Missy och Båtsman - lika som bär?
När vi möter folk så tycker alla att Missy (som är en Berner sennen) är så himla lik en Sankt bernard. "Är det en sån där som Båtsman?" kan dem säga. Själv ser jag ingen större likhet. Gör du?
Nej, jag ser ingen likhet :) Men är man inte så hundkunnig så har ju båda mycket päls, är stora hundar och är tecknade i ansiktet.
#1 Ja, men Missy har ju svart rygg och Båtsman brun, har aldrig riktigt fattat det här.
Precis 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nej… men de som är sådär måttligt intresserade av hundar och hundraser är det nog som säger så åxå :)
Jag får höra väldans många förslag på mina hundar, vad de är för raser :)
Nej jag tycker inte heller dom är lika men precis som dom ovan säger så är det nog dom som inte är så hundkunnig som frågar. Tänk bara på vad dom frågar, 'är det en sån som båtsman?' och inte 'är det en sankt bernhard?' det säger ju att dom kanske inte ens vet vad båtsman är för ras. :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Jag tyckte förut att de var ganska lika… När jag var liten alltså, och inte hade sett så många stora hundar.
Ser inte likheter alls :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har ju en sankt bernhard, och fått höra många gånger "kolla Båtsman", "kolla Beethoven" hehe :)
Träffat många berner sennen hundar med.
Utseende mässigt är det inga likheter, lite i vissa beteende osv är dem lika men inte annars :D
#9 Eller kolla Cudjo!
Har du sett den filmen?
#10 Ja den har jag sett, men det har jag inte fått höra ännu ;) hehe
#11 Nä det får man väl hoppas, för i Sverige har vi ju som tur är ingen rabies.
#12 Nej det ska vi vara glada för:P hehe :=D
#13 Ja, med en galen och stor Sankt bernhard skulle det kunna gå väldigt snett.
#14 Ja, med vilken storvuxen ras som helst:P
Inte alls roligt. Men jag tror inte dem blir så galna som i filmen:)
gösses hur kan de inte se olikheterna? hahah 
#16 Undrar jag med, liksom även om dem är långhåriga är ju Sankt bernhards bra mycket större.
Det kom fram en kille till mig en gång när jag stod med mina hundar (en Corgi och en Jack Russell) utanför affären:
Killen: Åh, är inte det där en sån som i The Mask? *pekar på Corgin*
Hans flickvän: Nä.. Det där är väl en sån? *pekar på JRTn*
Haha, lagom snyggt att tro att Humla är en JRT när det står en precis bredvid :)
Men ja, jag kan för mitt liv inte se skillnad på olika bilmärken/modeller, helt enkelt för att jag inte är ett dugg intresserad, så jag kan faktiskt förstå att folk som inte är insatta i det här med hundraser gissar lite fel ibland :)
#18 Ja det var ju också skillnad på dem. Samma här med bilar, dem levande varelserna intresserar mig mer.
#20 Åh så himla fin! Gillar verkligen Leonberger :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#20 Ja, stor och långhårig, då är det en Båtsman hur den än ser ut.
#20 Haha Så fin!:D
Leonberger är underbara hundar, likså new foundland
New Foundland tycker jag är mest lik sankt bernhard i så fall förutom färgen, eftersom den är med grov och massa hängläpp :=)
#21 & #23
Tack så mycket! Ja han var underbar, blev dock bara 4 år gammal =/
Ja precis, sedan verkar de ha missat att det finns ett antal fler stora raser som är långhåriga =P Man får väl vara glad att det inte var en landseer man hade för de är ju både stora, långhåriga och fläckiga även om deras fläckar har en annan färg ;-)
#24 Fast Landseer tycker inte jag är lik sankt bernhard mer än att dem är stora och långhåriga:P
Nej det tycker inte jag heller men då de även är fläckiga som stb så lär de, för ett otränat öga, vara ännu mera lik bernhard än t.ex. leonberger och berner som inte är fläckiga =)
#26 Ja det är sant :D
Ligger inte den här tråden lite fel?
28 gör den säkert
Men Båtsman är en änglahund o kanske hedras han lite genom tråden 
#29 Hihi jo det är ju sant iofs ;)
#18: Jag är också helt oinsatt i bilmärken/modeller men då skulle jag (om jag var intresserad av att veta) fråga vilket märke/modell det rör sig om. Vilket vissa såklart gör när det gäller hundar också men ibland när frågan snarare ställs som ett påstående ex. Visst är det där en sån där "valfri ras" undrar man ju lite vad folk tänker.
Eller när en bekant fick frågan om hennes vita boxer valp var en JRT och jag ser absolut inget fel i att fråga i sig, missförstå mig inte, men om man misstar sig på en JRT och en Boxer är raskunskap inte ens bästa ämne så varför frågar man bara inte vilken ras istället.
Allra mest ogillar jag dock människor som inte ens frågar utan bara utgår från att hunden är av valfri ras och det inte alls stämmer. Om man har rätt går det väl an men ska man uttala sig bergsäkert bör man kanske vara säker.
#28 Nämen oj herregud! Trodde jag la den i övrigt, måste ha tryckt fel…
Sorry allihopa.
Jag själv ser stor skillnad, men jag förstår ändå dom som tror att de är av samma ras.
För båda är stora, är lite lika kroppsmässigt och har ganska lika teckning (även då det är olikafärger) och sen så är pälsen liknande också.
#33 Kan säga så mycket som så här att sankt bernhard och berner sennen har inte likadan päls i verkligheten.
Och berner sennen är 3 färgade, sankt bernhard 2 färgade.
Men visst är man inte insatt i hundar allså så kan väl de flesta raser se likadana ut (syftade inte på dej)
St Bernhard är också trefärgade, som Berner Sennen.
Men dem har sina likheter, för ett otränat öga är det inte lätt. Har tappat räkningen på hur många som tror min Tervueren är en Schäfer eller Collie, och honom har jag bara haft en månad.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#35 Jag har en sankt bernhard själv. Nej dem är 2 färgade, vita med "roströda"fläckar. Dock mörkare i ansiktet men dem räknas som 2 färgade:)
Det är så jag tolkar rasstandarden i alla fall.Men kan ju tolka den fel.
Tervuern och schäfer är ju mycket mer lika:)
#36 Så bara för att du har en STB så är dem tvåfärgade? Rasen har tre färger. Vitt, rött/brunt och svart. Alltså trefärgade. Ingenstans i standarden står det att rasen är tvåfärgad.
Och Schäfer och Tervueren är inte lika alls, kanske dem spetsiga öronen och kroppsformen. Precis som STB och Berner Sennen har likadana öron och kroppsform 
Och lite OT - Jättesöt bild på Lillan!
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#37 Nej det har jag inte sagt. Men har fått det förklarat att det roströda går över till mörkare i ansiktet men det kan vara som du säger med att det räknas som 3 färgat. Lillan är vit med roströda fläckar och mörkare i ansiktet, nästan svart. Precis som det ska vara :)
tack ^^,
Ja det var kroppsformen och öronen jag tänkte på. Jag ser lätt skillnad på dem men jag älskar ju schäfer med så :)
#38 Ja jag tycker iallafall dem är trefärgade, men det stämmer ju att det blir som en "övergång" från rött till svart. Det blir ju lite förvirrande. Lillan är ju korrekt tecknad, likaså var min mamma STB. Har ju aldrig sett en STB utan dem mörkare markeringarna i ansiktet.
Tervueren och Schäfer ja… Fast Terven har mycket mindre öron, längre nos, inte alls samma markerade panna som Schäfern. En gång fick jag höra "Vilken ful Schäfer" och visst, hade Terven varit en variant av Schäfern så hade den varit ful. Men så säger man ju inte. Lite vanligt folkvett förväntar man ju sig.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#39 Ja det är förvirrande:)
Tack ^^, Ja hon har bra teckning, dock inte utställningsbar pga sin osäkerhet.
Jag älskar schäfer. Terven är fin men tycker dem har för smala nosar på något vis:) Jag vill ha en svart långhårig schäfer (alltså inte godkänd). Men älskar schäfer över lag :)
#40 Jag har svårt för Schäfer, pga aveln. Känner att jag inte vill stödja en ras som är så jäkla förstörd. Fina hundar, helt klart. Men fortsätter aveln som den gör så blir det aldrig en Schäfer för mig.
Kan ju säga det att jag aldrig velat ha belgare, varken psyket eller utseendet intresserade mig. Men när jag träffade Arach och ägaren berättade att han skulle omplaceras så var det som om ödet talade, typ. Tycker han är vacker som en gud och världens kelgris. Alla är jätteskeptiska när dem hälsar på oss för dem har ju hört att Belgarna är helt hopplösa mentalt, men dem blir glatt överraskade när dem träffar honom. Han är lugn som en filbunke, säger inte ett ljud och äääälskar mys. Så jag hade tur 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#41 Nä köper jag schäfer blir det en rakryggad schäfer med bra föräldrar. Inga sönderavlade hundar, utan seriös avel.
Mina kusiners grannar har en groendeldal, mysiga hundar:)
#42 Grönisarna ligger i botten av belgarna så vad roligt att dem fick en bra hund! 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#43 japp, dock var den ena väldig osäker som valp (gick valpkurs med den) men nu är det tvärtom. Handlar nog mycket om ägare & uppfödare:)
Dock har hon haft en del sjukdomar på dem