Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 839 ggr
Zabina
0

Lugna bilfärder

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har den senaste tiden börjat uppleva våra bilfärder lite jobbiga. Min hund har börjat pipa, gnälla och till och med skälla i bilen. Skallen kommer när han ser hundar eller adnra djur. Jag är ganska övertygad om att stressen beror på hans förväntan på vad som komma skall. Om vi åker längre turer lägger han sig och sover, eftersom inget roligt händer. 

Jag skulle ju kunna träna på detta genom att flera gånger om dagen åka en tur med bilen och sen hem igen, utan att något roligt händer. Men, tillslut kommer han ju ändå få vara med om något roligt efter en biltur eftersom jag måste ta bilen till tex. kurs.  

Jag pratade med en kunnig hundtränare om detta och blev tipsad att täcka för hela hans utrymme så att han slipper "hålla koll" på allt utanför bilen. Min "mammiga" sida kom då fram och jag började känna att det skulle vara synd om honom att inte se något. Hundtränaren övertygade mig då om att det i nuläget är synd om min hund som tvingas till så mycket intryck att han blir stressad.

Så, det jag har gjort är att jag har skaffat en transportbur, tidigare satt han i halva bageutrymmet med galler och grind. Buren jag har köpt ger honom mindre utrymme. Han kan såklart vända sig i den, stå och ligga bekvämt.

Vad tror ni om detta? Skulle ni gjort på annat sätt?

Jag har introducerat buren för honom och det tog fem minuter för honom att förstå att jag ville ha honom liggandes där. Så idag kanske vi ska ta en första liten tur i bilen med den nya buren!

LinaK
0

Känner igen det där, våran border collie blev som galen när han satt i bilen. Han skällde som en stolle såfort han såg en hund utanför, och jag menar verkligen att han skällde som besatt, man blev nästintill höreselskadad Tungan ute Vi köpte då en bilbur som du gjort och problemet var löst, han sa inte ett knyst när han åkte bil.

Så jag tycker att du ska testa det.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Zabina
0

#1 Det låter ju toppen!

DinJejja
0

Hoppas de hjälper!

Min hund skäller lika mycket utan buren som med. :/

Zabina
0

Vi åkte vår första tur med buren idag. Det gick förvånansvärt bra!

Till en början pep han en hel del, nästintill tjöt (Fy vad matte tycker synd om honom då Gråter) Det lugnade sig ganska snabbt, mycket fortare än vanligt och han skällde inte en enda gång. Det är oftast när man svänger han börjar stimma runt (troligtvis har han kopplat ihop det med att man snart ska stanna och få springa i skogen).

Och som sagt, jag tror inte alls det handlar om att han ogillar bilen, utan att han byggt upp höga förväntningar! Men oavsett orsak så är det jobbigt med gnällande och spring i bilen.

#3 Det låter jobbigt! Har du jobbat något med att få bort det? Hur i så fall? Skäller h*n hela tiden eller "bara" på saker h*n ser utanför?

DinJejja
0

#4 Vad skönt att det gick bättre :)

Jag försöker jobba med det. De är mest när man åker kortare sträckor och han tror att han ska bli lämnad i bilen om man tex ska handla. Eller om man åker inne i stan eller på parkeringar m.m och man åker förbi människor som han skäller.

När vi ska handla och lämna bilen med han i buren får han ibland panik (typ) och skäller hur mycket som hellst. Men han brukar sluta när han ser att vi går och inte bryr oss. Sen är han alltid tyst när vi kommer tillbaka. Vet dock inte hur jags ka göra för att han ska vara lugn när vi går också.