Eventuella förändringar
Imorgon ska jag på jobbintervju, är galet nervös.
I nuläget arbetar min sambo dagtid 8-16:30 och mina tider varierar en hel del mellan kl 8 och kl 22 på kvällarna. Dock så har jag mest jobbat kväll, så hunden har på så sätt bara behövt vara hemma några timmar per dag. När vi har jobbat lika eller nästintill har vi ordnat att hon fått vara hos någon av våra föräldrar eller så har min syster hjälpt oss.
Om jag skulle få detta jobb så är de arbetstiderna alltid 8:30-17:00 samt att jag måste pendla till Linköping (från Norköping). Vilket ju tar lite tid. Utöver pendlingen så är ju den främsta nackdelen att vår totala tid hemma hos hunden kommer bli mindre.
Trivs dock inte så bra på mitt nuvarande jobb längre, så det skulle vara kul med något nytt. Annars är den stora fördelen att jag kommer att öka på inkomsten. Samt få större erfarenhet.
Dock är min sambos anställning tidsbegränsad till sista september, därefter vet vi inte hur det blir, och om han skulle gå tillbaka till kockyrket är det ju mest kväll o helg.
Och nu för att komma till min undran. Hur ska jag göra med hunden?
Om jag nu skulle få jobbet samt att han får va kvar på sitt, dvs att vi båda kommer jobba dag.
1. Fixa och knåpa så att vi kan fixa promenix varje dag eller vistelse hos någon i familjen. Alltså typ att sambon eller min mamma kommer på sin lunch och går ut med vovven. Eller att hon är hemma hos min pappa eller hans föräldrar. Så att man liksom fixar ihop det så.
2. Letar efter en passande dagmatte/husse i närheten. Har läst en del annonser på bla grannar.se o blocket. Samt andra sidor.
3. Lämnar henne på hunddagis. Finns lite att välja mellan, men det kostar ju en hel del.
Vilket skulle du föredra? För- och nackdelar?
Än så länge är ju detta bara spekuleringar, vet ju inte ännu hur det blir. Men funderar bara lite såhär i förväg. :)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Personligen skulle nog ha valt alternativ 1 eller alternativ 2. Hunddagis är ju rätt dyrt som sagt, plus att alla hundagisar tar väl inte emot Amstaff? Men det går ju iofs att kolla upp :)
Kan nån i familjen passa henne ett tag eller om du hittar nån vettig hundvakt som du kan lita på, så tycker jag att det är bättre.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#jag jobbar på ett hunddagis, har aldrig hört talas om att man inte tar emot amstaff :O
Hade valt 1 eller 2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Svårt! Det beror så mycket på hunden. Hade jag varit tvungen att välja hade det blivit 2, men förmodligen hade jag inte tagit ett jobb där tiderna inte fungerar. MEN, det har helt och hållet med min hund att göra. Om du har en hund som är enkel att lämna till andra och som har lätt att anpassa sig så är det nog inga problem vad du än väljer!
Är det ok för din familj så tycker jag bäst om alt 1 (helst att chili får vara där förståss om det funkar) Livet bjuder ibland på utmaningar och möjligheter, klart du ska ha ett jobb som du trivs med!!! Ni verkar ju ha många tänkbara lösningar. Lycka till på intervjun!!!
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Jag tycker nog egentligen 2 el 3 eftersom 1:an verkar bli ett evinnerligt pusslande som i längden blir väldigt jobbigt att hantera. Ställer också ganska höga krav på andra, men är alla glada åt att göra det så visst då är det en bra lösning.
#1 och 2 det FINNS hunddagis som inte tar Amstaff, i vart fall enbart i begränsad mängd. Vet ett här där jag bor. De har ett par Amstaff, men nekade en arbetskamrat och sa att de hade inte ork till fler av den sorten.
Jag tycker också, precis som nr 4, att man måste ta livets utmaningar och möjligheter! De flesta hinder går att lösa.
Om du får jobbet tycker jag att du ska försöka hitta en dagmatte som hunden kan vara hos på dagarna :) Jag tycker inte det är något hundliv att vara själv hela dagen med en prommenad mitt på dagen. Blir ju många timmars ensamhet..
