Dolda fel
Vid HD röntgen upptäcktes det att min hund har en övergångskota, en missbildning som har funnits där sedan han var nyfödd men som inte brukar upptäckas fören vid just HD röntgen.
Klassas det som en dolt fel?
Kan jag kräva pengar av den s.k uppfödaren?
Uppfödaren har inte tecknat någon dolda fel försäkran, otur för henne?
Hur ska jag göra? Min hund kommer säkert behöva opereras för att bli helt bra och vill inte ens tänka på vad det kan kosta om det inte går på försäkringen.
Så hur funderar dolda fel på blandras vars uppfödare inte har tecknat någon sådan försäkring?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
ger dig en putt för att jag vill läsa. Tror att det vissligen kan vara svårt o kräva något om det rör sig om blandras, men om det är ärfligdefekt så tycker jag du ska säga till uppdödaren om detta för då är det någon lr båda fäderdjuren som bör tasbort från aveln.
Uppfödaren sålde tiken några månader efter att valpar var sålda. Allt handlade nog om pengar skulle jag tro.
2 trist, du vet inte hur det är med kullsyskon tänkte kanske kan man varna dom oxå lite så de rönkar sina hundar.

Jag lämnar ett avtryck så jag hänger med i tråden.
Mitt råd till dig är att kontakta SKK om uppfödaren har registrerad kennel.
#4 Det är en blandras om du läste inlägget. Men det ska gälla samma saker eftersom det klassas som en vara.
#5 frågan är ju om dom har skyldighet att försäkra eller om det är du som får betala allt?

Om det klassas som ett dolt fel, får uppfödaren betala, oavsett om de har försäkring eller ej. Rådfråga din veterinär och kolla med ditt försäkringsbolag.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#7 men om det då är en blandras är det då inte svårt att styrka att den har fött upp hundarna?

Man skriver väl papper ändå, när man köper en hund? De jag vet som har blandraser eller oregat gör det. Alla hundar ska ju vara registrerade hos JBV…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag har ett papper med uppfödarens underskrift när vi betalade tingningsavgift och ett papper när vi betalade slutsumman.
Registrerad i JBV är han men det är ju bara ett ägarregister?
9 vad skönt att du har lite koll på detta :D Hoppas att du får rätt till detta nu TS jag håller tummarna att uppdödaren tar sitt ansvar :)
För hu rlänge sen köpte ni hunden?
Så här säger köplagen:
_
Reklamerar köparen inte inom två år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.
_

