Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2632 ggr
toodiloo
0

Livmoderinflammation

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I söndags blev min lilla tjej sjuk och började kräkas. Hon hade kramper i magen och skakade. Detta fortsatte under veckan och hon slutade även äta så i onsdags åkte jag in till vet. Dom tog blodprov och alla värden var bra. Dom sa att pyo var mkt osannorlikt eftersom hon löpte fortfarande, o inte hade varken flytningar eller feber.

I torsdags morse fick jag tid för ultraljud och dom såg då direkt att livmodern var stor och varfylld. Jag åkte direkt från min veterinär in till universitets-djursjukhuset i ultuna och hon opererades under gårdagen.

Idag fick jag hämta hem min lillsnorpa och jag är så tacksam för att det finns kunniga veterinärer och att en sånhär sak går att operera. Nu ser vi fram emot att såret ska läka o att hon ska bli som vanligt.

Ni som har opererat bort livmodern på era hundar, har dom blivit annorlunda efteråt? Jag är mest orolig över att hon ska lägga på sig, eftersom detta är något vi redan haft problem med. Har precis lyckats få ner henne i vikt..

Karmatarerskanise
0

Bra att operationen gick bra! Hoppas det läker bra!

Hoppas också du får svar på dina frågor!

Jespersen
0

Vad skönt att allt gick bra!

Jag fick åka in med min tik när hon löpte sist, då hon kissade inne konstant vilket hon inte gör annars. Hon var också skakig emellanåt.
Då hade hon "början till livmoderinflammation" och vet sa att den kanske bryter ut fullt efter ett par löp till :/ Jag blev också lite förvånad eftersom att det sägs att dom får det mellan löpen.. Nu löper hon igen och jag är helnervig och stirrar mig snart blind efter pyo-symtom.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av kastrerade tikar, men jag skickar en krya-på-dig-kram till  "lillsnorpan" (vilket sött smeknamn!) :)

toodiloo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

tack! jag tror Rollis har dragit på det minst ett löp, hon var slö o deppig efter sista men sen gick det över, nu var livmodern jättestor :(

jollycox
0

Våran ena tik har haft livmoderinflammation två gånger(tror jag), så efter att hon fått sin valpkull(hon var på halvfoder) så fick hon livmoderinflammation och då åkte vi och kastrerade henne. Hon har inte blivit så annorlunda tycker jag.

Hoppas det läker bra för din tjej. Har dom satt stygn eller clips?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Vattnadal
0

Tänk på att det gr åt ca 30% av energin att tillverka könshormoner, så minska energiintaget motsvarande, eller öka motionen. En hund som är tunn redan mä'rks det kanske inte på, mer än att de brukar få lite bättre aptit. En hund som redan är på gång att knubba på sig, blir ofta tjock.

Byt till ett energisnålare foder, så slipper du minska mängden. Håll koll så att ryggrad och revben känns, och håll henne alert och aktiv ändå. De blir inte slöa av kastreringen, utan om de blir tjocka av det.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

toodiloo
0

mm, synd bara att hon redan får så lite o seniormat. menmen, vi får se. Blir hon piggare kanske vi kan motionera henne mer..

[Forest]
0

Lite konstigt att hennes värden var bra fast infektionen, men väldigt skönt o höra att allt har gått så bra. Man tycker lite extra synd om dom när de har på sig fåntratten. Flört Hoppas att hon läker snabbt o fint så allt blir som vanligt. Glad

ahlbergaren
0

Min gamla tik hann inte ens löpa innan livmodern opererades bort. Hon blev trött och allmänt sjuklig så vi åkte in till veterinären. Där visade det sig att hennes livmoder var missbildad, kommer inte ihåg exakt hur..  Men dom fick operera bort den direkt eftersom detta hade lett till inflammation (allt samlades ju där inne).

Efter detta har hon EXTREMT lätt att gå upp i vikt (sen är hon ju en Golden också…) Hon fick mycket mer päls och fäller mer. Men så behöver det ju inte alltid vara.

Hoppas att det går bra för er Glad

toodiloo
0

Jo, alla hennes blodvärden var kanon o hon hade ingen som helst feber trots att man då såg på henne att hon var hängig. Tack alla för era svar, jag hoppas det läker fint.

[hyperiion]
0

Min tik råkade ut för samma sak när hon var 6 år. Hon blev dock mer akut sjuk på en gång och fick opereras direkt. Hon som aldrig lekt med leksaker började med de:P. Hon blev hur valpig som helst och matgalen. Men framför allt busig lekfull och hur galen som helst:)

[Forest]
0

TS hur är det med tjejen är hon piggare idag ?

toodiloo
0

Hon mår fint! Pigg och glad och såret är jättelitet och fint <3 Hon blödde ju en del efter op (flytningar) men det har gått över. Nu väntar vi bara på att hon ska bli helt läkt, tar väl nån månad.

toodiloo
0

4: glömde svara. Dom har sytt med sån tråd som försvinner av sig självt..

Karmatarerskanise
0

Vad bra att det läkt fint :)

LinaK
0

Skönt att höra att det börjar bli bättre nu! Glad Hon är ju bara för söt din tjej.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

toodiloo
0

14: ja, verkligen!

15: tack! det är verkligen skönt, hon är så pigg och glad. ska bli kul o se hur hon är sen (när allt läkt) om hon blir annorlunda, mkt piggare eller vad..