Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1492 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

Hur välja ras?!

Det finns mycket som måste "klicka" för att man ska kunna skaffa hund, men mitt största problem är nog ändå att jag seriöst inte kan bestämma mig för vilken ras jag vill ha. Detta beror på att jag träffat så få olika raser och lika få individer av dessa raser, så jag har knappt kunnat bilda mig någon uppfattning utöver den info man kan hitta på internet. Har över 100 bokmärken under kategorin "hundar" med olika kennlar och rasinformationssidor - men det slutar liksom där.

De hundraser jag är mest intresserad av (belgisk vallhund, tollare, schäfer, flatcoated retriever) är generellt rätt, eller rent av mycket krävande, vilket avskräcker mig då det är min första hund och min sambo inte är intresserad av att hjälpa till att träna den. Samtidigt vill jag egentligen inte "nöja mig" med en hundras som är lättare att tillfredsställa men som erbjuder mig färre av de kvaliteter jag söker i en hund. Knepigt!

Någon som känner igen sig, eller har tips på vad jag ska göra?

GabbiS87
0

Vilka kvaliteter söker du då?

Det finns ju raser som gärna hänger med och tränar det du vill men som inte har "behov" av träning. Förstår du hur jag menar?

Sen är det ju inte alltid som den generella rasbeskrivningen passar på varje individ, alla är ju olika!

toodiloo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

dels kan jag rekommendera dig att skriva ned dom krav du har och sen gallra efter det.. ex, stl, päls och egenskap (vall, jakt)

annars är rastorget på stora sthlms-mässan att rekommendera! där finns ju dom flesta o man kan prata o titta o klappa o känna :)

[Highonbluetomorrows]
0

#1, jag har även en förkärlek för Papillon, och de stämmer ju in på det du sa om att de är duktiga på diverse aktiviteter, samtidigt som de inte kräver en massa. Dock att sambon inte vill ha en så pass "tjejig" hund.

Är även intresserad av lancashire heeler och den gillar vi båda, men en sådan har jag aldrig ens SETT.. knepigt.

#2, det har jag redan gjort, allt för många gånger. Kommer ingen vart på det faktiskt ^^. Eller jo, jag vet vad jag INTE vill ha! Jag vill inte ha en jakthund (bortsett från apportörerna), jag vill inte ha en allt för självständig ras, jag vill inte ha en ras som är osäkra kort mentalt (där går belgaren bort) och inte en ras allt för drabbad av sjukdomar (eventuellt att flatten och schäfern räknas bort då).

Men att spana på diverse hundaktiviteter var ett bra tips, dock att sthlm ligger lite väl långt bort ;)-

jollycox
0

#3 Eftersom du vet vad du inte vill ha så kan du kanske börja i den änden, skriv ner vad du inte vill ha och vänd på det sen :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Driva]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

om man säger så här då vad är det i de raserna som tilltalar dig?
Då kanske du kan formulera bättre varför just de raserna du vill ha och sedan hitta andra mindre krävande raser som har samma kvaliter?

Sen kontakta uppfödare för de raserna ni är intresserade av och be atrt fåkomma och hälsa på, så märker ni om det är en ras för er!

GabbiS87
0

Jag tycker du ska läsa lite om Eurasier ^^

[Zorita]
0

Jag känner igen mig helt klart! Sambon ville ha labbe, jag ville ha BC. Det blev ingendera utan en adopterad tjej som påminner om båda.

Så, det är väl kanske mitt tips då, såvida ni inte vill ha en renrasig valp. Att kolla hundar som omplaceras/adopteras och känna efter om personligheten, utseendet och storleken passar.

[jakke94]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

om du bestämmer dig för flat har jag ett par kennlar att rekommendera ;) så PMa mig då :)

Flatten är en underbar ras :) hade en innan, som gick bort 2010, hon blev 13 år gammal.

Dem flattarna mina föräldrar haft som jag har växt upp med(mina föräldrar är f.d uppfödare av flat) har blivit 15 och 14 år gamla :)

bild på cri-kee, exakt en vecka innan hon fick somna in, hon va pigg in i slutet, dock hade hon dålig päls och aningen gott om hull på kroppen ;)

Anibaz
0

Vilken av belgarna är du intresserad av? Dem är ju rätt olika varandra.

fettmedkevlar
0

Alltså om jag nu fattat det hela rätt, annars får du rätta mig..

Du vill inte ha en hund som är extremt krävande? Då är enligt mig inte belgisk vallhund rätt ras, visst är t.ex groendendalen mildare och kräver inte lika mycket som en terv eller malle. Men Min egna erfarenhet är att det är väldigt svårt att hitta en belgare som är stabil i psyket och har en tydlig on/off knapp.

Flatcoated tror jag annars hade kunnat vara något, lagomt mycket energi enligt mig, viljan att vara tillags och lära sig finns definitivt där.

Eller Euraiser? Kan vara något envis men ack så mysig till psyket.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se