Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2201 ggr
fia-mia
0

Vad passar mig?

Behöver lite tips om en hundras som kan passa mig.

Hur ska temperamentet vara då?

Hunden ska gilla att jobba med sin ägare. Den ska inte vara speciellt envis, men den får gärna kräva en stadig hand. Det gör alltså inget om det kräver en väldigt konsekvent ägare.

Vad ska hundenfå  göra?

Ca 1½ timmes promenad dagligen. Utöver det ska den prova på de flesta hundsporter, främst lydnad, viltspår, personsök och apportering men även agility på hobbynivå. Inte säkert att jag kommer tävla men jag vill i alla fall träna på tävlingsnivå om ni förstår. Vill även använda klicker. Den ska följa med på springrundor. Hunden bör dock överleva några dagar med bara promenader.

Vem är jag?

Kommer antagligen studera när jag köper hunden så jag bor antagligen i en mindre lägenhet relativt centralt. Hunden bör därför inte vara lättstressad. Den ska fungera med andra hundar och människor, men bör inte bli förälskad i varje person man möter. Jag har erfarenhet av allt från cockerspaniels till rottweilers samt både välfungerade hundar och s.k problemhundar. Har dock inte haft någon egen hund men tränar för tillfället två welshar samt har tränat och tävlat i de flesta hundsporter. Jag tror på positiva uppfostringsmetoder men är ändå konsekvent och bestämd.

Bortse från hundens storlek och pälsvård och kom med förslag. Jag vet att många raser passar på min beskrivning så jag behöver egentligen mest hjälp att gallra ur "hundbiblioteket".

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

fia-mia
0

Om hunden har jakt i sig är det inga problem sålänge viltspår då och då tillfredsställer behovet. Vill heller inte ha en ren vallhund eller draghund

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Jespersen
0

Welsh Corgi Cardigan? Eller kanske Shetland Sheepdog? Det finns ju flera lite mer aktiva sällskapshundar :) Pudel kanske kunde passa också? Fast den bilden jag har fått av dom är att dom är väldigt förtjusta i andra mäniskor, men med rätt träning så behöver ju inte det vara något dåligt :)

jollycox
0

Irish softcoated wheaten terrier. Våra älskar agility och spår.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Loveradio
0

Boxer? :) Fast dom är också väldigt förtjusta i människor iofs.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

fia-mia
0

Tack för svar!

Jag har faktiskt funderat på alla raser ni nämnt förutom corgin. Sheltien tycker jag mycket om, samtidigt vill jag inte ha en hund som ser så puttinuttig ut, jag får för mig att varenda människa vill hälsa på dem hela tiden.

Boxrar gillar jag mycket, särskilt tigrerade. När jag praktiserade på hunddagis fanns en boxer där som varit sm-trea i lydnad och han var verkligen en fröjd att rasta och träna med.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

fia-mia
0

Min favoritras är helt klart schäfer, tycker ni det skulle kunna funka?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Starfall
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#6 Ja det tror jag, i alla fall med tanke på det du skrivit om aktivering, uppfostran. Men samtidigt kan jag berätta lite om min bästa väns hund som är en schäfertik på ett par år.

Denna schäfer är extremt envis, och trivs absolut inte att bo i lägenhet. Hon är också lättstressad tyvärr. Men man kan inte dra alla hundar av samma ras över samma kam, detta är den enda schäfer jag har erfarenhet av. Så någon med mycket erfarenhet av schäfer får nog svara bättre på den frågan.

Sheltie är en bra ras, det kan jag intyga. Har ju tre sheltiekillar själv ;)
Jag har ingen större erfarenhet av att dom är puttinuttiga och att alla vill hälsa på dom hela tiden, bara personer som själva har sheltie och gillar rasen. Däremot är det en ras som är väldigt förarvek och man behöver ingen fast hand alls för att kunna fostra en sheltie. Så om man vill ha en hund som en utmaning att klara av att fostra, då bör man nog inte skaffa sig en sheltie. För det kan jag känna att jag som sheltieägare saknar ibland,  lite utmaning i hunduppfostran.
De aktiviteter du skrivit om passar bra in på en sheltie tycker jag, dom är väldigt mångsidiga och gillar det mesta.
Sheltien är en ras som kan trivas i en lägenhet, och eftersom du har tänkt dig att aktivera hunden så pass mycket kan det nog fungera bra.

Men eftersom du skriver att din favoritras är schäfer så är nog sheltien olämplig, det är två mycket olika raser i temperament och när det gäller fostran, så risken är nog stor att du blir besviken om du skaffar en sheltie. Men det är bara en tanke - jag vet ju inte hur du känner.

