera timmar för att må bra. Visst, alla hundar bör få en längre promenad om dagen. Men har man mycket att göra eller blir sjuk så klättrar den inte på väggarna utan är väldigt anpassningsbar och anpassar sig efter dig. Den hänger med på allt som du tänkt göra och vill vara med så mycket som möjligt, det är då den mår som bäst. De klarar av timslånga promenader, ridturer, vara med i stallet etc. Samtidigt som de lätt varvar ner hemma. De anpassar sig efter dig. De är väldigt allround ockå och klarar av de flesta sporter då de är snabba och smidiga. Jappen är en pigg, glad och alert ras som passar väldigt många :)

Är det något mer så fråga :P

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

fettmedkevlar
1

Jag själv har ingen samojed, men har en bekant som äger ett par.

Nackdelar enligt egen erfarenhet:
Väldigt stark flockkänsla, dvs lämnas en/två ensamma hemma så ylas det som bara sjutton.
Envisa, vill dom inte utföra något så gör dom inte det.
Reserverade mot främlingar.
Behöver stor yta att röra sig på inomhus.
Självständig.

Fördelar:
Energisk.
Arbetsvillig när det kommer till drag.
Stark flockkänsla(ja, jag ser det som både plus och minus)
Stabilt psyke
Självständig(Även här på plus och minus)

Så det är ju en hund som behöver mer än bara promenader eller en joggingrunda. Rasen är ju avlad för drag så jag själv anser att det är ett "måste"(finns ju avvikande individer). 

Så är man beredd på en hund man kan få kämpa med så säger jag "go for it", men personligen skulle jag inte rekommendera det som en nybörjarhund. Då främst pga självständigheten och envisheten.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Sirocco
0

Gud vad synd att den kräver så mycket jobb, känns inte som jag kan ge den det. Får nog satsa på en Jappe istället. Dem är ju minst lika söta.

Eller har ni kanske förslag på andra hundar som skulle kunna passa?

Uppskattar verkligen att ni tar er tid att skriva här.

Kramar / Julia (=

rebz
0

#12 Tror många skulle kunna passa. Finns en del i rasgrupp 9 som säkert passar. Men i slutändan handlar det om vilken ras du faller för både när det gäller mentalitet/personlighet och utseende :)

BusBella
0

#3 Ja, men jag menar om du tror att samojed inte passar hos dig.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla