Att upprepa kommandon
Jag hjälper till och från till med en ettårig labrador. Fem dagar i veckan bor hon hos ett pensionärspar, vilket gör att hon får för lite motion och ingen mental aktivering. Det är detta jag ska hjälpa dem med.
Men när jag kommer dit är hon uppe i varv, vilket jag kan förstå då hon har överskottsenergi som jag vet inte vad. Hon studsar och hoppar. Tar man tag i selen studsar hon på samma plats till hon stannar upp av ren utmattning. Jag ber henne alltid att sätta sig när jag ska hämta henne. Men eftersom hon har sån energi gör hon allt annat än att sitta. Oavsett om jag är lugn och är tyst, tar tag i henne osv… Ordet sitt förlorar ju nästan sin innebörd när jag får säga till henne i flera minuter utan att hon lugnar sig. Jag vet ju att hon inte lugnar sig eftersom hon är understimulerad, så det är ju inte hennes fel.
Så min fråga är:
Ska jag fortsätta ställa krav på henne genom att ge henne kommandon, eller låta henne vara tills hon frivilligt lugnar sig och då belöna? Känns så trist att tjata, samtidigt är det kanske bra att ställa krav. När hon väl fått lugna ner sig är detta världens härligaste hund så hon vet mycket väl vad ett sitt innebär.
Känner mig så kluven, extra svårt är det då ägarna hinner lägga sig i om jag inte ger nåt kommando direkt. kan väl klargöra ifall nån missförstod att min fråga gäller när jag hämtar henne, inte om jag ska ställa krav annars, för det vet jag att måste.
Att ställa kravet att hon ska sitta direkt trots att hon inte kan, tror jag är lite för jobbigt för henne. Kraven skall vara tillräckligt enkla för att hunden ska klara dem, och allt eftersom ökar man dem så att hunden fortsätter vara taggad och vill fortsätta.
Jag skulle ignorera det hela, tjata är inte bra. Fixa och dona bara, strunta i henne när hon är sådan. Eller lek lite med henne först och be henne sitta när leken är slut. Kanske fungerar på hunden du jobbar med? För mig har sådant alltid gått bra, men alla är ju olika. :)
Vad händer om du skulle kasta ut lite godisbitar? Jag har läst att sökande kan vara lite stressdämpande, och om den har nosen i marken är det kanske lättare att få tag i djuret. Dessutom brukar hundar som väntar på godis tendera att stå stilla och titta på personen (för att ta reda på hur den ska få mer).. Då säger du sitt!
Eller så låter du den ha lite glädjefnatt medan du ignorerar den fullständigt. När den lugnar ner sig så ger du kommando. Hunden "hör" ändå ingenting när den stirrar omkring.
#2 Joo, men hon är tung och hoppar hon mot äldre eller barn kan hon skada någon så det är ett beteende hon måste bli av med. Jag ignorerar det eftersom jag vet att hon lugnar sig (efter ett tag), men eftersom ägarna lägger sig i och blir sura på henne så funkar det inte helt. Ska testa godis.
Problemet bottnar egentligen i att hon är understimulerad, främst mentalt. Så när hon vet att det händer något kul blir det ett stressmoment eftersom hon egentliigen bubblar över av energi. Jag är rädd att det ska utvecklas till stress kopplad till besök och gäster om hon inte slutar. Det är liksom inte bara ett glädjefnatt utan mer "oj vad hände nu vad kul dte ska bli vad ska jag göra var ska jag titta var ska jag vara och oj vad jag älskar de här gästerna". När nån då skriker kommer hon upp mer i varv och glädjefnattet blir ett stressmoment.
Egentligen borde jag kanske träna henne till att hälsa försiktigt efter en långpromenad så lite energi är borta. Hon är mer balanserad när hon har fått lite uppdrag och en tydlig ledare.
Men om du inte kan fixa grundproblemet så känns det ju relativt meningslöst att kräva en massa annat kopplat till det, samt att en hund i stress är värdelös att försöka träna.
Vad händer om du vänder dig om från henne och stirrar in i dörren när hon hamnar i extas?
Skulle du kunna använda dig själv för att sänka hennes förväntningar när du kommer in genom dörren, dvs försvinna ut igen när hon brusar upp sig?
Något annat jag tänker på är att kanske ha en godis i handen men hålla näven sluten i höjd med hunden så att hon dels "glömmer av" dig för stunden och sedan får sin efterlängtade godbit när hon börjar att varva ner.
≧◔◡◔≦
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
att hålla i henne gör det hela värre, det blir som en "lek" då det är en "instinkt" att kämpa emot hos en hund, den såkallade "kamplusten", det är mycket bättre att du vänder dig bort, låter henen hoppa på dig men säger ingenting utan står vän mot väggen tills hon slutar hoppa, då vänder du dig om, säger hälsa fint och ger godis, börjar hon hoppa igen vänder du dig igen och så vidare. Till slut har du fått henne att sluta hoppa och lärt sig kommandot "hälsa fint" eller vad man vill kalla det, även om det tar lite tid, och man alla måste vara konsekventa.

Behövs det kan man hgjälpa till lite med kopplet. Om de kopplar henne innan du kliver in, och sen kan man ha kopplet ner på golvet och stå på det, så att hon i alla fall inte kan hoppa och välta någon, om hon nu är så våldsam.
Prova annars som nämnts ovan att ignorera, vänd dig från henne och ge henne ingen uppmärksamhet förrän hon i alla fall slutar hoppa. Det fungerar, även om beteendet ökar i omfattning innan det släcks ut.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag ska fortsätta ignorera henne. Tror det fungerar bäst :)
Passar på att ställa en annan fråga här som dock gäller samma hund.
Jag har funderat på att börja cykla med henne, men är lite osäker på hur man ska göra i början. Ska man vänja henne vid cykeln eller börja cykla längre sträckor från början? Min tanke är nog att ta med mig en "medhjälpare" första gångerna, och ha dubbla koppel, ett som jag håller i och ett som den andra håller slappt. Ifall hon får för sig att hoppa mot cykeln eller börja dra iväg, så finns den andra där som backup, även om jag är den som tränar hunden till att springa bredvid.
Hur är hundar när man cyklar, blir de så koncentrerade på att springa att de struntar i dofter? Känns som det är raka vägen ner i diket om hon får för sig att dra.
Vänj henne vid cykeln först och börja med korta turer för att vänja hunden och växla tempon.
Vissa gillar att fästa sina hundar vid en sk. springer (finns även billigare kopior)
Men visst kan hunden dra eller bli distraherad av annat så det är lite lydnadsträning som krävs där med.
≧◔◡◔≦
Nu har jag bara läst din fråga #0 Jag hade samma problem när jag tog en hund på prov så fort kopplet åkte fram stuttasde han på stället och vägrade lugna ner sig ! Han bet en också pga stressenoch att han ville ut ! Jag gjorde som så att jag tog ner kopplet och stod där tills han slutade hoppa och gick och la sig då gick jag dit kopplade och gick ut med honom första gången tog det 2 timmar! Men efter det gick det bara snabbare och snabbare och tillslut efter bara 2 dagar så gick han självmat och la sig när kopplet åkte fram ! Tills den dagen ägaren kom och hämtade hem honom igen när jag hade bestämt att vi inte passade ihop! Så stressade hon upp honom så mycket att han gick tillbaka tills sitt vanliga jag igen ! Men då menar jag verkligen stressade honom totalt jag trodde fasen hunden skulle få en hjärtinfarkt! Men historen slutade lyckligt tillslut !