Så jag tycker helt klart att en dagmatte skulle vara att föredra om du får jobbet :)
Tack så mkt för alla svar :)
#1 Har jag faktiskt aldrig hört om, inte heller sett på de hunddagis jag har kollat på i närheten. Men det lär jag ju få svar på när/om jag skulle behöva kolla upp det närmare.
Men jag tror också att jag känner lite som du.
#2 OKej =)
#3 Jo visst är det svårt, alltså hon är ju inte alltid jätteenkel. Behöver en van förare, då hon tex kan bli kanska osäker. Dock är det mkt bättre nu. I vilket fall så om vi skulle skaffa en utomstående hundvakt måste vi ju träffas flera gånger innan för att se om de passar. Andra hundar är inget prolem. När vi lämnar henne hos ngn i familjen går det alltid bra.
#4 Absolut, de hjälper mer än gärna till :) Jo absolut, det tycker jag med. Har varit på intervjun nu och det gick bra tycker jag. De verkar ganska "hårda" och tex om man inte skulle passa på jobbet är det stor risk att man får gå. Men jag vet ju å andra sidan inte hur länge jag får vara kvar på mitt nuvarande arbete, känns ätt värt att ta chansen :) Får veta senast fredag :D
#5 Visst blir det en massa pusslande isf. De jag har tillfrågat hjälper dock gärna till :) Kanske en kombo av 1 o 2 vore nått..
Ja, hinder brukar ju för det mesta gå att lösa!
Jag kan kanske hamna i samma sits snart, så följer tråden lite 
I vårt fall skulle det nog bli 1 eller 2, dvs någon som tar ut på promenad eller dagmatte. Men funderar också på att söka hund-aupair. Vi bor trots allt på Costa del Sol och kanske någon vore intresserad av att åka ner och ta hand om hundarna och samtidigt söka jobb på bar eller restaurang i närheten. Men det får vi se när den tiden kommer.
Vi kör med att någon (oftast jag) Går hem på lunchen. Dock bor jag bara 10 min gångväg ifrån mitt jobb och dessutom så handlar det om c:a 2 dagar i månaden då jag jobbar mest kvällar och helger. Men för oss funkar det jätte bra, min närmsta vän kan hjälpa till ibland om ingen kan slita sig från jobbet men det händer inte så ofta.
Jag hade gjort som så att jag letar efter bra dagmatte/husse gärna en som vet lite innan hur hon funkar och är kanske nån granne? Annars hade jag gjort lista på vilka som kan ställa upp som hundvakt. Dagis är bra säkert men jag skulle hellre ha en dagmatte/husse :)
#2 Inte alls så ovanligt tyvärr.
#5 Varför skrev du till mig? Jag sa ju att det fanns.
#6 Nej jag vet, det blir ju tråkigt för henne i längden =(
#12 - Bara för att inläggen hängde ihop. Du skrev att det fanns och den andra att det inte fanns så jag bara höll med dig.
#14 Jaha okej :)
Jag har ställts lite mot samma problem, då min sambo jobbar heltid och jag pluggar men har börjar extra jobba mer. Men jag tycker att det är synd om hunden om man bara rusar hem på lunchen och tar ut den.
De veckor vi har haft det så (då har det handalr om kanske 3 dagar max) så märker jaga tt min hund blir stressad och väldigt "mattig". Därför var det inte alterntiv för mig.
Jag hade gärna haft på hunddagis då hunden får väldigt mycket socialkontakt med andra hundar, vilket jag tycker är superbra! Tror hunden trivs bättre med hundar hela dagen än en människa, eftersom man själv sedan umgås med den resten av tiden. Dock var det inget dagis i närheten som hade eltidsplatser. Så idag är min hund för första gången hos sin nya dagmatte. Jag annonserade på blocket, vilket kände så där måste jag medge. men så hörde denna person av sig och vi träffades hos henne och det kändes jättebra. Så jag hoppas att det fortsätter så också :)
#16 Ja, när det bara är några dagar ibland är det ju lättare att fixa. Det är så vi har fått göra nu, och det är inga problem.
