Foder till kastrerad tik?
Min tjej är numera kastrerad och jag är lite orolig att hon ska lägga på sig. Vet ju inte än hur det blir men jag är förberedd på att jag kanske kommer behöva byta foder. Ni som har kastrerade tikar som lade på sig efter op, vilket foder ger ni nu?
Våran äldsta tik började vi ge lightfoder men hon blev så mager av det. Hon fick äta vanligt foder(tror jag) fast mindre mängd än innan, nu äter hon seniorfoder. Den andra tiken åt väldigt dåligt innan kastreringen men nu äter hon upp allt och hon får också vanligt foder fast mindre mängd.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min tjej har ju haft lite lätt att lägga på sig och sedan några månader ger vi ett seniorfoder som vi är jättenöjda med, hon har gått ner nästan allt hon behövde också.. nu är jag dock lite orolig att hon kommer lägga på sig igen för att minska fodermängden är knappast aktuellt. Hon får redan i minsta laget. Isåfall måste vi byta foder.
Hoppas hon blir jättepigg och busig så vi kan motionera henne mer :)
2 jag tror ni kan forsätta med fodret o kanske öka lite om ni ser att hon lägger på sig :) har man hund som kan äta lite annat exp morötter kan man ge det som lite bukfyllnad.

jo, hon får redan morötter ibland :) Vi får se.. men hur lång tid tar det ung innan kroppen har ställt om sig?
Nu har ju jag en hane, men jag har ökat motionen istället
Märkte att han några månader efter lade på sig lite, men nu är han fin igen då vi började med lite mer motionering. Bytte även till ett annat foder med mer köttinnehåll (vilket betyder att han inte behöver få lika mycket av det fodret han hade innan, doggy)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se