Piper,skäller,hoppar...hjälp
Hej. Jagbehöver verkligen er hjälp. Min sambo har en hund, blandras och väldigt snäll. Men varje gång han går utanför dörren, på toa, åker till jobbet eller något annat där hon inte kan se honom, så piper hon. Piper och ylar och blir helt galen. Hon biter sönder saker så som skor och smink, tavlor, och hon har tillochmed fått upp kylen och tuggat på alla matvaror. Hon ska också vara nära sambon hela tiden, går efter som en svans och ska ligga vid hans fötter hela tiden, upp i soffan och ligga på honom ska hon med göra, men där harjag satt stopp. Någon tid utan atthunden är med tycker jag man ska få. När hon sitter fast ute så skäller och piper hon, ndetsambons pappa kommer ska det ALLTID hoppas. Honom har vi ändå sagt till att pötta ner henne när hon gör så, men han lyssnar inte. Ibland har jag lust att skälla på honom. Man ska ändå respektera vad andra har för regler. Jag som är hemma sjuksktiven för stress, blir såklart sjukt stressad av detta. Och även när sambon kommer hem så ska hon hoppa på honom och springa omkring och skälla. Hon är f.ö två årom en månad. Jag försöker tillrättavisa hunden när hon gör såhär, men hon blir döv då. Min sambo tycker ju om sin hund väldigt mycket såklart, och säger inte åt henne på ett bestämt sätt, utan mer lite.. Barnsligt och direkt efter så får hon massa klappar. I början gillade jag hunden jättemycket, men nu får hon mig mest att bli stressad, vilket leder till att jag nästan alltid är irriterad på henne. Jag vill intekänna så, för hon är världens snällaste. Jag vill ha eb lugn hund som inte är uppe i varv hela tiden. Jag vet snart inte vaf jag ska göra. Känns bara som att jag pratar med luft när jag försöker säga detta till min sambo. Är hemskt tacksam för svar!
Har du provat att belöna henne varje gång hon är lugn? Kanske med klicker? Och istället för att fokusera på allt dåligt hon gör så kan du börja belöna alla bra beteenden. Och ignorera alla dåliga.
Te.x när hon hoppar när din sambo kommer hem, så ska ni ignorera henne och belöna henne direkt när hon slutar hoppa och har lugnat ner sig.
Belöna också när hon ligger och vilar och tar det lugnt.
Sen är det väldigt viktigt att din sambo och du båda är ledare. Ni ska ha samma regler och båda ska tillrättavisa när hon beter sig illa, inte bara du.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Har du testat att typ träna med henne när hon blir stirrig? Typ klicker träna eller liknande, behöver ju inte vara något svårt, bara något så hon blir distaherad och avbryter betendet.
#2 Man ska inte använda klicker för att distrahera eller avbryta ett beteende. Det är fel sätt att använda klicker på.
Jag ger henne godis och så när hon lyssnar på mig, efter att hon har hoppat runt. Men hon kollar alltid upp på min sambo eller höjer på öronen när hon sitter där och det är mig hon ska ha fokus på. Men ja, jag belönar henne när hon är lugn och när hon ligger fint i sin korg etc. Vi går också flera långa promenader per dag, hon får leka regelbundet med sin bror så hon blir ju aktiverad iaf. Det är just det med att vi båda ska ha samma regler.. Eftersom hunden är så "pappig" av sig, så springer hon dit varje gång det är något. Om det ringer på dörren, om hon får tillrättavisanden av mig eller så, och då tycker han ju synd om henne och då går det ju inte att vara bestämd…
#4 Får hon nån mental stimulering förresten?
Det är nått ni får diskutera med varandra. Ni måste ha samma regler och din sambo måste också tillrättavisa.
Vi har en såndär boll som det trillar godis ur om man rullar den på rätt sätt, den tycker hon mycket om och kan leka med jättelänge. Tycker det är så svårt att säga till sambon, känns som att jag har gnällt tillräckligt.
#3jag menade inte att hon ska använda klickern som själva dsitations momentet alltså inte att hunden springer runt och piper och hon klickar det var aboslut så jag INTE menade.