Hur gick det hos dagmatten? :)
#10 Lista är ju smartigt. Som jag kan komma på nu har vi 5-6 personer som gärna hjälper till.
#17 det verkade gått jättebra, hon hade varit ute på fyra längre promenader under dagen så hunden var nog väldigt nöjd :D
#18 Vad bra 
Hur gjorde du gör att hitta dagmatten?
Jag annonserade på blocket. Det kändes så där, men hon som svarade nu hade referenser från tidigare daghundar.
Sen har jag det ganska lätt då vår hund kan i princip vem som helst passa, hon kräver inget annat än sällskap, och hon är liten så sp länge personen är hundkunnig och ansvarsfull känner jag att jag inte behöver oroa mig så mycket.
Kan tänka mig att det är skillnad om man har en hund som inte är så "enkel" :)
Ska tipsa om www.grannar.se också :)
OKej :) Ja det kan ju vara lite klurigt att hitta ngn som verkligen passar. Det behövs ju en person med ganska stor hundvana, som jag måste känna att jag kan lite på, samt att hunden och personen ifråga klickar. Hon kan ju vara lite avig med vissa personer, åtminstone till en början innan hon lär känna dem.
Grannar var jag faktiskt inne o kollade på, hittade några som annonserat som ville ha daghund här i stan.
Hur mkt betalar du din dagmatte per dag?
#22 Jag är dagmatte och får 75kr/dag. Så har jag hunden en hel månad så får jag 1500kr.
#23 OKej :) Det är ju både billigare och bättre än hunddagis iom att hunden får mer uppmärksamhet osv. Men det gäller ju att hitta ngn som passar också.
TS; hur gick det på intervjun? :)
#24 Jo precis. Man släpper ju inte gärna iväg sin hund till vem som helst. Tror att min dagmatte hund trivs rätt bra här då vi har stor inhägnad tomt och hundkompis :)
#25 Det kändes ganska bra, men sen så är det lite svårt att veta. De verkar ganska "hårda" och tex om man inte skulle passa på jobbet är det stor risk att man får gå. Men jag vet ju å andra sidan inte hur länge jag får vara kvar på mitt nuvarande arbete, känns värt att ta chansen :) Får veta imorgon. Båda jobbet innebär att ta emot inkommande samtal från kunder, och på mitt jobb nu känns det som det går sämre och sämre, jag har liksom ingen motivation längre. Känns lite som att jag ändå "hänger löst"på jobbet om jag inte bättrar mig.. Så även fast det är liknande så är det ju ngt nytt. Nu är det för en internetleverantör på supportavdelningen jag jobbar (man får ta mkt skit kan jag lova,det tär på en), men är anställd via bemanning (=dålig lön i detta fallet). Det andra är hos en bank, kommer att hjälpa till med överföringar, inloggning osv. Kommer isf bli anställd via banken själva.
Vi betalar 100kronor dagen.
#27 Då hoppas jag att du får jobbet. Är alltid skönt att vara riktigt anställd. Och jag kan tänka mig vilket påfrestande jobb det är att sitta i kundcenter dit folk ringer och klagar.
#27 Håller tummarna för att du får jobbet! :)
#29 #30 Tack för era lyckoönskningar =) Kommer vara spänd hela dagen tills jag får veta :P
Beskedet blev uppskjutet, men jag fick veta idag iaf. Tyvärr fick jag det inte, de tog sånna med mer erfarenhet bla. Tror att han tyckte att jag är för ung också =/ Men det är bara att söka andra jobb!
Så denna gång blev det ingen förändring, men jag tackar för era svar. Det kan ju bli aktuellt någon annan gång =)
#32 Tråkigt att det inte ville sig den här gången.
#32 Vad tråkigt att höra. Men det är bara att söka vidare som du säger och inte deppa ihop :)
#34 Nae precis. Kändes både väldigt tråkigt och skönt på ett sätt (främst pga att jag skulle känna göra med min kära hund). Å andra sidan går det ju att ordna, men skulle ändå ha lite dåligt samvete :P