#5 Nej jag läste inte sista meningen.. So sorry, myyyyyyyyy bad! :p
mitt ilägg ser hel konstigt ut så här kommer det igen :)
Köplagen säger följande:
Reklamerar köparen inte inom två år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.
Samt:
Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen, får köparen kräva prisavdrag beräknat enligt 38 § eller häva köpet enligt 39 §.
och paragraf 38 säger:
38 § Kräver köparen prisavdrag, skall det beräknas så att förhållandet mellan det nedsatta och det avtalsenliga priset svarar mot förhållandet vid tidpunkten för avlämnandet mellan varans värde i felaktigt och i avtalsenligt skick.
Klippt från Agria:
*Dolt fel på hund
Publicerat: 2011-05-24 08:55
Hundar räknas rent försäkringsjuridiskt som varor och därför kan även hundar ha så kallade ”dolda fel”. Enligt konsumentköplagen är en person som sålt en valp skyldig att ersätta köparen för dolda fel som uppkommer hos hunden. Hos Agria finns en försäkring som ersätter dolda fel vilket är en stor trygghet för både säljare och köpare.
Med ett dolt fel menas en sjukdom eller ett fel som har börjat utvecklas före besiktningen och leveransen men som inte kunnat upptäckas. Exempel på dolda fel hos hund är vattenskalle, missbildningar av inre organ och dövhet.
För att Agrias Dolda Fel-försäkring ska gälla måste en valp som säljs vara besiktigad av en veterinär inom sju dagar före leveransen till den nya ägaren.
En vanlig veterinärvårdsförsäkring gäller inte för dolda fel eftersom de funnits där när försäkringen tecknades. Däremot kan du som säljare teckna en speciell dolda fel-försäkring för de valpar du säljer. Har du din tik försäkrad med Agria Avel så ingår dolda fel-försäkring för hennes valpar som registrerats hos Svenska Kennelklubben.
En dolda fel-försäkring gäller till och med att valpen du sålt är tre år och tre månader gammal. Försäkringen måste dock ha tecknats mellan sju och tolv veckors ålder och valpen måste ha besiktigats sju dagar före leverans.
Som säljare av en valp är du skyldig att ersätta köparen för dolda fel upp till valpens köpesumma i tre år efter leveransen. I Agria Avel ingår en dolda fel- försäkring upp till 15 000 kronor. Om valpen säljs för en högre summa kan uppfödaren välja att teckna en kompletterade försäkring för överstigande belopp.
Om pengarna för behandling tar slut på dolda fel-försäkringen, är det tryggt att veta att Agria fortsätter att ersätta det dolda felet på valpens egen veterinärvårdsförsäkring om den också finns i Agria. Det förutsätter att valpens försäkring är tecknad innan det dolda felet upptäcks.*
Eftersom det är en missbildning din hund har så borde det klassas som dolt fel och säljaren ska stå för behandlingen upp till valppriset… Eller fattar jag det fel?
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Tillägg: Är det ett dolt fel så gäller inte vanliga veterinärvårdsförsäkringen så kräv uppfödaren på det!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Fast det där gäller väl ändå inte en privatperson utan enbart om man köper från en näringsidkare eller att en privatperson väljer att sälja varan genom en.
≧◔◡◔≦
TS:
Kontakta ditt försäkringsbolag.
≧◔◡◔≦
#17 nej köplagen gäller köp mellan två parter som lika, alltså näringsidkare-näringsidkare eller privatperson-privatperson
näringsidkare-privatperson däremot är konsumentköplagen… men annars gäller köplagen och avtalslagen för alla
Tack för att du förklarade det.
Kikade för säkerhetens skull på konsumentvekets sida och där står i princip att "köpt är köpt" köpelagen är inte tvingande vilket gör att det kan bli ord mot ord om inget giltligt avtal är skrivet och TS får ta upp det i tingsrätten och få det prövat.
≧◔◡◔≦
Det med reklamationsrätt efter man har undersökt det är gällande lag. Sedan kan man avtala bort det.
Men samtidigt är ju ett höftfel ofta inget man kan se vid unga ålder, så uppfödare kan inte vet att hunden har höftfel. beroende på ras kan det ju vara en vanlig åkomma vilket då köparen bör ha haft i åtanke att problemet kan komma att uppkomma. och har man då inte avtalat något innan, så är det inte självklar vad det är som gäller.
Audell sa till mig för några år sen att under sin tid som avläsare för SKK såg han t ex att ca 15% av alla schäfrar har förändringar från det normala på sista ryggkotan. Men så länge förändringen är liten så meddelades inte ägaren. Det påpekades bara vid kraftigare avvikelser från det normala.
Enligt Audell så fanns det då inte någon direkt forskning på fenomenet.
Nedärvning är därmed inte klarlagd men helt klart är det ju ärftligt.
Men om ägare o uppfödare av olika anledningar aldrig ens får reda på att deras hundar har t ex en sista ryggkota som avviker från det normala så kommer knappast någon att ta hänsyn till det i aveln heller.
Avvikelser från det normala på rygg/nackkotor är vanligt på hunddjur i allmänhet. En konservator jag träffade för länge sen sa att han aldrig stoppat upp en räv med normala kotor hela vägen! Speciellt atlaskotan var som regel påverkad och kunde ibland vara så deformerad att den bara var ett fragment, men inte en riktig kota!
I raser som normalt inte har HD-bekymmer så finns det få röntgade hundar. Inte är det fler som då röntgar hela kotpelaren heller…
I en amerikansk studie på Borzoi visade det sig att ca 40% av hundarna hade någon avvikelse på minst en kota i kotpelaren. Denna studie gjordes i samband med hundarnas förmåga att springa, om det nu var racing eller lure coursing låter jag vara osagt. Men det fanns en direkt korrelation mellan hur snabb hunden var och konstruktionen.
Riktigt snabba hundar hade perfekt kotpelare! Borzoi, precis som de flesta vinthundar älskar ju att springa och det var enbart inom gruppen med onormala kotor man kunde hitta hundar som inte var intresserade av att tävla.
Så just för kapplöpningsraser där uppfödare avlar för kapplöpning kan man anta att aveln per automatik går mot bra kotpelare, de andra kommer ju inte att prestera lika bra.
Antagligen finns det bruksraser där utan att veta det också avlar i första hand på bra kotpelare just baserat på avelsdjurens prestation.
#22 Intressant läsning!
≧◔◡◔≦