Utan när husse har gått så kan de börja med en klicker session, på så vis får hunden något att tänka på än att husse har gått, den blir dessutom trött i huvudet och kan på så vis lättare slappna av efteråt och hunden får bättre relation till "matte" och kanske inte blir så husse fixerad
Vi brukar ta en promenad en stund efter att han har åkt, just för att jag har trott att hon ska lugna ner sig lite och få se lite annat, träd, människor, skog etc.. Men det är oikadant när vi kmmer hem. Jag ska testa med en klicker, hoppas att det hjälper.
#6 En aktiveringsboll ger viss mental stimulans, ja. Men verkligen inte tillräckligt. Vad sägs om att träna lite trick, lägga lite godisspår, kanske agility eller lydnad? Vilka raser är hon en blanding mellan förresten?
Vissa raser behöver ju mer krävande än andra.
#3 Jaha oj då missuppfattade jag vad du menade. Förlåt!
Att korrigera hennes felbeteenden gör i bästa fall att hon inte uppvisar beteendet, men den underliggande känslan (stress, separationsångest, rädsla eller vad det må vara) förändras inte. Finns det ingen kunnig hundinstruktör i ert område som skulle kunna hjälpa er med en ordentlig utredning och göra ett träningsschema anpassat till er och er hund? För på beskrivningen låter hon (förutom en viss "ouppfostran" vilket ju är lätt hänt när man är flera, en tillåter hoppande ¤ibland¤ och sådär) väldigt stressad och stress är allvarligt även hos hundar.
//Lina
Lydnad försöker jsg träna med henne lite varjedag, men sen är det ju så att jag inte har så mycket ork vissa dagar, vilket är synd. Hsde jag haft mer ork så hade jag jättegärna gått på någon typ av kurs med henne. Mamman är rysk laika och pappan vet ingen vad den är. Jag har inte alls stor erfarenhet av hundar, var väldigt hundrädd innan jag träffade sambon, så hunden har ju hjälpt mig att komma en bit på vägen ang hundrädslan iaf.
Jag läste faktiskt om stress hos hundar nu, och det stämmer mycket väl in på henne.. Trornog jag ska kolla runt lite och se om det finns någon som kan det här..
Tycker det verkar som din partner behöver lära sig att det inte är bra för en hund att vara så stressad och att du inte är elak som försöker träna henne. En hund som har regler mår bra.
Ni måste komma överens om hur det ska gå till i träningen, annars kommer det inte fungera hur mycket du än försöker. Om han blankt struntar i det så faller det.
Jo, risken är ju att det faller på att han tycker jag är för sträng eller dum eller något. Det hade vart mycket lättare om vi hade skaffat hunden ihop, känns som att jag inkräktar lite. Men det är lika mycket mitt hem som hans och hundens.. Tack för alla era svar! Ska sätts mig ner och försöka prata med sambon om detta och kolla upp om det finns någon hundinstruktör som kan lite mer om stress kanske. Tack!

Om hon är väldigt beroende av honom, kan det bli bättre om hon ser mer nytta i dig, och även blir tryggare i sig själv.
Jobba på att du oxå är viktig för henne.
Var trygg, var en resurs, var rolig. Finns där för henne. På promenader, när folk kommer hem till er od, ta själv första kontakten med gäster, hundar od. Släpp bara fram snälla och trevliga individer till henne.
Kanske du kan ta fler av promenader och rastningar, vara den som ger henne maten. Kan ni leka tillsammans? Om inte, hitta på några sätt att leka på, så att ni bygger relation. Kanske träna trick, så att ni har trevligt tillsammans på ett kreativt vis. Sambon får dämpa sitt förhållande med henne ett tag. När han har varit borta kan han hälsa, men inte alltför översvallande. Kanske rent av vänta till hon lugnar ner sig. När han kommer hem kanske du kan kasta ut en näve extremt gott godis, så att hon letar korv på golvet och inte hinner jaga upp sig.
Om hon är nervös och stressad kan ökad kroppskontroll stärka hennes självförtroende. Jobba på balansövningar ute i skog och mark. Lägg spår och låt henne få en huvudroll, där hon kan leda er till spårslutet.