En ras jag kommer att tänka på när jag läser din beskrivning så är det Golden Retriever. Det är hundar som är lagom svåra att fostra, inte för svårt och inte för lätt. Dem är allsidiga och jag vet flera goldens som tränar både lydnad, spår och agility.
Däremot har jag en erfarenhet av att goldens älskar alla människor , men det kanske går att träna bort lite.

Lycka till! Glad

Anibaz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Aussie från en bra och seriös uppfödare, och du har en orädd, stabil hund som hänger med på allt! Glad

Min tik gillar människor, men hon är verkligen en riktig mammagris.

Hon klarar av en vecka med 5 minutersrundor 5 gånger om dagen. Bra exempel eftersom jag ligger med feber och förkylning nu och knappt kan gå ner för trappen.

Jag kör lydnad med min, ska gå kurs i viltspår då hon älskar att använda nosen.

Sen att rasen är så himla vacker är ju bara ett plus.

fia-mia
0

#7 Joo, schäfern är väl en ras där det är extra viktigt att hitta en bra kennel. Jag har haft praktik på ett hunddagis där ägaren har ett gäng schäfrar. Ska dit om ett tag igen så jag ska prata lite mer med honom kring rasen.

Sheltien är inte helt utesluten, tyvärr har jag bara träffat shelties som är rena nervvrak :/ Så jag verkar ha otur

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Starfall
0

#9 Jo, det finns ju tyvärr ganska många shelties som är nervvrak. En av mina hundar är lite nervig av sig och när han ska tränas måste det ske med en mycket mjuk röst annars går det inte alls. Fast det finns ju så många värre exempel, där shelties kan vara så nervösa och rädda att de knappt klarar av ett normalt liv.
Min Love är skällig, men inte nervös alls. Frankie är en riktig tuffing som älskar människor (vilket sheltien inte ska), skäller mycket sällan.. Han ser inte ens ut som en sheltie knappt, fast han har fin stamtavla;) Så ja, det kanske inte är så bra att beskriva Frankie då han är så långt ifrån standarden man kan komma. Men han är helt perfekt enligt mig:)

rebz
0

Om du gillar sheltien kanske Japansk Spets kan vara något? De är väldigt allround och klarar av det mesta. Jag kör lite lydnad och har börjat spåra lite med min Jappe. Vill även köra agility i framtiden. De klarar av de flesta hundsporter så att säga.
 Jappen ser kanske puttenuttig ut men de är framåt och klarar av mer än man tror. De vill vara med så mycket som möjligt och hänger med på allt man erbjuder den. Så även om den får följa med ut och jogga några gånger i veckan och aktiveras mindre ett par dagar så klättrar de inte på väggarna utan har lätt för att varva ner. Så de har lätt för att anpassa sig efter dig.

Spetsar kan framstå som envisa, men jag upplever inte att Jappen är särskilt envis, de gillar att träna och ibland kanske hunden tycker att "men nja jag vill inte göra det där just nu" men då gäller det att "trycka på rätt knappar" så är det inga problem. Det är roligt att träna med hundar som inte är sådana ögontjänare, då är det så mycket roligare när man gör framsteg i träningen.
En bra grej, tycker jag, är att Jappen är rätt reserverad mot andra. Jag har märkt det mycket på min nu (han e 14mån). Folk han hälsat på förut och känner igen kan komma fram och hälsa och han blir överlycklig av att hälsa på peroner han tycker om. När det gäller personer som han inte känner igen så backar han och skäller och vill inte att de ska hälsa. Främlingar måste vinna Jappens förtroende först kan man väl säga. Och det kan vara rätt skönt med folk som bara "åh vilken söt hund" och försöker hälsa utan att fråga och då säger han ifrån :P. Då tänker man lite "tjii där fick ni!" :P. Visst kan man träna det där om man vill, men jag tycker det är rätt skönt ibland. Så de blir absolut inte förälskade i varje person man möter :P

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[Driva]
0

Dvärgschnauzer hund som tycker om att aktiveras. En glad och positiv hund :)

fia-mia
0

För att få en bild av vad jag söker så kan jag väl räkna upp de raser jag gillar mest:

schäfer

aussie

boxer

rottis

tollare

flatcoated retriever

Vilka tror ni passar och vilka går bort? Känns som att allihopa skulle kunna funka.

Tack för alla era tips!

MVH Mia (miisasphoto.tk)