När det gäller separationsångesten gäller det att träna. Backa och gör som man gör med en 8 v valp. Lämna henne ensam i ett rum några sekunder, inte mer. Kanske att sambon kan lämna er, när ni leker, busar eller myser, och komma tillbaka innan hon hinner reagera.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Åh, bra tips. Tack! Jag leker med henne varjedag en stund, och mat brukar jag mest ge henne. Men jag ska fortsätta. Vi har faktiskt låtit henne vänta ett tag innan hon får hälsa p sambon, men hon är lika upphetsad för det. Kanske ska hon inte få hälsa alls? (han jobbar alltså natt, kommer hem vid 02.)

Men hon måste ju få hälsa oxå, om hon blir glad. Kan inte han bara klappa henne lite och säga hej, och sen ignorera henne till hon varvar ner, och gå och vara med henne då hon är lugnare?
Testa att ge henne något jättegott att äta sekunden innan han kommer in genom dörren, och se till att det är så gott att det är mindre viktigt att han kommer. Även om hon lämnar det och hälsar, så kanske några sekunders hälsande kan räcka, och sen tillbaka till äta mer godis.
MVH Elin
Jo.. Fast ibland tar dt jättelång tid innan hon är lugn. Och om han då går fram och hälsar så blir hon lika stirrig igen, det bara börjar om. Huhu, jag ska testa det med att ge henne godis innan han kommer innanför.
Min hund har också problemet att hon blir UBERglad när man kommer hem. Vi har gjort så att hon får vänta på en matta vi har i vardagsrummet tills vi säger till. Jag gör så att jag lägger mig i soffan och låter vår hund hälsa. För då blir det lite automatiskt att hon lägger sig ned på mig och slappar av fortare. Det blir alltså inte hopp och studs som triggar ännu mer. Dessutom tycker hon jag är lite tråkig efter en stund eftersom jag ligger i soffan och går självmant där ifrån. Jag säger inte heller så mycket utan klappar bara om henne, just för att ljud gör henne ännu "gladare".
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
tycker vattnadal har gett dig flera bra tips, jag tror det är sen tid o tålamod man bör ge tjejen. Du säger detta är sambons hund en fråga på detta då är hunden ensamtränad och hur länge har ni bott i denna lägenhet? hur akterveras hunden? Jag tror det är jätte bra om du leker och även tar promenader varför inte göra lite enkelt godissök som kräver så lite av dig men mer av hunden :) det brukar uppskattas.
#19 Lägger sig din hund på dig i soffan för att hälsa?
ja… hon ligger ju inte stilla utan ålar runt. men oftast kör hon in nosa i hslsen och borrar in sig där samtidigt som jag klappar på henne. kan tillägga att hon inte är så stor
Vi flyttade till hus för…åtta månader sedan. Hon är ju hyfsat ensamtränad iaf, annars skulle hon väl inte pipa och gnälla och äta upp saker. Som sagt, vi tar flera långa promenader per dag och jag ska hitta på lite roliga spår som vi kan följa.. Igår förresten så tillrättavisade jag henne igen, och jag antar att hon blev rädd för hon kissade ner sig och började skaka. Sen gick hon iväg med svansen mellan benen. Idag har hon inte ens hälsat på mig som hon brukar göra på morgonen. Har knappt velat gå med ut.. Ändå har jag försökt få henne leksugen, studsat omkring lite, rullat boll, lekt med laserpekaren etc.. Känns inte alls bra dt här. :(

En hund med ångest och rädslor bör man inte korrigera. De kan inte ta till sig och lära sig något när de är i detta stadie, utan blir bara sämre, som du märkte.
Jag förstår att du blir galen om hon bara låter och springer runt hela tiden, men försök att ignorera eller avleda henne istället, om det går. Be henne sätta sig, lägga sig, tugga på ett ben eller vad som helst. Kan hon vara tyst och stilla bara sekunder, beröm och belöna det. Försök att uppmuntra henne så fortb hon gör något åt rätt håll.
Det kan vara så att man måste ensamhetsträna igen, efter en flytt. Ny miljö kanske inte alls ger tryggheten hon behöver, och om hon anser att tryggheten sitter i din sambo, måste du visa henne att du oxå är lugn och trygg. fdet gör du tyvärr inte med korrigeringar. Läs gärna boken Bra relation av Kenth Svartberg. Den tar upp massort av bra tips och övningar att göra för att stärka relationen med sin hund.
MVH Elin
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tror du ska ta Vattnadals råd, hon kan hund :)